اهواز؛

هدایت تحصیلی بیش از 61 هزار دانش آموزبه پایه دهم

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان از هدایت تحصیلی 61 هزار و 958 دانش آموز استان در سال تحصیلی 97-96 و ورود آنها به پایه دهم خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛جمشید کمایی ،معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: در سال تحصیلی 97-96 تمام دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول استان با هدف جایابی در رشته های مختلف تحصیلی زیر پوشش هدایت تحصیلی قرار می گیرند.
 
وی گفت: هدایت تحصیلی دانش آموزان بدو ورود پایه دهم از سال 95 و با هدف شناسایی استعدادها، توانایی ها، علایق و ویژگی شخصیتی دانش آموزان در سراسر کشور انجام می گیرد.
 
کمایی افزود: تسهیل فرآیند انتخاب رشته دانش آموزان، تعیین مسیر حرفه ای و شغلی آنها و کمک به هدایت دانش آموزان بر اساس سیاست های توسعه ای دانش آموزی از دیگر اهداف اجرای طرح هدایت تحصیلی است.
 
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه دانش آموزان برای ورود به پایه دهم باید از ساز و کار هدایت تحصیلی عبور کنند، خاطرنشان کرد: دانش آموزان پایه دهم می توانند در یکی از رشته های شاخه نظری، فنی حرفه ای و کاردانش ادامه تحصیل دهند و هدایت تحصیلی تنها مبنای کار ما برای کمک به دانش آموز در این انتخاب است.
 
وی با بیان اینکه 2 ملاک اصلی در هدایت تحصیلی دانش آموزان نقش مهمی دارد، افزود: هدایت تحصیلی دانش آموزان بر مبنای توانایی و استعداد آنها و علاقه و رغبت آنها صورت می گیرد.
 
کمایی گفت: در سرجمع دانش آموزان حق انتخاب رشته از 12 اولویت را خواهند داشت که این انتخاب بر مبنای نمره اکتسابی آنها در هدایت تحصیلی خواهد بود.
 
عضو شورای معاونان آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در مجموع 100 امتیاز برای هدایت تحصیلی دانش آموزان درنظرگرفته شده اظهار کرد: 10 نمره به نظر دانش آموز، پنج نمره به نظر والدین، 10 نمره به نظر دبیران دروس مرتبط، 10 نمره به نظر مشاوران و 30 نمره به آزمون های مشاوره ای دانش آموزان که شامل آزمون سنجش توانایی دانش آموز و آزمون رغبت سنجی است.
 
کمایی افزود: 35 امتیاز باقیمانده نیز مربوط به عملکرد تحصیلی دانش آموزان در دروس مرتبط با هر رشته تحصیلی است که بر اساس نمره کتبی خرداد دانش آموز در هر درس لحاظ خواهد شد.
 
وی توضیح داد: چنانچه دانش آموز در عملکرد تحصیلی خود در درس مرتبط با رشته کف نمره لازم را به دست نیاورد بررسی مشاوره ای برای وی لحاظ نخواهد شد.
 
وی افزود: این دانش آموزان می توانند درخواست آزمون مجدد تعیین رشته در دروس تاثیرگذار در تعیین رشته را بدهند و در صورت کسب حد نصاب لازم به رشته مورد علاقه خود وارد شود.
 
کمایی با اشاره به ساز و کار هدایت تحصیلی دانش آموزان، ادامه داد: بر اساس نتایج هدایت تحصیلی که مبتنی بر توانمندی و علاقه دانش آموزان و همچنین امکانات منطقه ای است، دانش آموزان به چهار گروه الف، ب، ج و د تقسیم می شوند که نتیجه هدایت تحصیلی هر فرد و نحوه چینش اولویت های وی از طریق فرم شماره هفت به هر فرد اطلاع داده خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه همه دانش آموزان پایه نهم خوزستان که حایز شرایط قبولی هستند باید از 15 تیر با مراجعه به مدرسه نسبت به دریافت فرم هدایت تحصیلی اقدام کنند، افزود:دانش آموزان بر اساس اینکه در کدام یک از گروه های چهارگانه قرار می گیرند باید به مراکز ثبت نام واقع در دبیرستان متوسطه دوم خوزستان مراجعه کنند.
 
وی گفت:ملاک تقسیم بندی دانش آموزان به گروه های چهارگانه،نمره اکتسابی آنها در هدایت تحصیلی است؛دانش آموزانی که در گروه الف قرار می گیرند افرادی هستند که تمام شرایط را کسب کرده و برای انتخاب رشته در اولویت ثبت نام هستند؛دانش آموزانی که در گروه های ب، ج و د قرار می گیرند در اولویت بعدی ثبت نام و پس از ثبت نام دانش آموزان گروه الف هستند.
 
معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به چالش ها و اشکالات طرح هدایت تحصیلی در سال تحصیلی گذشته، بیان کرد: در سال نخست اجرای طرح ما با 2 مشکل عمده روبه رو شدیم که یکی نبودتعیین حد نصاب علمی برای رشته های مختلف و همچنین مهیا نبودن شرایط و نبود ظرفیت کافی برای ثبت نام دانش آموزان مستعد بود که در سال جدید اجرای طرح این مشکلات برطرف شده اند.
 
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته تعداد 58 هزار و 602 دانش آموز پایه دهم ثبت نام کردند، خاطرنشان کرد: از این تعداد دانش آموزان پایه دهم، تعداد 38 هزار و 261 نفر در شاخه نظری و تعداد 19 هزار و 233 نفر در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش ثبت نام کردند.
 
کمایی ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالای خوزستان در بخش های صنعتی، کشاورزی و ذخایر نفتی، توسعه رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش و تربیت مهندسان ضرورتی اجتناب ناپذیر است بر همین اساس رویکرد آموزش و پرورش خوزستان باید رویکردی مهارت محور و با اولویت تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر برای جوابگویی به بازار کار خوزستان باشد.
 
وی گفت: با وجود مشکلات عمده ای که در توسعه و تجهیز مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش داشتیم شاهد استقبال گسترده دانش آموزان از این مدارس هستیم و این استقبال به ویژه در حوزه پسران بیشتر نمود پیدا کرده است.
 
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.