در جشنواره بین المللی تحلیلگر برتر مطرح شد؛

متکی: ۱۸ سال بعد از ۱۱ سپتامبر جهان متوجه شکست آمریکا در افغانستان شد

وزیر پیشین امور خارجه گفت: پس از ۱۸ سال قضاوت عمومی جهانی متوجه شد که آمریکا در افغانستان موفق نشده است.

متکی: ۱۸ سال بعد از ۱۱ سپتامبر جهان متوجه شکست آمریکا در افغانستان شدبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، منوچهر متکی روز سه شنبه در نخستین جشنواره بین المللی تحلیل گر برتر در حوزه سیاست خارجی در سالن همایش بانک توسعه تعاون گفت: پس از جنگ دوم جهانی فاتحان جنگ، دنیا را به لحاظ جغرافیا و سیاسی تقسیم کردند و شرایط جدیدی را به دنیا حاکم کرده و تداوم بخشیدند.

وی ادامه داد: از مشخصه‌های این دوره این بود که کشور‌ها به دو بلوک تقسیم شدند از این جهت تحلیل شرایط آن دوره زیاد سخت نبود و معمولا هنگامی که فردی سخنرانی می‌کرد، پس از آنکه مشخص می‌شد ناطق متعلق به چه کشور و بلوکی است دیدگاهش را می‌شد تشخیص داد.

وزیر پیشین امور خارجه افزود: در آن دوران ۴ خبرگزاری آسوشیتدپرس، یونایتدپرس، رویترز و فرانس پرس بیش از ۸۰ درصد اخبار جهان را پوشش می‌دادند و رسانه‌های دیگر خبر‌ها را آن‌ها می‌گرفتند. در واقع علاوه بر بلوک بندی، رقابت‌هایی در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری و جنگ سرد وجود داشت و این رقابت در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای به شدت جریان داشت و بلوک‌ها همدیگر را تضعیف نمی‌کردند.

متکی با اشاره به انقلاب عرصه ارتباطات در دو دهه پایانی قرن ۲۰ خاطرنشان کرد: این اتفاق رسانه‌ها را وارد فضای جدیدی کرد و رسالت جدیدی بردوش آن‌ها گذاشت. چرا که دیگر همچون گذشته مطالب را نمی‌شد پنهان کرد و پشت در‌های بسته تصمیم گیری کرد.

وی تاکید کرد: در فضای رسانه‌ای جدید بدون اقناع افکار عمومی تصمیم گیری آسان نبود. این موضوع برای کسانی که می‌خواهند وارد تحلیل بشوند موضوع مهمی است چرا که دریچه‌های جدیدی برای دستیابی به اطلاعات گشوده شد.

وزیر پیشین امور خارجه عنوان کرد: فضای رسانه‌ای جدید باعث شد حکمرانان دیکتاتور مآب به رسانه متوسل شوند و افکار عمومی را به فضای قدرت نرم سوق دهند.

متکی عنصر دیگر را پدیدار شدن قضاوت برمبنای حق نهایی افکار عمومی دانست و افزود: ممکن است در حوزه‌هایی تبلیغات بسیاری انجام شود، ولی در تحلیل نهایی افکار عمومی و وجدان بشری قضاوت خودش را می‌کند بنابراین ملاک درستی خبر انبوه بودن آن نیست، بلکه حقانیت آن نزد افکار عمومی است. از همین روست که می‌بینیم میل به عدالت و بازیابی افکار عمومی باعث شد مساله فلسطین و ویتنام و ... مورد قضاوت قرار گیرد.

وی در ادامه به نقش افکار عمومی در کنفرانس اسلو اشاره کرد و گفت: کنشگران صحنه فلسطین در پی صلح بین دو کشور بودند، ولی از نظر منطقی افکار عمومی قضاوت خودش را کرد و نشان داد ساده سازی زورمداران نتوانست افکار عمومی را اقناع کرده و به تمکین وا دارد و چهره خودش را بیشتر آشکار کرد.

متکی افزود: در حادثه یازدهم سپتامبر همه شرایط برای همراهی افکار عمومی برای دخالت آمریکا در افغانستان مهیا شده بود، اما پس از ۱۸ سال قضاوت عمومی جهانی این است که آمریکا در افغانستان موفق نشده است.

وی با اشاره به حادثه بیداری اسلامی در منطقه، گفت: خلاف آن‌هایی که می‌گویند این اتفاق از پیش طراحی شده بود اوباما وقتی مصری‌ها را در میدان تحریر قاهره می‌بیند می‌گوید حسنی مبارک همین الان باید برود سپس رژیم صهیونیستی، عربستان و اردن تماس می‌گیرند و می‌گویند چرا این حرف را گفتید و بعد از نیم ساعت این مصاحبه از خروجی سی ان ان برداشته می‌شود.

دیپلمات سابق وزارت امور خارجه گفت: بیداری اسلامی اتفاق دیگری را هم ایجاد کرد و آن بیداری بدلی اسلامی بود.


متکی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها چهارم نوامبر تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کردند، اما هدف آن‌ها از فشار جدی این بود که منجر به سقوط یا پذیرش خواسته هایشان توسط جمهوری اسلامی شود، اما کسی نگفت ممکن است اتفاق سومی هم بیفتد، تحلیلگران ما دستشان باز است و می‌توانند با کنار هم گذاشتن مورد‌های مطالعاتی به تحلیل درست برسند.

وی افزود: بیداری بدلی اسلامی تعریف شده بود تا به اصطلاح منطقه را صاف کنند. ترکیه در ابتدا مدافع حماس بود و فعالیت در تحولات منطقه را پذیرفت و حتی مشارکت با آمریکا برای حمله به لیبی را پذیرفت، ولی در ادامه راهش را کج کرد و به همپیمانی با روسیه و ایران رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار