باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌هد؛

وقتی غمگینی پشت نقاب صورت پنهان می‌شود/ افسردگی خندان را جدی بگیرید

گاهی افراد افسرده مشکلات عاطفی و روحی خود را نه تنها از اطرافیان بلکه از روانپزشک هم پنهان می‌کنند.

چه کسانی غمگینی خود را پشت نقاب صورتشان پنهان می کنند؟/ افسردگی خندان را جدی بگیریدبه گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ گاهی با افرادی روبرو می‌شویم که زندگی خوب و دستاوردهای اجتماعی مناسب دارند و در ظاهر خوشخبت و موفق به نظر می‌رسند اما ممکن است درر گذشته خود بخش‌های آزار دهنده‌ای داشته باشند که شادی این افراد متضاد حس درونی آنها است .
 
حتی ممکن است این افراد نیز از افسردگی خود آگاه نباشند ، بنابراین احتمال نادیده گرفته شدن افسردگی در آن ها زیاد است.
 
افسردگی خندان (که با نام Walking Depression نیز شناخته می شود) زمانی به وجود می‌آید که فرد توانایی راه رفتن، صحبت کردن و خندیدن را دارد اما در عین حال خشنود نیست.
 
 افراد با این نوع افسردگی می توانند به سر کار بروند، روابط و مسئولیت‌های مربوط به خانه و خانواده خود را تا حد مطلوبی انجام دهند بدون اینکه حتی اجازه دهند که کسی متوجه این ناخشنودی شود و تشخیص این نوع از افسردگی بسیار دشوار بوده و بنابراین درمان و همچنین عواقب آن می تواند دشوار باشد.
 
لیلا رازقیان جهرمی متخصص اعصاب و روان با اشاره به این که افسردگی خندان در افراد مسن شایع‌تر است ، گفت : اشخاصی که برون گرا هستند؛  ممکن است در ظاهر شاد به نظر برسند اما علائم افسردگی آنها پشت نقابی که بر صورت دارند ، پنهان شده است.
 
وی با بیان این که بروز علامت های معمول افسردگی تحت تاثیر مسائل فرهنگی نیز قرار دارد ، افزود : مثلا در کشورهایی مانند چین افراد افسردگی خود را به صورت ضعف بدنی نشان می‌دهند و در برخی از  نقاط کشور ما نیز این افراد دیده می‌شوند و فرد به جای نشان دادن علائم معمول افسردگی علائم جسمی را عنوان می کند .
 
به گفته وی افرادی که علائم جسمی را برای ابراز افسردگی به صورت ناخودآگاه انتخاب می کنند معمولا در توصیف هیجانات خود ناتوان هستند.
 
این روانپزشک با اشاره به این مطلب که این افراد ممکن است برای رهایی از افسردگی درونی خود از روش هایی مانند پرخوری استفاده کنند؛ بیان کرد : یکی از علامت‌هایی که می تواند به اطرافیان برای شناسایی افسردگی خندان در عضو خانواده کمک کند ، تغییر عادات غذایی است و باید کمک کرد این افراد درباره افسردگی خود صحبت کنند .
 
 
** ترس از ابراز غمگینی
 مهمترین نشانه های تشخیص فردی که در حال زندگی با این نوع افسردگی است این است که او همواره بی حال و غمناک به نظر می رسد، همیشه خسته بوده و غالباً گریه می کند.
 
واژه "فروپاشی عصبی” تصویر فردی را در ذهن متبادر می کند که کارش را رها کرده و دیگر نمی تواند ادامه دهد. اما نظرتان در مورد افرادی که می توانند ادامه دهند چیست؟ بدون توجه به آنچه که تحمل می کنند؟! تصویری غیر معمول در ذهن شما نقش نمی بندد؟
 
رازقیان جهرمی اظهار کرد : این افراد ممکن است در برابر رخدادهای معمول بیش از دیگران خشمگین شوند و از حشم برای ابراز افسردگی خود استفاده کنند.
 
این متخصص اعصاب و روان با بیان این که گاهی در خانواده به افسردگی به عنوان یک ضعف نگاه می شود، تصریح کرد : به این دلیل فرد افسرده نمی تواند احساس واقعی خود را ابراز کرده و به خاطر احساس شرم در برابر داشتن افسردگی خود را ملامت می کند و ظاهر خود را شاد نگه می دارد تادیگران متوجه مشکل او نشوند .
 
به گفته وی گاهی ممکن است از طرف دیگران حرف هایی مانند "تو که مشکلی نداری " ، " تو همیشه شاد و قدرتمند هستی" و ... را بشنوند که همه این صحبت‌ها باعث تقویت و افزایش حس شرم در آن‌ها می‌شود و آن‌ها را از ابراز غمگینی می‌ترساند .
 
وی تصریح کرد : این افراد گاهی به جای پذیرفتن حس غمگینی خود مشکلات را انکار می کنند بطور مثال می گویند "فلان موضوع برای من مهم نیست" در حالی که واقعیت برعکس جمله ابراز شده است .
 
**افسردگی به معنای ناتوانی نیست
باید بپذیریم که هرانسان می تواند در زمان‌های مختلف زندگی دچار اختلالات خلقی شود و همیشه از ظاهر افراد و نوع رفتارهای آن‌ها نمی توان به حس واقعی آن‌ها پی برد و برای درک هر فرد باید دنیا را از چشم آن فرد دید.
 
رازقیان جهرمی با اشاره به این که تعدادی از این افراد ممکن است دست به خودکشی بزنند ، عنوان کرد : در مرگ آنها اطرافیان با تعجب ابراز می کنند که او افسرده نبود و مشکلی نداشت و همیشه شاد بود در حالی که چنین افرادی ممکن است به دلیل این که احساس می کنند دیگران آنها را درک نمی‌کنند غمگینی خود را ابراز نکرده و این موضوع باعث تقویت احساس تنهایی در آنها شده باشد .
 
این متخصص اعصاب و روان با تاکید بر این که در برخورد با چنین افرادی باید شنونده خوبی باشیم، گفت:  باید بتوانیم احساسات آن‌ها را درک کرده و افسردگی را معادل ناتوانی فرد در نظر نگیریم تا بتواند مشکل خود را بیان کند .
 
وی توصیه کرد : در چنین شرایطی باید فرد را تشویق کرد تا  به روانپزشک مراجعه کند و از احساسات خود اگاه شود ؛ همچنین باید سعی کرد محیط خانواده را به فضایی امن و پذیرا برای بیان احساسات مختلف تبدیل کرد.
 
افسردگی خندان با نشان دادن شادی در ظاهر و مخفی نگهداشتن درد و ناراحتی در درون شناخته می‌شود و در واقع تضاد آشکاری بین آنچه فرد در ظاهر خود نشان می دهد و احساس واقعی درونی او وجود دارد.
 
بیماران مبتلا به افسردگی خندان به سختی می‌پذیرند که باید به روانپزشک مراجعه کنند اما متخصصان بر این باورند زمانی که این بیماران به فکر مرگ یا خودکشی می‌افتند، این یک زنگ خطر است و حتما باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنند.
 
گزارش از زهرا رحیمی

 انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
منم یکیو میشناسم خیلی میخنده.ولی از درون افسردست
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۱:۳۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
خیلی بده که آدم غمش رو درونش پنهان کنه و در ظاهر خودش رو به دیگران شاد نشون بده..درد بزرگی هست
آخرین اخبار