رفتارهای غیر انسانی آتشی به دل طبیعت می شود؛

حرکت شن های روان در استان مرکزی تبدیل به تهدیدی جدی شد

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: شش شهرستان استان در معرض تهدید حرکت شن های روان قرار دارد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، یوسف یوسفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی  گفت: در حال حاضر شش شهرستان استان مرکزی شامل زرندیه، ساوه، دلیجان، محلات، کمیجان و خنداب در معرض بیابانی شدن و تهدید حرکت شن های روان قرار دارد که در صورت عملیاتی نشدن اقدامات پیشگیرانه در این رابطه، طی سال های آتی با مشکلات مختلفی در این حوزه در شهرستان های مذکور مواجه خواهیم شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: در راستای کاهش خطر بیابان زایی و حرکت شن های روان در این مناطق اقداماتی صورت گرفته اما کافی نیست و برای تداوم اجرای این اقدامات نیازمند اعتبار لازم هستیم تا بتوانیم خطر بیابانی شده و تبعات ناشی از آن را در سطح استان کاهش دهیم.

۳ کانون بیابانی مستعد حرکت شن های روان در استان مرکزی

وی بیان کرد: کویر میقان در شهرستان اراک، محدوده طراز ناهید در شهرستان ساوه و همچنین محدوده مامونیه در شهرستان زرندیه از جمله کانون های بیابانی مستعد حرکت شن های روان هستند و در حال حاضر به کانون فرسایش بادی تبدیل شده اند که نیاز به اقدام جدی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی  اضافه کرد: طی سال جاری در استان مرکزی برای بیابان زدایی و جلوگیری از حرکت شن های روان در شش شهرستان مذکور، ۷۳ میلیارد ریال بودجه از محل اعتبارات ملی اختصاص یافته تا طرح تثبیت شن های روان و مهار کانون های فرسایش عملیاتی شود.

یوسفی تصریح کرد: همچنین اجرای طرح های ایجاد پوشش گیاهی متناسب با اقلیم کویری و سایر اقدامات لازم برای مهار فرسایش بادی کویر میقان اراک به عنوان بزرگترین کانون فرسایش بادی در استان طی سال های اخیر در دستور کار بوده است، اما با این وجود هنوز هم سالانه پنج تن خاک به ازای هر هکتار در این منطقه دچار فرسایش می شود.

آتش سوزی هایی که چهار شهرستان استان مرکزی را تهدید می کند

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی در بخش دیگر سخنان خود در رابطه با آتش سوزی عرصه های طبیعی و مراتع در استان گفت: سالانه حدود دو هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان مرکزی دچار حریق می شود که عمده این آتش سوزی ها مربوط به چهار شهرستان خمین، خنداب، شازند و اراک است.

وی بیان داشت: جلسه هماهنگی با مدیران منابع طبیعی چهار شهرستان بحرانی استان از نظر آتش سوزی مراتع شامل خمین، خنداب، شازند و اراک تشکیل و قرار شد براساس دستورالعمل جامع پیشگیری و اطفای حریق مواردی که مستند به تجربیات همکاران در سال های گذشته می باشد در دستور کار قرار گیرد.

یوسفی افزود: مطالعات نشان می‌دهد ۸۵ درصد آتش سوزی‌ها در عرصه های طبیعی غیرعمدی و بر اثر رها کردن آتش‌های ایجاد شده در طبیعت برای پخت و پز، پرتاب سیگار روشن به اطراف جاده‌ها و مراتع و آتش زدن پسماند کشاورزی در مراتع به وقوع می‌پیوندد.

وی افزود: همچنین ۱۵ درصد این آتش سوزی‌ها به صورت عمدی و بر اثر اختلاف‌ها و یا به صورت تفریحی و سرگرمی رخ می‌دهد و پنج درصد آتش سوزی‌های مراتع نیز به صورت طبیعی و به سبب برخورد رعد و برق، گرم شدن هوا و ذره بینی عمل کردن شیشه‌های رها شده در طبیعت ایجاد می‌شود.

یوسفی بیان کرد: ۷۲.۵ درصد از مساحت استان مرکزی را عرصه‌های مرتعی، بیابانی و جنگلی تشکیل داده که این عرصه‌ها بیشتر به صورت شیب دار مشرف به مناطق مسکونی، کشاورزی و صنعتی هستند که در صورت نابودی پوشش گیاهی این عرصه‌ها و بارش باران در فصل‌های بارندگی و تشکیل سیلاب به تهدیدی جدی برای تولید در بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنعت تبدیل می‌شود.

بیابان زایی تهدیدی که به آن  توجه نمی شود

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.