ادبیات در فصل بهار چگونه گذشت؛

از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا نامه ناشران در حمایت از سیدعباس صالحی

در این گزارش نگاهی کلی به اتفاقات حوزه ادبیات و کتاب در بهار 96 داشتیم.

از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا نامه ناشران در حمایت از سیدعباس صالحیبه گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  به دلیل وجود نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سه ماه نخست سال، اخبار زیادی در حوزه ادبیات و کتاب به این نمایشگاه و حاشیه‌های قبل و بعد از آن معطوف می‌شود. در این گزارش نگاهی کلی به اتفاقات حوزه کتاب در بهار 96 داشتیم:

 

فروردین؛ تودیع و معارفه ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

 

کتاب‌های «ملت عشق»، «من پیش از تو»، «جز از کل»، «پس از تو»، «دختری که رهایش کردی»، «بیشعوری»، «یک بعلاوه یک»، «پرونده ویژه» و «فراتر از ترس» پرفروش‌های طرح عیدانه کتاب بودند.

 

در فروردین ماه نشست خبری «هفته هنر انقلاب اسلامی» با حضور فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری برگزار شد که محمدرضا بایرامی برای رمان «لم یزرع»، حمید حسام برای کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، حسن روح‌الامین برای مجموعه آثاری که در بخش هنرهای تجسمی با محوریت عاشورا و انقلاب داشته، سید مسعود شجاعی طباطبایی برای راه‌اندازی جشنواره «هولوکاست»، بهناز ضرابی‌زاده برای کتاب «گلستان یازدهم»، محمدحسین مهدویان نویسنده و کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» و ابراهیم حاتمی‌کیا برای «بادیگارد» هفت چهره هنری بودند که به عنوان نامزدهای دریافت این جایزه ملی انتخاب شدند.

 

اولین ماه از بهار اخباری از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد: شورای سیاست‌گذاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» را به عنوان شعار سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب کرد. همچنین در جلسه مدیران کمیته‌ها و بخش‌های گوناگون این نمایشگاه، بر رعایت نکات ایمنی و تجهیز سالن‌ها و غرفه‌ها به کپسول‌های آتش‌نشانی و دیگر لوازم ایمنی تأکید شد.

 

فراخوان سی و پنجمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی از سوی دبیرخانه این جایزه منتشر شد.

 

مراسم تودیع و معارفه اشرف بروجردی ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کتابخانه ملی برگزار شد.

 

و آیین افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی و اختتامیه جشنواره داستان انقلاب در تالار سوره حوزه هنری با حضور محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، شاعرانی چون عباس براتی‌پور، قادر طراوت‌پور و ناصر فیض برگزار شد.


اردیبهشت؛ از درگذشت فیروز زنوزی جلالی تا برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

 

از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا نامه ناشران در حمایت از سیدعباس صالحی

 

در میان خبرهای مربوط به نمایشگاه کتاب تهران، خبر ناگواری منتشر شد: فیروز زنوزی جلالی نویسنده پیشکسوت که از جمله داوران جایزه جلال آل احمد و پروین اعتصامی بود در بیمارستان بر اثر بیماری و وخامت حال جسمانی درگذشت.

 

اردیبهشت ماه امسال نیز مانند هر سال پر از خبر در حوزه کتاب و نشر بود. ثبت‌نام دانشجویان، دانش‌آموزان و اساتید و هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها برای دریافت بن خرید کتاب از 31 فروردین ماه آغاز شد و تا 7 اردیبهشت ماه ادامه داشت.

 

از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا نامه ناشران در حمایت از سیدعباس صالحی
  

دومین جلسه ستاد اجرایی سی‌امين نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد و پوستر نمایشگاه رونمایی شد. با حکم سیدعباس صالحی؛ معاون وزیر و رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آقایان محمود آموزگار، مهدی اسماعیلی‌راد، سیدمحمود حسینی، محمد سلگی، احمد کمالی‌نژاد، علی فریدونی، امیرمسعود شهرام‌نیا و خانم لادن حیدری به عنوان «اعضای هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» منصوب شدند.

 

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  از 13 اردیبهشت ماه آغاز به کار کرد.

 

با وجود حاشیه‌هایی که به علت نقصان در تجهیزات زیرساختی نمایشگاه در هنگام بارندگی به وجود آمد، اما به طور کلی نمایشگاه امسال رضایت مردم، ناشران و مدیران را به همراه داشت.

 

در اختتامیه نمایشگاه، بر اساس حکم هیأت داوران ناشران داخلی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش ناشران عمومی حوزه تهران ضمن تقدیر از انتشارات سفیر اردهال، غرفه انتشارات ققنوس به عنوان غرفه برتر معرفی شد.

 

در روزهای پایانی اردیبهشت ماه به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی، مراسمی با این عنوان با حضور رؤسا و اعضای فرهنگستان در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

 

خرداد؛ شعرخوانی جمعی از شعرا در دیدار با رهبر معظم انقلاب همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع)

 

از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا نامه ناشران در حمایت از سیدعباس صالحی

 

بیستم خرداد ماه امسال همزمان با نیمه ماه رمضان و میلاد امام حسن، به رسم هر ساله جمعی از شاعران با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفتگو داشتند. در این مراسم تعدادی از شاعران شعرخوانی کردند.

 

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ خبر از تصویب خرید بیش از 21 میلیارد و 863 میلیون و 652 هزار ریال (بیست و یک میلیارد و هشتصد و شصت و سه میلیون و ششصد و پنجاه و دو هزار) ریال کتاب در جلسات هیات انتخاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داد.

 

فرهنگسرای سرو فراخوان اولین دوره جشنواره ادبی «شاه‌بیت» را با نگاه به موضوع ائمه اطهار علیهم‌السلام در سه بخش کلاسیک، آزاد و متن کوتاه منتشر کرد.

 

از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا نامه ناشران در حمایت از سیدعباس صالحی

 

نخستین سالگرد درگذشت استاد حمید سبزواری، شاعر نامدار انقلاب در زادگاه وی برگزار شد.

 

و در روزهای پایانی بهار امسال 360 مدیر نشر، کتابفروش و توزیع‌کننده‌ کتاب در حمایت از ادامه‌ فعالیت دکتر سیدعباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتند.

 

ادبیات در فصل بهار 96 چگونه گذشت؟

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.