ساری،

تامین سلامت روانی فرزندان با شناخت نیاز‌های اساسی آن‌ها

انسان به شدت به نیاز‌های خود وابسته است و در این میان فرزندان در مقایسه با بزرگتر‌ها به نیازهایشان وابستگی بیشتری دارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سروان رقیه یوسفی گرجی کارشناس مشاوره خانواده مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی مازندران گفت: هر اندازه که انسان کم سن‌تر باشد در برابر نیاز‌هایی که تامین نمی‌شود احساس تهدید بیشتری می‌کند و آسیب پذیری بیشتری دارد.
وی لازمه تربیت انسان را شناخت وی و نیازهایش اعلام کرد و افزود: فرزندان در کنار نیاز‌های زیستی (جسمی و فیزیکی) نیاز‌های عاطفی و روحی دارند که همچون نیاز‌های بدنی برای حیات آن‌ها ضروری است.
کارشناس مشاوره خانواده مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی مازندران گفت: در این راستا وظیفه اصلی والدین تشخیص واقع بینانه نیاز‌های کودکان و تامین به موقع آنهاست و چنانچه نیاز‌های روحی و روانی فرزند در اولین سال‌های کودکی تامین شود زمینه مناسبی برای سلامت روانی وی فراهم و در برابر تهدید‌های مختلف محافظت خواهد شد.
مهمترین این نیاز‌ها عبارتند از::
۱-امنیت است. بنیادی‌ترین نیازعاطفی و روانی انسان نیاز به امنیت است سلامت جسمی زمانی برای انسان ارزشمند است که دلهره واضطراب نداشته باشد و احساس امنیت کند.
۲- محبت. کودکانی که در خانواده از محبت والدین به اندازه کافی برخوردارند. اغلب از کودکانی که با بهداشت و تغذیه خوب در محیطی سرد و بدون احساس پرورش یافته اند سالم تروباهوش ترند.
۳- احترام. یکی دیگر از نیاز‌های مهم کودک نیاز به احترام و با زشناسی منزلت اوست بی شک هرانسانی در هر مقطع سنی با توجه به برداشتی که از ارزش و منزلت خویش دارد برای خود احترام و شخصیت قائل است.
۴- درک متقابل. از دیگر نیاز‌های مهم در خانواده که منجربه ایجاد روابط صحیح بین اعضا و دوام این روابط می‌شود درک و فهم متقابل یکدیگر است.
۵- زیبایی و زیباگرایی فطرت انسان جمال گرا است و از همین رو عواطف آدمی در برابر زیبایی تحریک می‌شود.
۶- خود شکوفایی. هر فردی تمایل دارد افکار. عقاید و هنر خویش را در مقابل دیگران ابراز کند تامین این نیاز‌ها در تسکین درونی و رشد قوه ابتکارونیز در بالا بردن رشد اجتماعی اثر بسزائی دارد.
انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.