رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد:

همکاری مشترک دانشگاه علمی کاربردی بادانشگاه‌های اروپایی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: با برگزاری دوره‌های مشترک با بعضی دانشگاه های کشورهای اروپایی، دانشجویان با گذراندن نیمی از دوره تحصیل در ایران و نیمی دیگر در آن کشور مدرک بین‌المللی مشترک دریافت خواهند کرد.

همکاری مشترک دانشگاه علمی کاربردی بادانشگاه‌های اروپاییبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به نام گذاری امسال به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» و با تاکید بر اینکه این دانشگاه در تحقق این شعار نقش ممتازی دارد، گفت: نیاز امروز کشور برای افزایش تولید و اشتغال، با توسعه و گسترش دانشگاه های نسل سوم امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه کاهش جمعیت دانش آموزی کشور و سیر نزولی متقاضیان ورود به دانشگاه باعث خالی ماندن ظرفیت همه زیرنظام‌ها در آموزش عالی کشور شده است، افزود: در حالی که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده بود تعداد دانشجویان از 4 میلیون و 800 هزار نفر در ابتدای برنامه حدود 10 درصد تا پایان برنامه کاهش ‌یابد، این میزان کاهش در همان سال اول اجرای این برنامه اتفاق افتاد و در سال 95 جمعیت دانشجویی کشور به 4 میلیون و 300 هزار نفر رسید.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود این روند کاهشی تا پایان برنامه هفتم توسعه ادامه خواهد داشت.

امید اظهار کرد: بر خلاف دانشگاه‌های نظری که یک رشته را برای سال‌های متمادی ارائه می‌دهند، ساختار این دانشگاه به نحوی است که توانایی ارائه یک رشته را تنها برای یک دوره و تعداد محدودی دانشجو دارد که این موضوع چابکی و تطبیق‌پذیری دانشگاه را با شرایط روز و رفع نیازهای آموزشی جامعه مشخص می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر بیش از 150 تک‌پودمان و تک درس در این دانشگاه تعریف شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌ یافته بیش از 17 هزار عنوان شغلی تعریف شده است، گفت: این تعداد عنوان شغلی فاصله بسیاری با حدود 3 هزار عنوان شغلی تعریف شده در کشور دارد.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی برای تدوین دروس و آموزش‌های مورد نیاز این مشاغل آمادگی لازم را دارد.

توسعه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه در دستور کار قرار دارد

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه را یکی دیگر از راهکارهای کاهش اثرات مشکل کاهش دانشجو عنوان کرد و با اعلام تصویب دو آیین نامه در این خصوص افزود: بر اساس این آیین‌نامه‌ها دانشگاه قادر خواهد بود دانشجوی خارجی جذب کند و نسبت به تاسیس مرکز آموزش علمی کاربردی در سایر کشورها به خصوص کشورهای همجوار اقدام کند.

 امید برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاه های مهارتی در برخی کشورهای اروپایی از جمله کشورهای آلمان و ایتالیا را از دیگر فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه عنوان کرد و گفت: در این راستا دانشجویان با گذراندن نیمی از دوره تحصیل در ایران و نیم دیگر در آن کشور می‌توانند مدرک بین‌المللی مشترک دریافت کنند.

وی برندسازی را ابزار توسعه پایدار مراکز آموزش علمی کاربردی برشمرد و تصریح کرد: کسب اعتماد اقشار مختلف جامعه نسبت به توانمندی دانشگاه در پرورش نیروی انسانی ماهر، کارآمد و خلاق؛ باعث اقبال جامعه به دانشگاه خواهد شد و این امر تنها از طریق کیفیت بخشی به آموزش‌ها محقق خواهد شد.

 دانش کار رئیس واحد استانی قزوین نیز در این مراسم، وضعیت مراکز آموزش علمی کاربردی استان را در زمینه ماموریت‌گرایی مطلوب ارزیابی کرد و مراکز دادگستری، هلال احمر، مهرام و نیرو محرکه قزوین را در این زمینه شاخص دانست.

 خاکپور رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی مهرام نیز در این مراسم در گزارشی تعداد دانشجویان فعال این مرکز را 800 نفر عنوان کرد و با اعلام اینکه سیاست گروه صنعتی مهرام بر ماموریت‌گرایی این مرکز استوار است، افزود: با آگاهی از کاهش تعداد دانشجویان، این مرکز در سال تحصیلی جاری 40 درصد از رشته‌های گذشته خود را که با ماموریت تعریف شده بی ارتباط بوده تقاضا نداده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.