رئیس جهاد کشاورزی اردبیل خبرداد:

ارائه تسهیلات بانکی برای تامین هزینه‌های تولید گندم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:تسهیلاتی برای تامین هزینه‌های تولید و خرید نهاده‌های کشاورزی درنظر گرفته شده و ساز وکار پرداخت آن از طریق بانک کشاورزی فراهم شده است.

ارایه تسهیلات بانکی برای تامین هزینه‌های تولید گندمبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: خوشبختانه در طی سال زراعی ۹۶-۹۷ مقدار تولید گندم در استان اردبیل به میزان ۵۸۵ هزار تن رسید که از این مقدار ۴۳۸ هزار تن به صورت تضمینی توسط دولت خریداری شده و علاوه برآن حدود ۳۵ هزار تن نیز به عنوان بذری تهیه شده که در حال توزیع به کشاورزان است.

وی افزود: طبق پیش بینی‌های انجام یافته در سال زراعی ۹۷-۹۸ میزان تولید این محصول در استان اردبیل در سطح زیر کشت گندم آبی به حدود ۶۶ هزار و ۱۱۰ هکتار و دیم ۲۲۵ هزار و ۶۰۰ هکتار به ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: طبق پایش‌های هواشناسی استان اردبیل خوشبختانه میزان بارش باران در دو ماه اول فصل پاییز سال جاری در حد نرمال پیش بینی شده و مجموع کل بارش سالیانه نیز در حد نرمال پیش بینی می‌شود که این امر نوید روز‌های خوش به کشاورزان است از همین رو در خواست می‌شود که کشاورزان زمان کاشت گندم و جو خود را به تاخیر نیندازند.

نیکشاد با اشاره به مشکل کم آبی و خشکسالی در کشور و استان اردبیل تصریح کرد: با توجه به اینکه در چندین سال اخیر کل کشور با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و استان اردبیل نیز از این قضیه مستثنی نیست از همین‌رو برنامه‌های مناسبی در جهت مقابله با خشکسالی و صرفه جویی در مصرف آب داریم.

وی ادامه داد: معرفی ارقام جدید گندم با نیاز آبی کمتر نسبت به سایر ارقام مرسوم، معرفی ارقام زودرس به منظور گریز از خشکی آخر فصل، استفاده از ادوات خاک‌ورزی حفاظتی و بذر کار‌های کشت مستقیم، توسعه روش‌های آبیاری تحت فشار علی‌الخصوص آبیاری نواری با تیپ، اجرای طرح p.v.s یا انتخاب ارقام مشارکتی و انتخاب ارقام مناسب توسط خود کشاورز و مقایسه ارقام مختلف گندم با یکدیگر از برنامه‌های جهاد کشاورزی استان اردبیل برای مقابله با پدیده خشکسالی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر تمامی بذور گندم مورد نیاز استان در حد نیاز تامین شده و مازاد آن به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌شود و برای کشت پاییزه حدود هزار تن کود فسفاته تامین شده، ولی در خصوص کود ازته با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم با همکاری سایر ارگان‌ها نیز این مشکلات رفع شود.

نیکشاد با اشاره به اقدامات و حمایت‌های انجام یافته در خصوص تامین هزینه‌های تولید و خرید نهاده‌های کشاورزی عنوان کرد: برنامه ریزی‌های لازم جهت ارائه تسهیلات بانکی برای تامین هزینه‌های تولید و خرید نهاده‌های کشاورزی تدارک دیده شده و ساز وکار پرداخت آن از طریق بانک کشاورزی فراهم شده است.

وی گفت: به منظور مشارکت در طرح خود کفایی روغن کشور، توصیه می‌شود که کشاورزان از گیاه کلزا به عنوان بهترین تناوب زراعی استفاده کنند.

انتهای پیام/ی

 

افزایش تولید گندم در اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار