معاونت علمی در هفته ای که گذشت؛

رشد ۱۸ رتبه‌ای ایران در شاخص خروجی‌های دانش و فناوری

معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به این موارد می‌پردازیم.

رشد ۱۸ رتبه‌ای ایران در شاخص خروجی‌های دانش و فناوریبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خدمات دهی آزمایشگاه مرکز با هدف ارتقای فناوری، تومورهای سرطانی برای آزمایش به فضا فرستاده می‌شوند، شرکت‌های دانش بنیان چشم انتظار پیوند علم و صنعت، تهران و اصفهان قطب‌های اصلی فعالیت هوایی در ایران و رشد ۱۸ رتبه‌ای ایران در شاخص خروجی‌های دانش و فناوریاز جمله اخبار مهم معاونت در هفته گذشته است.

تومورهای سرطانی برای آزمایش به فضا فرستاده می‌شوند

متخصان ناسا در تلاش برای کشت دادن سلول‌های سرطان ریه انسان در ایستگاه فضایی بین المللی هستند تا بتوانند راه حل درمانی جدیدی برای مبارزه با این بیماری پیدا کنند.

تغییر شکل رشد سلول‌های سرطان ریه در فضا به شکل سه بعدی به سرطان شناسان اجازه تحقیقات بیشتر برروی نحوه شکل گیری آنها را می‌دهد.

اولین محموله سلول‌های سرطان ریه برای تحقیق راهی فضا شده است و کارشناسان تحقیقات گسترده‌ای بر روی نمونه‌ها انجام داده اند.
محققان اتم فلز طلا را به غشاء خارجی سلول‌های سرطان ریه متصل کرده اند و این به آنها اجازه می‌دهد در شرایط بی وزنی بتوانند سلول‌ها را در ظروف آزمایشگاهی و زیر میکروسکوپ بررسی و جا به جا کنند.


ساخت نخستین روبات فضانورد برای سفر به سیاره سرخ

روبات انسان نمای ناسا به نام Valkyrie قابلیت راه رفتن و حرکت برروی سطوح ناهموار سیاره مریخ را دارد و اکنون در مرحله تست ارزیابی برای بررسی عملکرد آن در محیطی شبیه سازی شده در زمین است.

محققان ناسا هدف از ساخت این روبات را کمک به فضانوردان راهی سفر به سیاره مریخ عنوان کرده اند و اینکه روبات بتواند ماموریت‌های مختلفی را در حین اقامت در آن سیاره انجام دهد.

هزینه ساخت این روبات تاکنون حدود ۲ میلیون دلار بوده و کارشناسان اعتقاد دارند در صورت افزودن قابلیت‌های جدید به آن هزینه نهایی ساخت افزایش پیدا می‌کند.

نگاهی به وضعیت رصد "سیاره زحل" طی یک ماه آینده

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: این سیاره ششمین سیاره نسبت به خورشید و دومین سیاره بزرگ منظومه خورشیدی محسوب می‌شود.

 وی بیان کرد: شعاع سیاره زحل حدود ۵۷ هزار کیلومتر است و هر ۲۹ سال یکبار به دور خورشید و هر ۱۰ ساعت و ۳۹ دقیقه یکبار نیز به دور خود می‌چرخد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تعداد قمرهای سیاره زحل را ۶۲ عدد دانست و افزود: بزرگترین قمر این سیاره «تیتان» نام دارد که قطر آن حدود ۵ هزار و ۱۲۰ کیلومتر است تیتان دومین قمر بزرگ خانواده خورشید به شمار می‌آید که احتمال حیات در این قمر نیز وجود دارد. 

 

خدمات دهی آزمایشگاه مرکز با هدف ارتقای فناوری

ناصر باقری مدیر آزمایشگاه فناور گفت: یکی از راه های رشد و ترقی علم و فناوری ایجاد زیر ساخت های لازم در زمینه آزمایشگاه های کشور است.

وی بیان کرد: یکی از اهداف فعالیت شبکه آزمایشگاهی، تسهیل در دسترسی پژوهشگران و صنایع به خدمات آزمایشگاهی است که در همین راستا، سامانه‌ ارائه طرح‌های ویژه‌ تخفیف در خدمات آزمایشگاهی به مشتریان شبکه از را طریق پایگاه اینترنتی خود راه‌اندازی نموده‌است.



رشد ۱۸ رتبه‌ای ایران در شاخص خروجی‌های دانش و فناوری

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: واقعیات امر این است که رتبه ۷۵ با توجه به ظرفیت‌های ملی و توانمندی‌های نوآورانه نشان دهنده واقعیت‌های ایران نیست و معمولا مدل‌های بین المللی به دلیل برخی رویکرد‌های خاص و عدم تناسب دقیق ویژگی‌های کشور‌هایی مانند ایران، ابزار دقیقی برای اندازه گیری نیست.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷، رشد ایران در شاخص‌هایی مانند خروجی دانش و فناوری و خروجی خلاق به ترتیب ۱۸ و ۱۰ بوده است که رشد مناسبی را در مقایسه با رشد پله‌ای در رتبه کلی کشور نشان می‌دهد.

 

تهران و اصفهان قطب‌های اصلی فعالیت هوایی در ایران

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این صنعت و زیرساخت‌های موجود، شهرهای تهران و اصفهان به عنوان ۲ هاب بزرگ و اصلی صنعت هوایی و هوانوردی کشور تعیین شده است که بیشترین فعالیت شرکت‌های هوایی را در خود جای داده‌اند.

وی افزود: در کنار این دو قطب اصلی، برخی فعالیت‌ها نیز در استان‌‌های آذربایجان شرقی، قم، فارس، همدان، یزد، گیلان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، بوشهر، مرکزی، هرمزگان و مازندران انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار