در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

واکنش مدیرکل موزه ها به ادعای جدید آمریکا برای مصادره آثار ایرانی

محمدرضا کارگر، مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی درباره ادعای آمریکا در تصاحب اشیای تاریخی ایران واکنش نشان داد.

اشیای باستانی ایران بخشی از هویت جامعه ما به حساب می‌آیند/این آثار قابل فروش نیستندمحمدرضا کارگر، مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در قالب واکنشی نسبت به انتشار خبر بررسی فروش اشیای باستانی ایران در آمریکا، این اشیای باستانی را بخشی از هویت جامعه ایرانی به حساب آورد و اظهار داشت: اشیای باستانی ایران که در دوره پهلوی اول برای مطالعه به دانشگاه شرق‌شناسی شیکاگوی آمریکا امانت داده شده‌اند، بخشی از گل‌نوشته‌هایی هستند که از حفاری‌های تخت‌جمشید به دست آمده‌اند و جزو سرمایه‌های مالی به حساب می‌آیند.

وی افزود: این گل‌نوشته‌ها که پیشینه آن‌ها به دوران هخامنشیان برمی‌گردد جزو سرمایه‌های تاریخی کشورمان هستند و قابل فروش نیستند.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی گفت: به نظر می‌رسد اگر دیوان عالی آمریکا بخواهد به آثار تاریخی ما به مثابه یک موضوع مالی نگاه کند واین اشیای تاریخی را برای پرداخت غرامت به افرادی که ادعا می‌کنند «قربانیان حملات تروریستی ایران» هستند، ضبط کند صدمه قابل توجهی به وجهه آمریکا وارد می‌شود و فعالیت مشترک فرهنگی این کشور با کشور‌های دیگر تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

کارگر ادامه داد: صدور احتمالی حکم فروش اشیای باستانی ایران در آمریکا، قطعا اعتراض و پیگیری ما را به دنبال خواهد داشت و سازمان یونسکو به درخواست ایران باید در این خصوص فعال شود.

وی با اشاره به مخالفت دانشگاه شیکاگو با صدور این حکم و اقدام این دانشگاه برای ممانعت از صدور آن، به تشریح پیگیری‌های ایران برای جلوگیری از صدور احتمالی حکم فروش اشیای باستانی ایران در آمریکا پرداخت و تصریح کرد:کشور ما از زمان طرح تقاضای ضبط اشیای عتیقه ایران برای پرداخت به افرادی که خود و وابستگان‌شان را قربانیان حملات تروریستی ایران می‌دانند، وکیل گرفت و با هدف ممانعت از صدور این حکم، پیگیر مسئله شد. تا جایی که اطلاع دارم دادگاه‌های اولیه به نفع ایران رأی صادر کرده‌اند.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی افزود: ما اعتقاد داریم آثار فرهنگی و تاریخی از مسائل سیاسی و ... مصون هستند و به هیچ عنوان دستگاه حقوقی آمریکا نباید اجازه بدهد که اشیای عتیقه ایران ضبط شوند.

کارگر گفت: ما امیدواریم که حکم فروش اشیای باستانی ایران در آمریکا صادر نشود و این آثار که قرار بود ۱۲ یا ۱۳ سال قبل به کشور بازگردند سریعا برگشت داده شوند البته بخشی از این آثار پیش از این برگشت داده شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: شدیدا از نمایندگان‌مان در سازمان ملل و یونسکو می‌خواهیم که به مسئله جلوگیری از صدور حکم فروش اشیای باستانی ایران در آمریکا بپردازند. درخواست‌مان از وزارت خارجه نیز این است که در این زمینه تلاش کند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار