در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آتش به اختیار؛ انجام یک کار تمیز فرهنگی ولی نه به شکل غیر قانونی/ مهم‌ترین خطر برای اسلام نفاق است

آتش به اختیار به معنای «کار فرهنگیِ خودجوش و تمیز» است و به معنای بی‌قانونی، فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی با دانشجویان؛  آن‌ها را به تلاش جدی و همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه توصیه نمودند. ایشان در ضمن این بحث فرمودند: «من به همه‌ی آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً میگویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار»»
رهبر انقلاب اسلامی، یکی دیگر از کارهای مهم کشور را کارهای فرهنگی دانستند و با اشاره به منافذ و نفوذگاه های بسیار دشمن در عرصه فرهنگی، تأکید کردند: علاوه بر مجموعه های مسئول دولتی، مجموعه های عظیم مردمی و جوانان صاحب فکر و دارای ابتکار و همت نیز باید «آتش به اختیار»، منافذ فرهنگی را مسدود و در این عرصه اقدام کنند و کار را پیش ببرند.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین مفهوم «آتش به اختیار»، خاطر نشان کردند: آتش به اختیار به معنای «کار فرهنگیِ خودجوش و تمیز» است و به معنای بی قانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست.
ایشان تأکید کردند: نیروهای انقلابی و دلسوز و علاقه‌مند به حرکت کشور به سمت اهداف والا، بیش از همه باید مراقب حفظ نظم و قوانین و آرامش کشور و جلوگیری از سوء استفاده دشمنان باشند.
بر اساس اندیشه‌ی حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدالظله العالی)، وقتی از مأموریت‌های نظام اسلامی سخن می‌گوییم به تعبیر مشترک کلیدی و مهمی می‌رسیم با عنوان «فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی». «امام‌ بزرگوار ما در یک حادثه‌ى مهم جنگى در قضیه‌ى یک عملیات که پیروزى‌اى به دست رزمندگان بدست آمده بود، یک پیامى دادند؛ در آن پیام این نکته وجود داشت که فتح‌الفتوح انقلاب اسلامى، تربیت این جوان ها است.
در خصوص تبیین و تعریفی روشن از شرایط«آتش به اختیار» خبرنگار حوزه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، گفتگو هایی را با حجت الاسلام ابوالحسن موسوی و حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهادری ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:

«آتش به اختیار»طبق فرموده رهبر؛ کار فرهنگی خود جوش و تمیز است

جوانان شرایط ورود به جریان آتش به اختیار دارند

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری در خصوص تعریف خود از «شرایط آتش به اختیار» گفت: رهبر این جمله را در میان دانشجویان و در یک فضا فرهنگی مطرح کردند تا بگویند: خلآ هایی در محیط است که به دلایل نبود غنای فرهنگی توسط بعضی از افراد به طور آگاهانه یا ناآگاهانه بر اساس اعتقاداتشان رخ می دهد تا به جامعه ضربه وارد شود. ما نباید منتظر دولت یا هر نهاد فرهنگی دیگری باشیم، بلکه باید در هر جایی که هستیم، در شهر یا روستا هر کاری که از دستمان بر ما آید را انجام بدهیم نباید منتظر نهاد ها یا سازمان های فرهنگی باشیم، بلکه فرد باید در حد وسعت خودش قدم بر دارد.
آتش به اختیار یعنی؛ انجام یک کار تمیز فرهنگی ولی نه به شکل غیر قانونی! اگر خدایی ناکرده به کشور لطمه ای وارد شود، کار نباید برای جامعه دانشجو و فرهیختگان سخت باشد بلکه باید تلاش و جهاد کنند تا به اهدافشان برسند.
مطلبی که در این خصوص، غیر واقعی و غیر پذیرش است، این است که: ما منتظر دولت و نهاد فرهنگی باشیم.بار مسئولیت افراد در این مسیر فرهنگی و در جهت ساختن اعتقادات جامعه و روشنفکری بسیار زیاد است و باید در این راه پیش قدم باشند و با بصیرت خودش عمل کند و طبق فرمان رهبرانقلاب اسلامی در چارچوب قانون و برای مقابله با اقدامات نادرست باشد.
وی در خصوص اهمیت جوانان به مسئله فرهنگی«آتش به اختیار» اظهار داشت: بحث، بحث جوانان است. جوان یعنی نشاط، یعنی پتانسیل موجود برای جوش و خروش. جوانان به این دلیل در این مسئله ورود می کنند که؛ شرایط آتش به اختیار، کار اجرایی و حضور در میدان دارد و با حضور جوانان در این صحنه، بار فعالیت هایشان فزونی پیدا کرد بخصوص برای کسانی که خود را انقلابی و بصیر می دانند و حتی باید در چارچوب قانون گزارش کار بدهند تا مردم را در جریان فعالیت های خود قرار بدهند تا از این طریق بقیه مردم را هم برای حضور در این فعالیت ها تشویق کنند تا از عقاید فرهنگی و انقلابی شهدا و یاران امام عصر«عج» دفاع کنند.

«آتش به اختیار»طبق فرموده رهبر؛ کار فرهنگی خود جوش و تمیز است

آتش به اختیار یعنی؛ بر اساس نیاز های جامعه هر کاری را انجام دهیم

حجت الاسلام ابوالحسن موسوی در خصوص تعریف خود از شرایط «آتش به اختیار» گفت: آتش به اختیار، یک اصطلاح نظامی است که قبلا به آن، تهاجم فرهنگی می گفتند ولی این بار از اصطلاح آتش به اختیار استفاده کرده اند.فرمانده در این شرایط به سربازان اجازه داده است تا هر طور که می خواهند آتش را بر سر دشمن بریزند ولی این شرایط، به معنی این نیست که ما به شخصیت های سیاسی تهاجم کنیم. در شرایط آتش به اختیار، هر فرد یا هر گروهی هر کاری از دستش بر می آید را در سطوح فرهنگی انجام می دهد.
وقتی یک مدیریت فرهنگی دچار اختلال می شود، نیرو ها نباید هاج و واج بمانند، نباید خود را ببازند و به دوران قبل«جاهلیت» بر گردند و باید به فعالیت هایشان ادامه بدهند و به سمت دشمنان مشخص چه داخلی«منافقین» و چه خارجی حمله ببرند.
بحث منافقین همیشه بوده، همیشه هست و همیشه خواهد بود.منافقین همیشه ظاهر سازی می کنند، در ظاهر انسان هایی سالم ولی در باطن، همانند چوب خشک هستند که طبق فرمایش قرآن، وقتی می شکنند، هیاهو می کنند. هر انسانی هر جایی که هست باید برای پیشبرد امور فرهنگی و نشان دادن چهره واقعی نفاق تلاش کنند.مهم ترین خطری که اسلام را در خطر قرار داده است، نفاق است.
آتش به اختیار یعنی؛ خیلی منظم ، منسجم و برنامه ریزی شده بر اساس نیاز های جامعه هر کاری از دستمان بر می آید را انجام بدهیم.
وی پیرامون اهمیت جوانان به شرایط آتش به اختیار خاطر نشان کرد: مهم ترین بعد آتش به اختیار به جوانان مربوط می شود که نیرو های تازه نفسی هستند و ذهن و قلب شان برای پذیرفتن حرف حق بسیار آماده است و خود جوانان هم از طرفی گروه مبلغی هستند که آشکارا یا پنهان، مردم را به سمت قرآن و ائمه اطهار (ع) هدایت می کنند.
من همیشه به دانشجویانم می گویم که ما در دوران جاهلیت زندگی می کنیم و حتی می توانم این مسئله را هم ثابت کنم. ما باید تا می توانیم بر جوانان کار کنیم و آن ها خودشان خودجوش به یک منبع نورانی تبدیل می شوند.

گزارش و مصاحبه از یگانه عرب

انتهای پیام/

مهمترین بعد آتش به اختیار مربوط به جوانان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.