توصیه های طلایی به کنکوری‌ها؛

روز‌های باقی مانده تا ماراتن بزرگ «کنکور» را اینگونه سپری کنید

یک مشاور تحصیلی کنکور گفت: اضطراب می‌تواند باعث افت شدید نتیجه و کاهش موفقیت دانش آموزان در کنکور شود.

مهداد ملاصالحی کارشناس و مشاور تحصیلی و روز‌های باقی مانده تا ماراتن بزرگ کنکور را اینگونه سپری کنیدکنکور در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه داوطلبان کنکور سراسری در روزهای باقی مانده تا برگزاری این ماراتن بزرگ تحصیلی اغلب دچار تشویش و اضطراب می‌شوند، گفت: متاسفانه این اضطراب می‌تواند باعث افت شدید نتیجه و کاهش موفقیت دانش آموزان در  کنکور شود.

وی با برخی توصیه ها در روزهای مانده به کنکور به داوطلبان ادامه داد: توجه به برخی نکات به دانش آموزان کمک  می کند تا به لحاظ جسمی و روحی آمادگی لازم را برای شرکت در این آزمون مهم پیدا کنند.

ملاصالحی افزود: آمادگی نهايی شرکت در کنکور در روزهای آخر را می‌توان به ۲ دسته آمادگی‌های جسمی و ذهنی تقسيم کرد.

این کارشناس و مشاور تحصیلی کنکور با بیان اینکه  بدن  انسان به منظور داشتن حداکثر بازده فکری بايد از هر لحاظ آماده باشد، گفت:  برای اين منظور مصرف درست مواد غذایی کاملاً ضروری است، رژیم غذایی مصرفی باید شامل آب، املاح، ويتامين‌ها، محرک های عصبی و قند خون باشد.

وی با تاکید بر اهمیت میزان آب مصرفی به خصوص در  روزهای گرم باقی مانده تا کنکور توصیه کرد: ما معمولاً کمتر از ميزان نياز بدن خود آب مصرف می‌کنيم، در فصل تابستان کمبود آب باعث غليظ شدن خون می‌شود و  در نهایت بازده مغزی را کاهش می‌دهد، به همین دلیل دانش آموزان در چند روز مانده به کنکور آب بيشتری مصرف کنند.

ملاصالحی خطاب به داوطلبان کنکور افزود: يکی از علت‌های کسل بودن افراد بعد از بيدار شدن از خواب کم آبی بدن است، از آنجایی که در جلسه آزمون زمان اهميت زيادی دارد، به نحوی برنامه ريزی کنيد که طی مدت آزمون نياز به استفاده از سرویس بهداشتی پيدا نکنيد، اين اقدام به طور معمول با استفاده از سرویس بهداشتی در اول صبح و مصرف يک ليوان چای يا آب پرتغال در کنار صبحانه کامل امکان پذير است، بهتر است هنگام آزمون روده‌ها خالی و دستگاه گوارش کاملاً سبک باشد، بهترين موقع اجابت مزاج در اول صبح و قبل از رفتن به جلسه امتحان است زیرا اين کار باعث جذب بهتر آب و کنترل بهتر تحريکات عصبی روی دستگاه گوارش نيز می‌شود.

وی با اشاره به نقش املاح، ويتامين ها و محرک های مغزی در افزايش بازده مطالعه دانش آموزان گفت:  برداشت ذهنی و سرعت عمل مغز بدون کافی بودن اين فاکتورها در خون ميسر نيست، مصرف این مواد در مورد افرادی که ميانه خوبی با مصرف ميوه و انواع سبزيجات ندارند بسیاری ضروری است، مصرف روزانه مولتی ويتامين به خصوص ويتامين‌های گروهB و C به همراه غذاهای حاوی فسفر و کلسيم مانند ميوه و مغزهای خوراکی مثل گردو يا غذاهای دريایی و کمی تند حاوی فلفل نيز توصيه می‌شود.

این کارشناس و مشاور تحصیلی کنکور عنوان کرد: فعاليت مغزی با مصرف قند خون همراه است، خوردن صبحانه سبک و مقوی در صبح کنکور ضروری است، همچنین مصرف خرما و عسل در صبحانه و چند دانه انجير خشک يا خرما در جلسه آزمون به کافی بودن قند خون کمک می‌کند.

ملاصالحی با بیان اینکه در هفته آخر قبل از کنکور خواب پيوسته کمتر از 6 ساعت ممنوع است، تاکید کرد: داوطلبان سعی کنند بين 6 تا 8 ساعت بخوابند همچنین  سه روز قبل از کنکور نيز خود را عادت دهند ساعت 5 تا 6 صبح بيدار شوند و برای اين کار بايد قبل از ساعت 10 شب بخوابند، معمولاً با بيدار شدن در صبح زود و نخوابيدن ظهر خوابیدن قبل از ساعت 10 شب ساده تر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برخی داوطالبان از بی‌خوابی شب کنکور هراس دارند به همین منظور توصيه می‌شود با انجام کمی فعاليت بدنی مثل پياده روی و خسته شدن نسبی بدن در ساعت 4 الی 5 عصر به راحت خوابيدن خود در شب آزمون کمک کنند، شام شب قبل از کنکور نيز نبايد خيلی سنگين و چرب باشد تا بد خوابی ايجاد نکند.

این کارشناس و مشاور تحصیلی کنکور اظهار کرد:  مرور خلاصه‌ مطالب، تورق کتاب‌های درسی و تست‌های منتخبی که قبلا حل شده اند، مهم ترین برنامه مطالعه درسی در روزهای پایانی کنکور است از مطالعه مطالب جدید و سنگین در این روزها خودداری کنید.

ملاصالحی بابیان اینکه ترس از عدم موفقيت و اضطراب مشکلی است که تمامی شرکت کنندگان در آزمون کم و بيش با آن مواجه می‌شوند، تصریح کرد: نحوه برخورد با اين مشکل و مديريت اضطراب بسيار مهم است و  داوطلبان باید بدانند که آرامش بخش‌ترين چيزها ياد خداوند است، دانش آموزان خالصانه از خداوند بخواهند به آنها آرامش دهد تا قدرت استفاده از معلومات و توانایی‌های خود را داشته باشند همچنین نیايش صبگاهی و دعا کردن خالصانه قبل از شروع آزمون باعث تمرکز فکری و آرامش روحی می شود.

 وی افزود: اضطراب آزمون در اکثر دانش آموزانی که مطالعه کافی دارند چند دقيقه پس از شروع آزمون از بين می‌رود و تمرکز روی حل مسائل و پيدا کردن پاسخ صحيح جای آن‌ را می‌گيرد، و داوطالبان بهتر استتلاش کنند تا تمام فکر خود را غرق در حل سؤالات و پيدا کردن جواب صحيح کنند.

این کارشناس و مشاور تحصیلی کنکور  ادامه داد: دانش آموزان  به اين فکر کنند که  تلاش خود را انجام کرده و ساعت های زيادی زحمت کشيده‌اند، نتيجه در دل کار آنها نهفته است، خوب مبارزه کردن و تلاش  مهم است و در حال کار بايد به خوب انجام دادن آن فکر کرد، فکر کردن به نتيجه در حال انجام کار باعث کاهش تمرکز شما در انجام صحیح فعالیت می‌شود، داوطلبان در حالی که تست ها را حل می‌کنند فقط به حل و پاسخ آن بيانديشند و به عملکرد خود اطمينان کامل داشته باشند.

ملاصالحی با بیان اینکه داوطلبان از به جواب رسيدن سؤالات و حل آنها لذت ببرند و خود را شارژ کنند، گفت: اگر سؤال‌های ساده باشند، وقتی به سؤال سختی برمی‌خورند که به جواب نمی‌رسد و از آن رد می‌شوند اين اطمينان را به خود بدهند که سؤال سخت برای همه سخت است و نگذارند انرژی انها با اين سوال‌ها گرفته شود و به سراغ سوال بعدی بروند.

وی با توصیه به داوطلبان عنوان کرد:  سعی کنيد در آزمون "خودتان " باشيد نه کمتر از "خودتان" بسياری از دانش آموزان با تأثير پذيری منفی از محيط و اضطراب‌های تشديد شده کمتر از توانایی‌هایی که داشته‌اند امتياز می‌آورند در حالي که در آزمون های مشابه رتبه بهتری کسب کرده‌اند، داوطلبان به توانایی‌های خودتان اعتماد کامل داشته باشند و در افکار خود به حجم کارهای انجام شده  نگاه کنند که بسيار بيشتر از کارهای مانده  است.

ملاصالحی گفت: بهتر است ارتباط کلامی با کسانی که ممکن است به شما روحيه منفی دهند تماشای تلويزيون، رایانه و فيلم را به منظور آرامش کامل فکری در سه روز مانده به کنکور کاملاً متوقف کنيد.

این کارشناس و مشاور تحصیلی کنکور اظهار کرد: جويدن آدامس،کمی صحبت کردن با خود، تطبيق شماره سوال در دفترچه و پاسخ نامه در مورد هر سوال به صورت گفتاری، از جمله کارهایی است که در مورد برخی دانش آموزان باعث افزايش تمرکز و کاهش اضطراب می‌شود.

انتهای پیام/

 آنچه باید درباره کنکور بدانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار