145 نفر از 44 کشور جهان در دانش‌افزایی زبان فارسی پذیرفته شدند/ بودجه ناچیز بنیاد سعدی در مقایسه با موسسه‌های خارجی

نشست خبری هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور حداد عادل در بنیاد سعدی برگزار شد.

هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی کلید خورد/  145 نفر از 44 کشور جهان پذیرفته شدندبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور غلامعلی حداد عادل در بنیاد سعدی برگزار شد.

حداد عادل در این مراسم گفت: این دوره هشتاد و چهارمین دوره آموزشی ماست که به مدت یک ماه در ایران برگزار می‌شود. در این دوره 145 نفر از 44 کشور جهان پذیرفته شدند که به مدت یک ماه از دوازدهم تیر ماه در ایران حضور خواهند داشت و کلاس ها در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود. آنها در مدت اقامت در ایران، علاوه بر آموزش زبان فارسی به مدت روزانه 6 ساعت، از مناطق مختلف تهران به صورت فوق برنامه بازدید خواهند کرد.

وی افزود: در مدت اقامت در ایران، پذیرفته‌شدگان دوره دانش افزایی به اصفهان و کاشان سفر خواهند کرد و از میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری  این مناطق دیدن می‌کنند. این دوره مهمترین دوره بنیاد سعدی در طول سال است.

حدادعادل در ادامه درباره تفاوت دوره دانش‌افزایی امسال با سال‌های گذشته اظهار داشت: تمام مراحل ثبت نام و آموزش از طریق فضای مجازی صورت گرفته. علاوه بر این امسال داوطلبان قبل از پذیرش در امتحان اینترنتی شرکت کردند و ما حداقلی از دانش زبان فارسی را برای پذیرش شرط قرار دادیم.

رئیس بنیاد سعدی تاکید کرد: این دوره مخصوص کسانی است که در مرحله متوسط و پیشرفته قرار دارند؛ بنابراین تعداد پذیرفته‌شدگان 25 درصد کمتر است. در فراخوان 1298 نفر عضو شدند که 452 نفر متقاضی شرکت در دوره بودند. 60 درصد خانم‌ها و 40 درصد آقایان هستند و سن آنها بین 20 تا سی سال است.

حداد عادل در خصوص گزارش کلی فعالیت‌های بنیاد سعدی گفت: بنیاد سعدی پنجمین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر در 340 دانشگاه در جهان زبان فارسی تدریس می شود. زبان فارسی در بعضی دانشگاه ها به صورت دوره‌های منتهی به کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، در تعدادی واحدهای الزامی و در تعدادی به صورت واحدهای اختیاری تدریس می شود. در بعضی کشورها در سطح دبیرستان زبان فارسی تدریس می شود؛ مثل لبنان،؛آلمان و قرقیزستان.

وی افزود: در 70 نمایندگی فرهنگی ایران در خارج از کشور دوره‌های آزاد زبان فارسی تدریس می شود که تعداد افرادی که در این کلاس ها شرکت می کنند، ده هزار نفر است. چندین کتاب آموزشی در سال‌های اخیر تالیف شده که در همین کلاس‌هایی که از دوازدهم تیر ماه آغاز شده، تدریس می شود. همچنین بنیاد سعدی برنامه‌هایی در فضای مجازی دارد. غیر از این دوره یک ماهه در طول سال هم دوره های کوتاه مدت یک یا دو هفته، برای فارسی آموزانی که از یک کشور خاص به ایران سفر می کنند برگزار می‌شود. المپیادهای زبان فارسی تا کنون در 8 کشور برگزار شده است.

حدادعادل تصریح کرد: آموختن زبان دوم مستلزم استاندارد شدن است. ما موفق شده‌ایم آموزش زبان فارسی را استاندارد کنیم. در سال 95 دوازده دوره آموزشی مدرس زبان فارسی داشتیم. کسانی که در این دوره ها پذیرفته می‌شوند، حداقل مدرک آنها کارشناسی ارشد است. 170 نفر در این دوره‌ها شرکت کردند.

دکتر صحرایی معاون آموزشی بنیاد سعدی در ادامه این مراسم اظهار داشت: از روزی که بنیاد سعدی تاسیس شد، چند مجموعه آموزشی را آغاز کردیم. برنامه دوره دانش افزایی تابستان پیچیده و متنوع است. برنامه ریزی برای این دوره ها کار دشواری است. امسال تقریبا 80 درصد از منابع را از منابع خودمان تهیه کردیم. دوره امسال یکی از مهمترین تفاوت‌هایش این است که در دوره پیشرفته، کلاس های تخصصی برگزار می شود .

وی افزود: امسال در سطح پیشرفته دو کلاس تربیت مدرس زبان داریم. در سال گذشته برای ایرانیان 23 دوره در داخل ایران و تعداد قابل توجهی استاد معلم داریم. کتاب‌هایی که امسال به عنوان منابع نهایی شده از این قرار است: مجموعه دو جلدی «آموزش کاربردی واژه»، «لذت خواندن»، «ایرانشناسی»، «مینا»، کتاب های دو زبانه «خمره» و «درخت زنده»، مجله های آموزشی «فانوس» .همچنین درسی به نام خواندن گسترده پیش بینی شده که در این درس دو یا سه کتاب در قالب رمان را می خوانند. رمان های «شطرنج با ماشین قیامت» ، «گلستان یازدهم» و «کوچه اقاقیا» از آن جمله است.

حداد عادل در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: مردم اطمینان پیدا کنند که بنیاد سعدی تلاش دارد، آموزش فارسی را به صورت علمی و تخصصی برگزار کند و کتاب‌هایی که چاپ می شود علاوه بر جنبه علمی از نظر ظاهری هم جذاب و معرف فرهنگ و جایگاه جمهوری اسلامی هستند.

رئیس بنیاد سعدی درباره حامیان برگزاری دوره دانش افزایی بیان کرد: ستاد گردشگری شهرداری تهران، بانک گردشگری، شهرداری اصفهان، دانشگاه کاشان هم با همکاری کردند که از آنها تشکر می کنیم. اگر بودجه موسسات خارجی را در بعضی کشور ها برای گسترش زبانشان در جهان با بودجه خودمان مقایسه کنیم، تصدیق خواهیم کرد راه درازی در پیش داریم.

صحرایی معاون آموزشی بنیاد سعدی گفت: برای آزمون تعیین سطح بنیاد دارای بانک سوالاتی است که در آن حدود 1500 سوال استاندارد شده وجود دارد و توسط گروه آزمون ساز بنیاد مرتبا بررسی می شود.

حدادعادل در ادامه در پاسخ به یک خبرنگار درباره برنامه‌ریزی برای دوره‌های بعد گفت: فضای کاری برای کسانی که فارسی می‌دانند، متعدد است. بعضی‌ها در رایزنی های فرهنگی، سفارت ها و در شرکت‌هایی که کار صنعتی می‌کنند، استخدام می‌شوند. هر جا که شما با خارجی ها سر و کار دارید به زبان آنها احتیاج دارید. تعدادی از آنها به قصد آموزش و کارشناسی زبان فارسی آموزش می بینند.

ادبیات فارسی را منحصر به ادبیات بعد از انقلاب نمی‌دانیم. در کتاب ها و معرفی کتاب ها از سنت قدرتمند 1200 ساله خود استفاده می‌کنیم. مثلا کتاب های مرادی کرمانی از آن جمله است.

دکتر صفایی هم در پایان این مراسم گفت: بنیاد سعدی در شروعش با مشکلات مالی دولت مواجه بود . در سال گذشته بودجه 7 میلیاردی تصویب شد، ولی حدود 5 و نیم میلیارد تومان دادند. ما با این محدودیت بودجه این قدر کار انجام می دهیم و بودجه اضافی به دولت تحمیل نکردیم.

حدادعادل هم در این باره تاکید کرد: در مورد بودجه حرف های زیادی زده می شود. ما سعی می کنیم با صرفه جویی بهترین استفاده را از بودجه داشته باشیم. به علت همین صرفه جویی، افتتاحیه مفصل نخواهیم داشت اما اختتامیه داریم.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار