آیت الله آملی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضائیه:

قاضی نباید تحت تأثیر قوا یا فشارهای سیاسی حکم کند/امروز دشمن به سپاه هجمه می‌کند در حالی که سپاه افتخار نظام است

رئیس قوه قضاییه گفت:  اگر قاضی مستقل نباشد حتماً در حکمش خدشه وارد می‌شود، بنابراین قاضی نباید تحت تأثیر قوا یا فشارهای سیاسی حکم کند.

قانون اساسی به بهترین نحوه جایگاه دستگاه قضایی کشور را مشخص کرده استبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه  امروز در همایش سراسری دستگاه قضایی کشور که در سالن اجلاس سران آغاز شد، اظهار کرد: جایگاه و نقش قوه قضاییه در اصل 156 قانونی اساسی مورد اشاره قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: درباره جایگاه و نقش قوه قضاییه می توانیم دو نوغ نگاه داشته باشیم اولا در درون دستگاه قضایی و دوما نسبت به کل نظام جمهوری اسلامی. که در نگاه دوم باید نگاه کنیم پس از آن دستگاه قضایی در میان جهان اسلام و منطقه چه نقشی می تواند ایفا کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: در نگاه درونی باید فکر دستگاه ها و سازمانهای تابعه باشیم و بگوییم چگونه است و از چه اجزایی تشکیل شده است. البته هر دو نگاه درست است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: هر کدام از سازمانها جایگاه و نقش مفروض برای خودشان دارند اما نکته اصلی این است که باید شناخت کاملی از جایگاهش در نظام پیدا کنیم و بفهمیم که در میان سایر قوا و به طور کلی در زیر مجموعه ولی امر چه جایگاهی دارد.

وی افزود: امروز نظام جمهوری اسلامی یک نظام بالنده و شکوفا است و این چیزی نیست که در داخل کشور مسئولان بگویند بلکه دشمنان ما به این جایگاه رفیع و نقش آفرین اذعان می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به حضور دشمنان در منطقه تصریح کرد: اگر جمهوری اسلامی در منطقه نقشی نداشت هیچ وقت این چنین گرد هم نمی آمدند و بر علیه ما قطعنامه صادر نمی کردند. امروز اگر آمریکا دارد قلدرمعابانه عمل می‌کند برای آن است که به جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی پی برده و به آن ایمان پیدا کرده است که حالا درصدد مخالفت با آن برآمده است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: عشق ما به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از سر ملیت نیست که البته ملیت هم برای ما مهم است اما نکته اصلی بحث دلبستگی ایمانی ما به این نظام است که باعث چنین همبستگی شده است، ما در قوه قضاییه باید به این موضوع توجه کنیم که همه اقدامات ما در نظام و منطقه نقش آفرین است و اگر اینگونه نگاه کردیم قطعا رفتارهای ما متفاوت خواهد شد و به سمت بهتری حرکت خواهیم کرد.

وی با اشاره به موضوع استقلال دستگاه قضایی کشور افزود: استقلال دستگاه قضایی کشور فارغ از آن موضوع استقلال قاضی است که البته این دو به یکدیگر ربط دارند اما یکی نیستند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: ما باید به استقلال قاضی و دستگاه قضایی ارج نهیم و این به نفع همه حتی قوه مجریه، قوه مقننه و همه جمهوری اسلامی است چون استقلال قاضی تضمین کننده عدالت است؛  اگر قاضی مستقل نباشد حتماً در حکمش خدشه وارد می‌شود؛ لذا قاضی نباید تحت تأثیر قوا یا فشارهای سیاسی حکم کند.

اننقاد رئیس قوه قضائیه از برخی رسانه‌ها و بیان برخی سخنان در مجلس

وی افزود: من امروز باید از وضعیت برخی رسانه‌ها در کشور انتقاد کنم؛ برخی سخن ها که در مجلس گفته می شود که در شکل ظاهر، انتقاد است اما در عمل زیر سوال بردن استقلال قوه است؛ اینکه در رسانه جمعی بخواهند به قاضی یا قوه فشار وارد کنند خلاف استقلال است؛ الان می بینیم به بهانه نقادی کردن آرای قضات یا دستگاه قضایی، می‌خواهند تحت فشار قرار دهند؛ آقایی بعد از یک محاکمه در پرونده گسترده‌ای، می‌گوید چنین حکمی در 3 هزار سال تاریخ ایران صادر نشده؛ این هم ظلم، توهین و هم مخالف استقلال است؛ ما نمی‌خواهیم حصار و دیوار بکشیم و قضات را هم مصون از اشتباه نمی‌دانیم اما قاضی باید فصل الخطاب و رافع نزاع باشد و نباید زیر سوال ببریم.

رئیس قوه قضاییه گفت: ما پاسخگویی به معنای تبیین را قبول داریم و باید هرچه بیشتر بتوانیم مستدل و مستند حرف بزنیم و همواره به مسئولان عالی قضایی گفتم تا جایی که امکان دارد پرونده ها را تبیین کنید اما برخی اوقات هر دستگاهی بخواهد سوال کند و قوه جواب دهد و بعد اشکال کنند، برخلاف وظیفه دستگاه قضایی است.

وی افزود: مطلبی که رئیس جمهور گفتند صحیح است. ما هم قبول داریم باید آرا منتشر شود و نقادی برای آن صورت گیرد اما این موضوع همین امروز هم دارد اتفاق می افتد.

رئیس قوه قضاییه گفت: در مجلس فلان نماینده می آید و می‌گوید چرا قوه قضاییه فلان حکم را صادر کرده است؟ در حالی که این موضوع در حیطه وظایف قوه قضاییه است و نباید یک فرد برای نقد بخواهد چنین حرف‌هایی بزند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: اقتدار نظام جمهوری اسلامی باعث شده تا دشمنان بعد از طی مراحل مختلف کودتا و حمله و تحریم امروز به فکر نفوذ باشند تا در نظام رخنه کنند زیرا سایر اقداماتشان شکست خورده است.

وی افزود: دشمنان نفوذ را از گذشته مورد اقدام خود قرار داده بودند. امام راحل در منشور روحانیت به موضوع نفوذ اشاره کرده بودند که نشان از اهمیت این موضوع دارد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب هم همچنان به موضوع نفوذ اشاره داشته اند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: امروز شناخت دشمن و نفوذ آن برای ما مهم است زیرا مسیر انجام وظایف قوه قضاییه را مشخص تر می‌کند تا وضعیت نفوذی ها را مشخص کند و با آن در چارچوب قانون برخورد کند و بدانید نفوذ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

یک سری داخل کشور به سوی دشمن دست دراز کرده اند تا با آنها دوستی کنند

آیت الله آملی لاریجانی گفت: امروز دشمنان با انجام کار فرهنگی نفودی فرهنگ ما را به سمت انحطاط می برند و با شبکه های مجازی قصد تسلط فرهنگی را در سر می‌پرورانند و می خواهند ما را از فرهنگ اصیل‌مان جدا کنند.

وی افزود: امروز وزیر خارجه آمریکا می آید و حرف از تغییر نظام می‌زند و اتفاقا می گوید که برای سرنگونی نظام چشمش به داخلی ها است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: باید همه بیدار باشیم و بدانیم که دشمنان برای تغییر نظام طراحی می‌کنند و همچنین باید بدانیم این حرف‌ها به صورت مشابه از کدام حلقوم های داخلی شنیده می شود.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: این افراد داخلی اگر سلاح داشته باشند که محارب شناخته می شوند و آنهایی هم که سلاح نداشته باشند اما در برهم زدن کلی نظام نقش داشته باشند مفسد فی الارض محسوب می شوند.

وی افزود: یک دشمن روبروی ما ایستاده و برای تغییر نظام تلاش می‌کند، آن وقت یک سری در داخل کشور دست دراز کرده اند که با این‌ها دوستی کنند پس ما باید حواسمان جمع شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به فتنه سال 88 گفت: دیدیم که چگونه دشمنان نظام پشت سر فتنه گران ایستادند و آن ها را حمایت می کردند، جالب است که شعارشان هم موضوع حقوق بشر بود که جز مضحکه ای چیز دیگری نبود و همان زمان خانم کلینتون آمد و گفت ناراحتیم چرا بیشتر از مخالفان حمایت نکردیم تا حکومت ایران سرنگون شود.

سپاه افتخار نظام است و باید از این نیروی عظیم حمایت کنیم

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: ما به عنوان رکن رکین نظام جلوی این هجمه ها ایستاده ایم و سرخم نمی‌کنیم و دیدید که چگونه در طول همه این سال‌ها بر علیه همه نظام تخریب هایشان را روا داشته اند از رهبری گرفته تا دستگاه قضایی و سپاه قدس.

وی گفت: اگر امروز دشمن به سپاه هجمه می کند، در حالی که سپاه افتخار نظام است ما باید از این نیروی عظیم حمایت کنیم. چقدر وقیح شده اند که می خواهند بخش مهمی از نیروی نظامی را زیر سوال ببرند.

رئیس قوه قضاییه گفت: من از سردار سلیمانی اینجا نام می‌برم و می‌گویم ایشان و سپاه قدس مایه افتخار ما هستند. شما چه کاره هستید که می‌گویید چرا این سردار سپاه ما به فلان کشور سفر کرده است، شما چکاره هستید که برای ما خط و نشان می‌کشید.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: باید حواسمان به حرف‌هایی که می‌زنیم باشد و بدانیم چه می‌گوییم. ما در فتنه 88 ایستادیم و در آینده هم پای نظام هستیم و از کیان نظام دفاع خواهیم کرد.

وی با اشاره به موضوع اقتدار برونی نظام و موضوع اقتصاد مقاومتی افزود: باید به استعدادهای داخلی توجه کنیم زیرا تنها راه ایستادگی در مقابل دشمن است. این منافاتی با تعامل با سایر کشورها ندارد.

رئیس قوه قضاییه گفت: جوانان با فکر و دارای سرمایه در کشور هستند که اگر اطمینان پیدا کنند قطعا راه خود را آغاز خواهند کرد. در این مسیر هم ما تلاش می‌کنیم تا به اقتصاد مقاومتی کمک کنیم و دستورالعملش هم آماده شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: به دولت تضمین می دهیم که همراه آن خواهیم بود و به اجرای قوانین و اقدامات آن کمک خواهیم کرد و مکررا هم گفته ایم که امنیت اقتصادی که دوبال دارد که یکی برخورد با مفاسد و دیگری تضمین امنیت برای سرمایه گذاری است، باید ایجاد شود.

زمزمه های تشکیل نهاد حقوق شهروندی حقوق بشر از ناحیه دولت، به لحاظ حقوقی صحیح نیست 

وی با اشاره به موضوع امنیت اقتصادی و برخورد با مفاسد اقتصادی افزود: اینکه یک فردی با رانت اقتصاد را به سمت دلخواهش بکشاند قطعا به نفع اقتصاد ما نیست و باید این رانت‌ها و مفاسد برچیده شود تا سرمایه گذاری سالم شکل بگیرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی نباید اشکالات بی وجه برای سرمایه گذاران ایجاد کنند و قطعا همین طور خواهد بود اما از آن طرف سرمایه گذاران هم باید به حرکت در مسیر درست عادت کنند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اهمیت موضوع حقوق بشر تصریح کرد: امروز هجمه های زیادی به ما وارد می شود و قطعنامه های بیشماری را هم علیه ما و به خصوص علیه دستگاه قضایی کشور وارد صادر می‌کنند.

وی افزود: باید نگاه اسلام را ابتدا تبیین کنیم و سخن ما با مدعیان حقوق بشر این است که نظام ایران پرچمدار حقوق بشر حقیقی است و ما حرفمان کرامت اسلامی است و اتفاقا در قرآن ما آیاتی در این خصوص آمده است. مشکل ما با شما در تفاوت تعریف کرامت انسانی است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: مهمترین پرسش فیلسوفان قدیمی موضوع تصویر درست از انسان است البته شما تعریفتان از انسان دارای اشکال است زیرا انسان خلیفه الله است و ما اینگونه فرض می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: شنیدم چند روز قبل هم‌جنس بازی در آلمان آزاد شده آیا این موضوع درست است؟ ما در جمهوری اسلامی با این همه کرامت دنبال روی آن انسانی باشیم که شما تصویرش می‌کنید؟

وی افزود: آن موقع که در آمریکا دنبال برده داری بودند، پیامبر اسلام 14 قرن پیش حرف از آزادی و عدم برده داری می زدند و می گفتند سیاه و سفید با هم فرقی ندارند آن وقت شما برای ما حرف از حقوق بشر می زنید؟

رئیس قوه قضاییه گفت: ما حقوق بشر را در چارچوب تعالیمی که قبولش داریم همراهی می‌کنیم نه با آنچه شما تعلیم می‌کنید زیرا شما پایه های فکری تان دچار مشکل است.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: غربی ها به دروغ از حقوق بشر دم می‌زنند و عملشان خلاف ادعای حقوق بشری شان است. اگر این نبود پس چگونه به ویتنام حمله کردند؟

وی افزود: بزرگترین جنایات در یمن صورت می‌گیرد، آن وقت آقای ترامپ می آید رقص شمشیر می‌کند و به یک آدم کش کمک می‌کند. حقوق بشر از زمان شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ما به جلو بردیم و مردم مظلوم کشورهای مختلف را حمایت کرده و می‌کنیم و این را برای خودمان افتخار می‌دانیم که در مقابل تروریست ایستاده ایم. 

وی افزود: زمزمه هایی برای تشکیل نهاد حقوق شهروندی حقوق بشر از ناحیه دولت می شنویم و اعتقادمان هم این است که حقوق شهروندی باید رعایت شود و اینها در ذیل وظایف ستاد حقوق بشر آمده است و اینکه بخواهیم یک ستاد ملی دیگری درست کنیم قطعا صحیح نیست به لحاظ حقوقی.

رئیس قوه قضاییه گفت: از دولتی ها دعوت می کنیم پیشنهاداتشان را به ما ارائه کنند و ما در ستاد حقوق بشر از آن استفاده می کنیم.

*اعتماد 60 درصدی مردم به دستگاه قضا

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به حجم پرونده ها گفت: امروز بیش از ۱۵ میلیون پرونده در حال رسیدگی است. سوال اینجاست که نمی دانم این حجم پرونده مثبت است یا منفی؟ البته نظر بنده مثبت است و بیانگر این است که مردم به قوه قضاییه اعتماد دارند. البته باید با صلح و سازش میزان پرونده ها را کاهش دهیم.

وی تأکید کرد: حدود 60 درصد از مردم به دستگاه قضا اعتماد دارند، با این حال باید برای کاهش حجم پرونده ها برنامه ریزی کرد، چرا که این حجم از رسیدگی ها برای مسئولان عالی هزینه هایی داشته است.

رئیس قوه قضاییه افزود: حجم بالای پرونده ها کار را برای قضات سخت کرده است البته چالش‌هایی هست که منشأ آن کمبود نیروی انسانی است و باید با کمک مجلس و دولت موضوع جذب قضات سرعت گیرد.

وی ادامه داد: جذب قاضی بسیار سخت است برای مثال از بین 26 هزار نفری که آزمون دادند تنها 500 نفر جذب شدند و این به دلیل سختگیری های ما است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۵ تير ۱۳۹۷
درود بر قوه قضایییه
Germany
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۱ تير ۱۳۹۶
سپاه امنیت کشور را تامین می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۱ تير ۱۳۹۶
سپاه امنیت کشور را تامین می کنه همه باید بدونن و قدر دان باشن
آخرین اخبار