آنچه درباره مرد عنکبوتی نمی‌دانید

روز پنجشنبه هفته جاری، 6 جولای ( 15 تیر 1936 ) تاریخ اکران جدیدترین اثر سینمایی برگرفته از کامیک‌های مرد عنکبوتی است.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز پنجشنبه هفته جاری، 6 جولای ( 15 تیر 1936 ) تاریخ اکران جدیدترین اثر سینمایی برگرفته از کامیک (داستان مصور) مرد عنکبوتی است.

 شخصیت مرد عنکبوتی یعنی پیتر پارکر، در دهه 1960 توسط استن لی و استیو دیکو ساخته شد. از زمان ایجاد این شخصیت توسط این دو کامیک نویس بزرگ، موج عظیمی از آثار سینمایی و تلویزیونی با محوریت پیتر پارکر و کاراکتر ابرقهرمانی او، اسپایدر من، ساخته شد و هنوز هم این موج ادامه دارد. حتی می‌توان گفت که با پیشرفت صنعت هنر و سینما در عصر حاضر و پیشرفت جلوه‌های ویژه بصری، فیلم‌هایی که بر اساس این کامیک ساخته می‌شوند اقبال بهتری پیدا می‌کنند و بیشتر به چشم می‌آیند. این موضوع را از فروش فوق‌العاده دو اثر اخیر مرد عنکبوتی که مجموعا بالغ بر 1.5 میلیارد دلار بوده می‌توان دریافت.

اصطلاح کامیک یا داستان مصور به شیوه‌ای گفته می‌شود که طی آن داستان ها و ایده های داستانی به وسیله تصویرهای در کنار هم به خواننده منتقل میشود. این تصاویر ممکن است به همراه متن یا خالی از آن باشند . این شیوه نویسندگی از اواسط قرن 20 شکل گرفت و تا کنون آثار زیادی در قالب کامیک منتشر شده است.

 

آنچه درباره مرد عنکبوتی نمی‌دانید

 

در ادامه به بهانه اکران فیلم «مرد عنکبوتی: «بازگشت به خانه» ، به آثار سینمایی و تلویزیونی که بر اساس این کامیک معروف ساخته شده‌اند ، می‌پردازیم :

 

1- مرد عنکبوتی (انیمیشن تلویزیونی)

 

 آنچه درباره مرد عنکبوتی نمی‌دانید

این اثر بین سال‌های 1967 تا 1970 در شبکه ای بی سی به روی آنتن رفت و در مجموع 52 قسمت از آن ساخته شد . پائول سولز در این اثر صداگذاری پیتر پارکر را بر عهده داشت.

 

2- داستان‌های شگفت‌انگیز عنکبوتی (انیمیشن تلویزیونی)

 

آنچه درباره مرد عنکبوتی نمی‌دانید 

 

در این اثر، دنی سیگرن صداگذاری نقش پیتر پارکر و مورگان فریمن نیز نقش راوی مجموعه را بر عهده داشتند . این اثر بین سال‌های 1974 تا 1977 بر روی آنتن رفت و شبکه پی بی اس آن را در قالب 29 قسمت ساخت.

 

3- مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (سریال)

 

 آنچه درباره مرد عنکبوتی نمی‌دانید

 

تاریخ پخش این سریال به سال‌های 1977 تا 1979 بازمی‌گردد، جایی که صنعت فیلمسازی تا حدی پیشرفت کرد که اولین اثر غیر انیمیشینی این کامیک ساخته شد . در این سریال 14 قسمتی که توسط سی بی اس ساخته شد ، نیکولاس هاموند ایفای نقش پیتر پارکر را بر عهده داشت .

 

4- مرد عنکبوتی (انیمیشن تلویزیونی )

 

 آنچه درباره مرد عنکبوتی نمی‌دانید

 

این انیمیشن نیز در سال‌های 1981 و 1982 پخش می‌شد و شامل 26 قسمت بود . تد شوارتز صداگذاری مرد عنکبوتی را بر عهده داشت .

 

5- مرد عنکبوتی و دوستان شگفت‌انگیزش (انیمیشن تلویزیونی)

 

آنچه درباره مرد عنکبوتی نمی‌دانید

 

 این انیمیشن نیز همزمان با انیمیشن قبلی ساخته شد و بین سال‌های 1981 تا 1983 طی 24 قسمت از شبکه ان بی اس بر روی آنتن رفت. دن گیلویزا صداگذار شخصیت پیتر پارکر بود .

 

6- مرد عنکبوتی (انیمیشن تلویزیونی)

 

 آنچه درباره مرد عنکبوتی نمی‌دانید

 

ساخت این انیمیشن 4 سال به طول انجامید و بین سال‌های 1994 تا 1998 پخش شد . این اثر توسط شبکه فاکس کیدز و در مجموع 65 قسمت ساخته شد. صداگذاری نقش پیتر پارکر در این اثر را کریستوفر دنیل بارنز بر عهده داشت .

 

7- مرد عنکبوتی (سه گانه سینمایی)

 

آنچه درباره مرد عنکبوتی نمی‌دانید 

 

سرانجام اولین اثر سینمایی این کامیک در سال 2002 به کارگردانی سم ریمی ساخته شد. این اثر موفقیت بسیار خوبی به دست آورد و در ادامه شماره دوم و سوم آن نیز در سال‌های 2004 و 2007 کارگردانی شد و بر روی پرده سینماها رفت. توبی مگوایر نقش پیتر پارکر را در این سه گانه موفق ایفا کرد .

 

8- مرد عنکبوتی تماشایی (انیمیشن تلویزیونی)

 

آنچه درباره مرد عنکبوتی نمی‌دانید

 

انیمیشن تلویزیونی دیگری که بر محور کامیک‌های مرد عنکبوتی ساخته شد، انیمیشن مرد عنکبوتی تماشایی بود که در سال‌های 2008 و 2009 در قالب 26 قسمت از شبکه سی دبلیو پخش می‌شد .

 

9- مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (دو گانه سینمایی)

 

آنچه درباره مرد عنکبوتی نمی‌دانید

 

پس از موفقیتی که سه گانه این کامیک در سینماها کسب کرد، این بار کارگردان دیگری به نام مارک وب تصمیم به ساخت اثری سینمایی از این کامیک پرفروش گرفت. وی اولین شماره از فیلمش را در سال 2012 روانه سینماهای جهان کرد و پس از فروش بیش از 800 میلیون دلاری این فیلم، در سال 2014 دومین شماره از فیلمش را ساخت و مجدد با فروش بسیار بالای 700 میلیون دلاری روبه‌رو شد. فیلم‌های مارک وب پیشرفت بسیار بزرگی در کامیک‌های مرد عنکبوتی ایجاد کرد و توجه‌ها را بیش از پیش به این مجموعه معطوف کرد. اندرو گارفیلد و اما استون بازیگران توانای هالیوود، نقش‌های اصلی مرد و زن این فیلم را بر عهده داشتند .

 

10- مرد عنکبوتی نهایی (انیمیشن تلویزیونی)

 

آنچه درباره مرد عنکبوتی نمی‌دانید 

 

آخرین انیمیشن تلویزیونی که با محوریت داستان‌های مصور مرد عنکبوتی ساخته شده، انیمیشن مرد عنکبوتی نهایی است که توسط دیزنی و در قالب 104 قسمت از سال 2012 تا کنون تولید شده است. این انیمیشن نیز پیشرفت بزرگی در بخش انیمیشنی این کامیک بود و تحول بزرگی ایجاد کرد. دریک بل، مرد عنکبوتی این انیمیشن است.

 

11- مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (فیلم سینمایی)

 

آنچه درباره مرد عنکبوتی نمی‌دانید 

 

 این اثر، آخرین اثر سینمایی است که برای مجموعه کامیک‌های مرد عنکبوتی ساخته شده است و در تاریخ 6 جولای اکران می‌شود. منتقدان پیش‌بینی می‌کنند که این فیلم موفقیت و فروش بالایی کسب کند زیرا استودیو بزرگ ساخت فیلم‌های ابرقهرمانی «مارول» سرمایه‌گذار این اثر است. این فیلم در ادامه مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی شرکت بزرگ مارول مانند «اونجرز» و «آیرون من» ساخته خواهد شد و طبق آخرین خبرها، کاراکتر آیرون من که ایفای نقش آن را رابرت دونی جی. آر بر عهده دارد نیز در این فیلم حضور خواهد داشت. تام هالند نقش مرد عنکبوتی را در این فیلم ایفا خواهد کرد. 

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دایی علی
۱۷:۰۵ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
راهی به خانه نیست رو ببینید قسنگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
ببخشید ولی این پیام خیلی قدیمیه و الان نسخه جدیدیش یعنی مرد عنکبوتی دور از خانه هم امده و نسخه های بعدی هم خواهد داشت لطفا اصلاح کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۱ تير ۱۳۹۷
خیلی خوب بود هروقت میبنمش دلم برا ش تنگ میشه