عراقچی: استمرار زرادخانه در دست برخی کشورها تلاش برای حفظ صلح را به خطر می‌اندازد

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه گفت: با توجه به شواهد پشت پرده استمرار زرادخانه در اختیار برخی کشورهای تلاش برای حفظ صلح و امنیت بین المللی را به خطر می‌اندازد.

عراقچی: استمرار زرادخانه در دست برخی کشورها تلاش برای حفظ صلح را به خطر می‌اندازدبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعباس عراقچی عصر امروز در اجلاس ویژه بیستمین سالگرد اجرایی شدن کنوانسیون سلاحهای شیمیایی و سی امین سالگرد حمله شیمیایی علیه مردم سردشت افزود: دست یابی به چنین هدف بزرگی نتیجه تلاش های جهانی از سوی کشورها، صنایع، دانشمندان و جامعه مدنی برای اجرای یکی از موفق ترین معاهدات خلع سلاح در جهان است.

وی اظهار داشت: مایلم یادآوری کنم که این بزرگداشت همزمان با سی امین سالگرد حمله شیمیایی علیه مردم سردشت توسط رژیم صدام است که باعث مرگ غم انگیز صدها تن از مردم این شهر و محرومیت بسیاری از آنان شد که تاکنون آنها و خانواده هایشان از آلام این حملات رنج می برند.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه بیان داشت: فعالیت های انجام شده در طول 20 سال گذشته، تعهدات بی وقفه خانواده بزرگ سازمان منع سلاح های شیمیایی درخصوص خلع سلاح و عدم ظهور مجدد سلاح های شیمیایی را به نمایش می گذارد.

عراقچی عنوان کرد: طی این سال ها، سازمان پیشرو در انجام تلاش هایی بوده است که تکنولوژی صلح آمیز شیمیایی را به عنوان ابزاری جهت رشد و توسعه کشورها گسترش دهد و با آموزش و ارتقای مهارت های مربوطه به تقویت قابلیت های کشورهای عضو در اجرای ملی کنوانسیون سلاح های شیمیایی کمک کند.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه اظهار داشت: به علاوه، کمک و حفاظت در برابر سلاح های شیمیایی یکی دیگر از پایه های کنوانسیون سلاح های شیمیایی می باشد که با عنایت به استفاده روز افزون از سلاح های شیمیایی به خصوص در منطقه خاورمیانه می بایست بیش از هر زمان دیگری به آن توجه کرد. ما معتقدیم که اهداف مزبور محقق نخواهند شد مگر اینکه کشورهای عضو کنوانسیون از هر موقعیت برای اجرای کامل و همراه با حسن نیت تعهدات خود بهره گیرند.

عراقچی گفت: البته بسیار روشن است که تا زمانی که بازیگرانی خارج از حوزه کنوانسیون باقی بمانند و در قبال کنوانسیون متعهد نباشند و تا زمانی که کنوانسیون به شکلی واقعی جهانشمول نشود، نمی توان از تهدید سلاح های شیمیایی رهایی یافت. جمهوری اسلامی ایران با خرسندی شاهد است که در طول 20 سال گذشته 95 درصد از ذخایر سلاح های شیمیایی اظهار شده توسط کشورهای دارنده تحت نظارت سازمان منع سلاح های شیمیایی منهدم شده است. دستیابی به چنین هدف بزرگی نتیجه تلاش های جهانی از سوی کشورها، صنایع، دانشمندان و جامعه مدنی برای اجرای یکی از موفق ترین معاهدات خلع سلاح در جهان می باشد؛ با وجود چنین رژیم قوی بین المللی تمام این نوع از سلاح های کشتار جمعی در معرض انهدام کامل خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: عضویت 192 کشور که خود را به کنوانسیون سلاح های شیمیایی متعهد ساخته اند به این معنا است که 98 درصد از جمعیت جهان در چتر حمایتی کنوانسیون سلاح های شیمیایی قرار دارند. دستاوردهای خلع سلاحی فوق، بسیار قابل توجه بوده و به لطف فرایند راستی آزمایی سازمان منع سلاح های شیمیایی، نتایج، بسیار واقعی و ملموس است. خوشبختانه در مقابل محیط امنیتی در حال تغییر، کشورهای عضو سازمان منع سلاح های شیمیایی و دبیرخانه فنی به شکل روزافزونی تقویت شده و توانایی پرداختن به تهدیدات کنونی و آتی را دارا می باشد.

وی اضافه کرد: با وجود پیشرفت ها و دستاوردهای فوق هنوز یک سوال بسیار مهم به قوت خود باقی است. در واقع ما همه دستاوردهای حاصل از اجرای مواد مختلف کنوانسیون را مورد اذعان قرار داده و ارج می نهیم. اما با توجه به شواهد و قرائن پشت پرده استمرار زرادخانه های شیمیایی آیا می توانیم مطمئن باشیم که تهدید این سلاح کاملا برطرف شده است؟ متاسفانه با نگرانی باید اذعان داشت ما اطمینان داریم که ذخایر باقی مانده سلاح های شیمیایی اعلام شده اعم از این که در اختیار کشورهای عضو باشند که هنوز منهدم نشده اند و یا برخی بازیگران غیر عضو که به این سلاح ها دسترسی داشته باشند، تمام تلاش ها برای حفظ صلح و امنیت بین المللی را به خطر خواهد انداخت.

عراقچی گفت: مزید بر آن ، متاسفانه گروه های تروریستی به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط برخی کشورها در انجام اقدامات غیرانسانی علیه مردم بی دفاع حمایت می شوند.

وی با بیان اینکه 'ما قویا معتقدیم استفاده روز افزون تروریست ها از سلاح های شیمیایی در سوریه نتیجه این حمایت ها بوده و اینکه جامعه بین المللی بایستی به این روند پایان بدهد'، افزود: در این خصوص و تا زمانی که سلاح های شیمیایی در جهان وجود دارند، اعضای سازمان منع سلاح های شیمیایی نباید خرسند و راضی باشند و باید برای انجام تمام مفاد کنوانسیون به صورت سازنده همکاری کنند.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی اسلامی ایران از همه دارندگان سلاح های شیمیایی و به خصوص آمریکا می خواهد عملیات انهدام زرادخانه های شیمیایی را طبق تعهدات خود و تا پایان مهلت تعیین شده هرچه زودتر به انجام رسانند. دلیل چنین انتظاری و درخواستی به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تمام سلاح های کشتارجمعی و از جمله سلاح های شیمیایی باز می گردد.

عراقچی با بیان اینکه در طول جنگ تحمیلی هشت ساله ما با بیش از 250 تهاجم شیمیایی عراق و یکصد هزار قربانی مستقیم این حملات، تجربه تلخی از تهاجم شیمیایی به کشورمان بدست آوردیم، گفت: از این تعداد، پنج هزار نفر از آن ساکنان شهر سردشت بوده اند. یقینا سکوت و انفعال جامعه بین المللی در برابر این جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت به نوعی حمایت از صدام بود وگرنه او جسارت ادامه اینگونه جنایات و نهایتا حمله به حلبچه را نمی یافت.

وی اضافه کرد: این تجربه به همراه محاسبات عقلانی منافع ملی کشورمان و نیز عقاید اسلامی ما در خصوص ممنوعیت تمامی سلاح های کشتار جمعی باعث گردیده است تا ایران سیاست سرسختانه ای را در برابر این گونه سلاح ها اتخاذ کند. علاوه بر آن ، ایران تعهدات خود در خصوص کنوانسیون را به طور کامل اجرا نموده و این مساله شامل تلاش های بی شمار در خصوص تهیه و آماده سازی مجموعه ای بزرگ از اظهارنامه های سالانه و دریافت بازرسی های متعدد تا اطلاع رسانی ، همکاری و تبادل تجربه با سایر کشورهای عضو می باشد.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: یکی از نمونه های این فعالیت ها برگزاری ششمین دوره آموزشی مراجع ملی آسیایی سازمان منع سلاح های شیمیایی در زمینه همکاری و حفاظت است که امروز در تهران به پایان رسید.

عراقچی اظهار داشت: مساله دیگری که مایل هستم یادآوری کنم تلاش موفق دولت سوریه برای پیوستن به کنوانسیون سلاح های شیمیایی و انجام تعهدات سریع این کشور در انهدام سلاح های شیمیایی خود است که با وجود شرایط جنگی و ناامنی، این کشور توانست به تعهدات خود عمل کند ؛ موضوعی که می توان به عنوان یک نمونه به کشورهای دارنده گوشزد کرد.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست های صلح آمیز خود دولت سوریه را برای پیوستن به کنوانسیون ترغیب کرد و در راستای کمک به اجرای تعهدات این کشور، مرجع ملی کنوانسیون سلاح های شیمیایی جمهوری اسلامی ایران تجارب خود را در چارچوب کنوانسیون در اختیار دوست سوریه قرار داد.

حملات آمریکا به پایگاه هوایی سوریه را محکوم می کنیم


عراقچی با بیان این که سوریه خود قربانی تروریسم است، تاکید کرد: طبق گزارش های تایید شده، سوریه هدف حملات شیمیایی داعش و سایر گروه های تروریستی قرار گرفته است و از طرفی هدف فشارهای سیاسی غرب نیز بوده و پیشرفت های این کشور در انجام تعهدات خود، نادیده گرفته شده است.
وی گفت: دولت آمریکا به صورت خودسرانه و بر اساس اتهامی تایید نشده، یک پایگاه هوایی در سوریه را هدف حملات هوایی قرار داد که ما چنین اقدامات غیر قانونی را قویا محکوم می کنیم.

سردشت، نام یکی از سالن های سازمان منع سلاح های شیمیایی شود

وی با اشاره به حملات شیمیایی علیه مردم سردشت گفت: فجایع حمله شیمیایی علیه مردم بی دفاع سردشت و اثرات مداوم و آزار دهنده آن به حدی است که می توان بر اساس آن، خاطیان و مرتکبین این اعمال را از سوی جامعه بین الملل به محاکمه کشاند. این امر حداقل کاری است که در کنار تامین نیازهای مختلف مردم سردشت در جهت تسکین خاطر قربانیان می توان انجام داد.

عراقچی افزود: در حالی که برخی از سالن های مقر سازمان (منع سلاح های شیمیایی) در لاهه به نام شهرهایی که از سوی سلاح شیمیایی مورد حمله قرار گرفته است؛ درخواست دارم تا یکی از سالن های مقر سازمان نیز به نام شهر سردشت نامگذاری شود.

سازمان منع سلاح های شیمیایی میراث ارزشمند جامعه بین الملل

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه تصریح کرد: از نظر ما کنوانسیون سلاح های شیمیایی و سازمان منع سلاح های شیمیایی میراث های ارزشمند جامعه بین المللی هستند و جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که همکاری های خود با سازمان منع سلاح های شیمیایی را گسترش دهد.

انتهای پیام/

95 درصد ذخایر سلاح های شیمیایی اظهار شده توسط کشورهای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار