افغانستان و ترکمنستان چند توافق نامه همکاری امضاء می کنند

رئیس جمهوری افغانستان در رأس یک هیأت بلند پایه اقتصادی با هدف گسترش روابط افغانستان- ترکمستان و امضای چند توافق نامه همکاری میان دو کشور، کابل را به مقصد عشق آباد ترک کرد.

افغانستان و ترکمنستان چند توافق نامه همکاری امضاء می کنندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «محمد اشرف غنی» در سفر یک روزه به عشق آباد با «قربانقلی بیردی محمدوف» دیدار و در باره گسترش روابط دو کشور بحث و گفت وگو خواهد کرد.
براساس بیانیه در این سفر باحضور رئیسان جمهوری دو کشور توافقنامه ‌های همکاری نیز بین مقامات کابل و عشق آباد امضا خواهد شد.
«اکلیل حکیمی» وزیر دارائی، «عبدالستار مراد» وزیر اقتصاد، «عبدالسلام رحیمی» رییس عمومی اداره امور، «محمد همایون قیومی» مشاور ارشد رییس جمهور در امور زیربناها، «محمدشاکر کارگر» نماینده خاص رییس جمهور در امور کشورهای آسیای میانه و «شاه‌ زمان میوندی» مشاور ارشد رئیس جمهور در امور روابط مردمی رئیس جمهور افغانستان را همراهی می کنند.
قرار است گاز ترکمنستان از خاک افغانستان به کشورهای پاکستان و هندوستان با اجرای طرح موسوم به «تاپی» به ارزش 10 میلیارد دلار به اجرا درآید.
افغانستان تلاش های زیادی به خرج داده تا این طرح را که از نظر اقتصادی و امنیتی برای این کشور مهم پنداشته می شود، عملی شود.
طرح تاپی پس از 10 سال گفت وگو در آذر ماه سال 1394 با حضور رئیسان جمهوری افغانستان، ترکمنستان، نخست وزیر پاکستان و معاون رییس جمهور هند در شهر «ماری» جنوب ترکمنستان، افتتاح شد، اما هنوز اجرائی نشده است.
براساس پیش بینی مقامات این کشورها پروژه تاپی تا دسامبر سال 2019 تکمیل خواهد شد و 33 میلیارد متر مکعب گاز را در طول یکهزارو 814 کیلومتر از طریق افغانستان به پاکستان و هند منتقل خواهد کرد.
گاز ترکمنستان قرار است از مسیر استان های «هرات»، «هلمند» و «قندهار» افغانستان به کویته پاکستان و از آنجا به شهر «ملتان» از منطقه «فاضلکا» در پنجاب هند، انتقال یابد.
اما با وجود این همه تلاش ها، ناامنی ها و حملات تروریستی، روابط متشنج کابل- اسلام آباد و نیز اسلام آباد - دهلی، عملی شدن این پروژه را با ابهام مواجه کرده است.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار