یزد؛

راه ها یی برای افزایش برف و باران

  یکی از متداول ترین و بهترین راه ها برای افزایش برف و باران اجرای عملیات باروری ابر ها است.

گلکار مدیر مرکز ملی عملیات باروری ابرهادرگفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: از سال 77 تا کنون طرح بارورسازی ابرها اجرا شده ولی برخی از سال ها به خاطر مشکلات فنی یا اکثرا مشکلات تخصیص اعتبارنتوانستیم پروژه را اجرا کنیم.

وی بااشاره به اینکه اجرای طرح بارورسازی ابرهادر سراسر کشور به درخواست هر استان انجام می شودگفت:علاوه براستان های مرکزی ایران قم ، اصفهان ، کرمان ، فارس ، کهگلویه و بویر احمد ، چهارمحال بختیاری و یزد چند استان دیگر نیز تحت پوشش طرح بارورسازی ابرها قرار گرفت که برای سومین سال دراستان های حوضه دریاچه ارومیه (البرز، تهران ، گیلان ، اردبیل ، آذربایجان غربی و شرقی )نیزاین طرح اجراشد.

گلکارگفت: استفاده از پهبادها،ژنراتورهای زمینی و هواپیما از جمله راه های اجرای عملیات باروری ابرها ست اما در ایران از هواپیما به عنوان موثرترین روش برای اجرای این عملیات استفاده میشود.

حاتم پور کارشناس تجهیزات عملیات گفت : هواپیمایی که برای اجرای طرح باروری ابرها استفاده می شود به تجهیزات باروری اعم از اندازه گیری پارامترها ، سنجنده های پارامترهای جوی و سیستم های تزریق مواد باروری مجهز شده است.

به گفته حاتم پور بعد ازشناسایی زمان و مکان مناسب ، آماده باش توسط مدیریت راهبردی و شارژ هواپیما به مواد باروری اجرای عملیات آغازخواهد شد.

وی افزود پس از پروازبابرقراری ارتباط با مرکز کنترل عملیات زمینی،چگونگی انجام عملیات باروری ، اطلاعات سیر پرواز و نقاط شلیک مواد باروری رد و بدل می شود.
خلیلی رهبر عملیات گفت : با استفاده ازسنسورها و تصاویری که همکاران از مرکز عملیات در یزد ارسال می کنند ،شرایط مناسب را در داخل ابرها برای اینکه بتوانیم عملیات را موفق تر به پایان برسانیم بررسی وعملیات را اجرامی کنیم.

خلیلی گفت:در سال آبی 95،چهل و چهار سورتی پرواز انجام شده است.

 یکی از متداول ترین و بهترین راه ها برای افزایش برف و باران اجرای عملیات باروری ابر ها است که از سال 77 13در ایران به مرکزیت استان یزد آغاز شد.
انتهای پیام/ ی

 

راه ها یی برای افزایش برف و باران

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار