تبریز؛

آغاز عملیات اجرایی طرح 290 میلیارد ریالی شبکه آبیاری خداآفرین

عملیات اجرایی پروژه شبکه فرعی آبیاری واحد عمرانی لاریجان در 4 هزار هکتار از اراضی کشاورزی بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین با هزینه 290میلیارد ریال آغاز شد.

آغاز عملیات اجرایی طرح 290 میلیارد ریالی شبکه آبیاری خداآفرینبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛فرماندار خداآفرین ،در مراسم کلنگ زنی این پروژه با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید قدم های موثری در راستای توسعه شهرستان های مرزی با ساماندهی طرح آب های مرزی برداشت است، اظهار کرد: این طرح در مدت 27ماه به بهره برداری می رسد و با اجرای آن آرزوی دیرینه و مطالبات به حق مردم مرزنشین خداافرین محقق می شود.
امین امینیان با اشاره به اینکه سهم آب خداآفرین و استان آذربایجان شرقی از طرح سد خداآفرین 102میلیون متر مکعب در سال است،افزود: این حقابه برای 12هزار هکتار از اراضی کشاورزی پیش بینی شده که چهار هزار هکتار از اراضی بهبود در بخش گرمادوز ، یک هزار و 520 هکتار در بالا دست سد خداآفرین و یک هزار هکتار نیز در حوزه استحفاظی استان اردبیل محقق شده و بقیه نیز در 17روستای خداافرین در دست مطالعه است .
وی تامین معیشت،اشتغال پایدار ،بهبود درآمد سالانه، افزایش رفاه و بهداشت مرزنشینان و نیز اسکان 3 هزار و 400 خانوار عشایری را از اهداف اصلی اجرای طرح بهبود در این شهرستان برشمرد .
امینیان گفت: با اجرای این طرح و استفاده از شبکه آبیاری تحت فشار بارانی،نظام بهره برداری سنتی در 21روستای بخش گرمادوز متحول خواهد شد.
وی با بیان اینکه امنیت پایدار در سایه توسعه پایدار اتفاق می افتد، ابراز امیدواری کرد:با تحقق حقابه و با مساعدت مقامات استانی، مطالبات روستاهای بالادست سد خداآفرین نیز محقق شود .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه نظام بهره برداری کلید توسعه است، گفت: استان آذربایجان شرقی تنها استان کشور است که الگوی کشت در آن تعریف شده است؛ بنابر این با اصلاح و رعایت الگوی کشت قابلیت دو کشت در اراضی این شهرستان وجود دارد.
کریم مهری با تاکید بر اینکه یکپارچگی اراضی در طرح توسعه خداآفرین حفظ خواهد شد،افزود: حفظ یکپارچگی اراضی بهبود نیز قابل اجراست و با کشت تعاونی بصورت سهام ،تولید و اشتغال افزایش می یابد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد: برای توسعه اراضی باید از شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم و ضریب نفوذ دانش فنی را برای سود آوری در مزارع بالا ببریم.
شهرستان خداآفرین با جمعیتی در حدود 35 هزار نفر در 230 کیلومتری شمال غرب تبریز در حاشیه رودخانه مرزی ارس واقع است.
کل اراضی کشاورزی این شهرستان 25 هزار و 836 هکتار است که 8 هزار و 742 هکتار آبی، 9 هزار و 119 هکتار دیم و 6 هزار و 337 هکتار آیش است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار