اهواز؛

ورود سازمان ملل به فاز اجرایی مقابله با گرد و غبار

سازمان ملل به فاز اجرایی مقابله با گرد و غبار و حل آن وارد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدرضا سلامت، کارشناس ارشد توسعه پایدار سازمان ملل با بیان اینکه سازمان ملل معضل گرد و غبار را به عنوان یک مشکل جهانی پذیرفته است، اظهار کرد: تا به حال اقدامات این سازمان در خصوص این پدیده، بیش تر در سطح علمی و ارزیابی و در فاز علمی بوده است اما اکنون این سازمان می خواهد وارد فاز اجرایی در این زمینه شود.

 

وی در خصوص کنفرانس بین المللی مقابله با ریزگردها افزود: این کنفرانس در درجه اول به افزایش آگاهی هم در سطح عمومی و هم در سطح مسئولان و مقامات، بسیار کمک می‌کند و از این بابت حائز اهمیت است.

 

سلامت اذعان داشت: کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، نخستین کنفرانس جهانی است که در خصوص مقابله با این پدیده و در چنین سطحی برگزار می‌شود. تا به حال در این سطح کنفرانس بین المللی برگزار نشده و تاکنون برنامه های برگزار شده با این موضوع شامل اجلاس منطقه ای و کارگاه بوده اند.

 

کارشناس ارشد توسعه پایدار سازمان ملل از اعلام نتایج این کنفرانس به مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد و خاطرنشان کرد: برای نخستین بار است که یک کنفرانس مقابله با گرد و غبار در سطح بین‌المللی و با حمایت سازمان های تخصصی مختلف سازمان ملل برگزار می‌شود؛ این امر نشانگر اهمیت مساله گرد و غبار و نقش محوری ایران است.

 

وی با بیان اینکه سازمان ملل معضل گرد و غبار را به عنوان یک مشکل جهانی پذیرفته است، بیان داشت: تا به حال اقدامات این سازمان در خصوص این پدیده، بیشتر در سطح علمی و ارزیابی و در فاز علمی بوده است و نخستین گزارش جهانی سازمان ملل درباره ارزیابی پدیده گرد و غبار در سال 2015 انتشار یافت.

 

محمدرضا سلامت تصریح کرد: اکنون این سازمان می خواهد وارد فاز اجرایی در این زمینه شود، زیرا در حال حاضر جنبه های علمی پدیده گرد و غبار تا حدودی مشخص شده و برگزاری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار یک گام بسیار مهم اجرایی برای حرکت به سوی اقدامات بین المللی عملی مقابله با این پدیده است.

 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر واکنش این سازمان نسبت به پروژه های سدسازی دولت ترکیه، اذعان داشت: سازمان ملل نسبت به مواضع کشورها بی طرف است اما اعتقاد داریم این کنفرانس ها می تواند کمک کند تا اینگونه کشورها از طریق تعامل و همکاری های سازنده به جای رقابت و پیروی صرف از منافع خود به حل معضلات بپردازند.

 

سلامت با بیان اینکه استقبال کشورها از کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار بسیار خوب بوده است، به بازدید امروز جمعی از مهمانان خارجی این کنفرانس از ام الدبس و تالاب هورالعظیم اشاره و افزود: این بازدید بسیار مهم است زیرا مباحث را حالت تئوریک خارج و وارد فاز علمی شده است و بنابراین به سمت همکاری های منطقه ای حرکت می‌شود.

 

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.