واردات دارو به کشور بدون نظارت انجام نمی شود

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران گفت:برخی عنوان می‌کنند که واردات دارو به کشور تحت حمایت لابی گری ها است، در حالی که ورود دارو به کشور پس از تایید شواهد هزینه اثربخشی انجام می‌شود.

واردات دارو به کشور تحت حمایت لابی نیست / عرضه کالا در بازار ایران حفاظت می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به پیشرفت دانش داروسازی، هر روز داروهای جدیدی وارد بازار مصرف می شوند، بنابراین ممکن است برای  بیماری هایی که تا دیروز درمانی نداشته اند دارویی ارائه شود  یا برای درمان های موجود داروهایی بهتر با اثر بیشتر و عوارض کمتر جایگزین شود.

لیست دارویی هر کشور شامل داروهای بررسی شده توسط سازمان دارویی آن کشور است که با عرضه داروهای جدید در دنیا به روز می شود اما رشد و پیشرفت این دانش تا حدی است که گاهی اقلامی از داروهای این چنینی که توسط پزشکان و متخصصان شناسایی و تجویز می شود هنوز در لیست دارویی کشور وجود ندارند.

سازمان دارویی ایران جهت تسهیل دسترسی بیماران به این داروهای جدید در کمترین زمان ، روش واردات تک نسخه ای دارو را تدوین کرده است که به بیماران این فرصت را می دهد تا بدون اینکه مجبور به انتظار کشیدن برای فرآیند طولانی  ثبت دارو باشند با ارائه دستور پزشک خود بتوانند از طریق شرکت های مجاز واردات تک نسخه ای در مقابل ارائه مدارک لازم  داروی خود را تهیه کنند.

سید حسام الدین شریف نیا عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران  در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص انحصار واردات دارو‌های تک نسخه‌ای اظهار کرد: انحصار واردات این دارو‌ها در زمان مدیریت نصیری زاده و بنده به هلال احمر واگذار شد؛ هدف آن کاهش و کنترل درخواست از سوی پزشکان در مورد این دارو‌ها بود با توجه به قیمت بسیار بالای این اقلام و پرداخت صد درصدی از جیب بیماران در مورد این دارو‌ها که غالبا منجر به هزینه‌های کمرشکن سلامت برای آن‌ها می‌شود.

وی افزود: انجام این کار مشروط بر ایجاد و راه اندازی سامانه تجویز دارو‌های تک نسخه‌ای توسط هلال احمر و کنترل مصرف بود (مانند اقدامی که برای شیرخشک‌های متابولیک انجام شد.

وی ادامه داد: البته این نیت به دلیل عدم ثبات مدیریتی در مجموعه هلال احمر اتفاق نیفتاد و ذکر این نکته هم ضروری است که از پایان دی ماه ۹۵  مجوز هلال احمر در خرداد ماه ۹۶ در عمل انحصاری وجود نداشته و تمام شرکت‌های نمایندگی و وارد کننده اقدام به واردات دارو‌های تک نسخه‌ای کرده اند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران تاکید کرد: البته مطابق قانون‌های سوم و چهارم و همچنین قانون برنامه ششم توسعه، واردات؛ تولید و تجویز دارو‌های تک نسخه‌ای ممنوع است، هر چند به دلیل طولانی بودن زمان ثبت دارو در کشور که منجر به محرومیت بیماران از درمان‌های جدید حداقل تا 2سال می‌شود و همچنین به دلیل تقاضای گروه‌های پزشکی باید به دنبال راهکاری برای این موضوع بود که  شاید راه اندازی سامانه مذبور اقدامی در این جهت باشد.

ورود دارو به کشور پس از تایید شواهد هزینه اثربخشی دارو انجام می شود

ورود هر نوع دارو از خارج كشور توسط بخش خصوصی يا دولتی و ترخيص آن از گمركات كشور و عرضه و فروش آنها در داخل كشور مستلزم اجازه قبلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و اخذ مجوزهای لازم است؛ ورود هر نوع دارو مطابق فهرست اعلام شده از سوی اداره كل نظارت بر امور دارو پس از انجام مراحل ثبت  و اخذ رأی از كميسيون قانونی مجاز است.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه هر دارو یا تجهیزات پزشکی که در لیست سازمان غذا و دارو باشد، شرکت‌ها می‌توانند برای واردات آن رقابت کنند، اظهار کرد: برخی عنوان می‌کنند که واردات دارو به کشور بدون نظارت و تحت حمایت لابی گری ها است، در حالی که ورود دارو به کشور پس از تایید شواهد هزینه اثربخشی بر اساس مطالعات کارشناسان داخلی انجام می‌شود و صرفا دارو در صورت تایید این شواهد به همراه مستندات دیگر امکان ورود به لیست دارو‌های مجاز کشور را دارد.

شریف نیا تصریح کرد: از نظر برخی، همه مسئولان سابق و فعلی وزارت بهداشت دچار سوگیری جهت منافع شخصی خود بودند و مثلا سابقه حضور آن‌ها در فلان شرکت باعث شده تا به نفع آن شرکت سوگیری کنند.

وی گلایه کرد: از نظر این افراد هیچ کس در تصمیم گیری هایش خدا را در نظر نمی‌گیرد به جز تولید کننده مواد اولیه‌ای که میزان ضایعاتش را صفر اعلام می‌کند.

 روش قیمت گذاری دارو‌های تولید داخل مشکل حوزه دارویی کشور

قیمت گذاری دارو توسط کمیسیون قانونی قیمت گذاری دارویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود و قیمت سه گانه دارو شامل بهاء مصرف کننده، بهای فروش به داروخانه ها و بهای فروش به پخش تعیین شده و به سازمان های بیمه گر، شرکت های توزیع کننده و داروخانه های سراسر کشور جهت اجرا ابلاغ می شود.

شریف نیا یکی از مشکل صنعت دارو را روش قیمت گذاری دارو‌های تولید داخل دانست و گفت: روش قیمت گذاری باعث شده تا شرکت‌ها سرمایه لازم برای بهبود وضعیت تولید خود را نداشته باشند و اگر اقدام عاجلی در این زمینه انجام نشود و هزینه تولید کاهش نیابد، بی شک مانند سال‌های اخیر سهم خود را از بازار کشور‌های همسایه از دست می‌دهیم.

گزارش از زهرا رحیمی

انتهای پیام/

ممنوعیت واردات، تولید و تجویز دارو‌های تک نسخه‌ای در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار