تبریز؛

کسب جایزه ویژه جشنواره و مسابقات اختراعات آمریکا توسط مخترع تبریزی

مخترع و پژوهشگر تبریزی موفق شد جایزه ویژه و مدال افتخار جشنواره و مسابقات اختراعاتINPEX 2017 آمریکا را کسب کند و پرچم جمهوری اسلامی ایران را در صدر برگزیدگان بزرگترین مسابقات بین‌المللی اختراعات در جهان به اهتزاز درآورد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ دکتر خلیل نظری مخترع و پژوهشگر جوان تبریزی با طرح و اختراع «پوشش گیاهی HL جایگزین مالچ نفتی برای حل معضل ریزگردهای شهری» یافتن راه حلی برای این چالش را در اولویت پژوهش‌های خود قرار داده و سرانجام پس از تحقیقات گسترده موفق شده است با این طرح خود راهکار مناسب و عملیاتی را برای رفع این چالش زیست محیطی کشورمان ارائه کند.

خلیلی افزود:امروزه برای مقابله با پدیده هجوم ریزگرد از روش پاشش مالچ نفتی به اراضی مستعد گرد و غبارزایی استفاده می شود، مالچ نفتی ماده‌ای است که از پسمانده‌های نفت خام در برج تقطیر پالایشگاه‌ها به دست می‌آید.

به گفته وی این ماده به صورت لایه نازک و قابل انعطافی بر روی تپه‌های ماسه‌ای پاشیده شده و موجب تثبیت موقت این تپه‌ها می‌شود.

خلیلی گفت:این در حالی است که مالچ نفتی علاوه بر اینکه گران و باارزش است، زمین را سیاه می‌کند، بدبو بوده و حرارت منطقه را بالا می‌برد و باعث می‌شود بادهای آن منطقه گرم و بدبو باشد و مهم‌تر از همه اینکه باعث نابودی موجودات و گیاهان و تخریب شدید محیط زیست می‌شود.

خلیلی با اشاره به اینکه ماده اختراعی حاضر یک ماده جدید گیاهی جایگزین مالچ نفتی برای پاشش بر روی اراضی شن خیز و حل معضل گرد و غبار و شن‌های روان شهرهاست گفت: این ماده بر پایه مواد کاملاً گیاهی ساخته و فرآوری شده و در تمام انواع خاک و شن‌ها در تونل باد مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه مطلوب به دست آمده است.

 وی در خصوص نحوه کاربرد اختراع خود گفت: این چسب گیاهی بوده و بر پایه نشاسته گندم با تکنولوژی بالاست، با توجه به اینکه این چسب باید با آب مخلوط شود، به سه طریق مختلف از طریق کامیون‌های قیر پاش،از طریق هواپیما مخصوصاً هواپیمای آتش‌نشانی واسپری کردن با روش بوسترمی‌توان بر روی خاک اسپری کرد.

طی روزهای اخیر جشنواره و مسابقات بزرگ اختراعات INPEX آمریکا با معرفی برگزیدگان خود به اتمام رسید و بسیار باعث مباهات است که با وجود رقبایی از 40 کشور جهان، طرح و اختراع "پوشش گیاهی HL جایگزین مالچ نفتی برای حل معضل ریزگردهای شهری" موفق شد جایزه ویژه و مدال افتخار این مسابقات را نه در یک گروه تخصصی خاص بلکه در کل جشنواره و از بین 800 اختراع حاضر در مسابقات کسب کند و افتخار دیگری در پرونده اختراعات ایران ثبت و ضبط شد.

کسب این موفقیت در حالی به دست آمده است که کمپانی‌ها و رقبای قدرتمندی از 40 کشور جهان از جمله آمریکا، فرانسه، هلند، آلمان، چین در این جشنواره حضور داشتند.

از اختراعات قبلی ایشان می‌توان به اختراع چسب قابل تراش به صورت دوقلو که دو قطعه فولاد را طوری می‌چسباند که تحت فشار گیره خم می‌شود ولی جدا نمی‌شود و بر یک سانتی متر مربع 270 کیلوگرم تحمل دارد که در نوع خود بی‌نظیر بوده و نمونه داخلی و خارجی ندارداشاره کرد.

این اختراع در اداره کل ثبت مالکیت صنعتى کشور به ثبت رسیده و دکتر نظری برای ثبت بین‌المللی PCT نیز اقدام می‌کند.

گفتنی است:دکترخلیلی از سال 75 همزمان با تحصیل در رشته فیزیک به همراه پدر در فروشگاه رنگ، ابزار و چسب شروع به کار کرده و اکنون در تولید چسب و محصولات شیمیایی نوآورانه که حاصل تحقیق و توسعه در صنایع شیمیایی هل می‌‌باشد مشغول فعالیت است.

منبع:فارس 

انتهای پیام/ش

 

ثبت اختراع پوشش گیاهی HL جایگزین مالچ نفتی برای حل معضل ریزگردهای شهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار