تبریز؛

کندوان برند توسعه گردشگری روستایی ایران

از آنجایی که روسـتای کنـدوان یکـی از روسـتاهای شـگفت انگیز گردشـگری اسـت و دلیـل خاص بـودن به عنـوان یکـی از سه روسـتای صخـره‌ای مسـکونی جهـان در حـوزه گردشـگری مطـرح است، به طوریکـه باسـتان‌شناسـان قدمـت ایـن روسـتا را بـه دوره‌هـای پیـش از اسـلام نسـبت می‌دهنـد، از این رو لازم است بیش از گذشته برای اعتلای آن تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری،تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای جذب گردشگر در روستای تاریخی کندوان از جمله سیاست‌های اجرایی برای رسیدن به اهدافی چون ثبت جهانی روستای کندوان، افزایــش تعــداد گردشــگران داخلــی و خارجــی بــه 2 میلیــون نفــر تــا پایــان سال‌جاری و توسعه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان اعلام شده است.

از سویی بهسازی و ساماندهی بافت تاریخی روستاهای هدف و ترغیـب گردشـگران داخلـی و خارجـی بـه مقصـد روسـتاهای هدف گردشـگری مناطق عشــایری با محوریت کندوان از دیگر راهبردهای رسیدن به توسعه جذب گردشگر در روستای تاریخی کندوان است.

جذب گردشگر در کندوان از طرح تا اجرا
در این میان در راســتای تحقــق چشــم‌انداز ثبت جهانی و افزایــش تعــداد گردشــگران داخلــی و خارجــی روستای کندوان طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی در نظر گرفته شده و یا در دست اقدام بوده که از جمله مهمترین آنها می‌توان به مرمت، حفظ، احیاء و نگهداری بافت تاریخی، تملک ساخت و سازهای غیرمجاز، ایجاد پارکینگ جهت خودروهای گردشگران، ساماندهی و بهسازی کران‌های کندوان و تبدیل آن به مراکز اقامتی، راه‌اندازی و ایجاد مراکز آموزش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، مرمت، احیاء و آماده‌سازی روستای «حیله‌ور» و تبدیل آن به واحدهای پذیرایی،اقامتی،فرهنگی و ... اشاره کرد.

از آنجایی که روسـتای کنـدوان یکـی از روسـتاهای شـگفت‌انگیز گردشـگری اسـت و دلیـل خاص بـودن به عنـوان یکـی از سه روسـتای صخـره‌ای مسـکونی جهـان در حـوزه گردشـگری مطـرح است، به طوریکـه باسـتان‌شناسـان قدمـت ایـن روسـتا را بـه دوره‌هـای پیـش از اسـلام نسـبت می‌دهنـد، از این روی ضروری است دست‌اندرکارن، مسؤولان و به ویژه دستگاه‌های متولی برای تحقق چشم‌انداز تعریف شده برای این روستا بیش از گذشته تلاش کنند.

کندوان در تب و تاب جهانی شدن‌
افزون بر آنچه گفته شد، برای رسیدن به سیاست‌های اجرایی و تحقق آن، راهبردهایی برای روستای کندوان تدوین شده که از جمله این راهبردها ثبت جهانی این روستاست؛ وجود سازه‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز و بی‌رویه که در سال‌های قبل انجام شده و به چهره تاریخی این روستا صدمه وارد کرده، به عقیده کارشناسان و مسؤولان اگر این مشکلات حل بشود، این روستا در آینده ثبت جهانی خواهد شد.

با این وجود، به گفته مسؤولان قرار بود این روستا برای ثبت جهانی در سال 2014 آماده شود ولی در حال حاضر با اما و اگرهایی روبه رو است.

جلوه تاریخ در طبیعت بکر کندوان
ناگفته نماند، کنـدوان منطقـه‌ای ییلاقـی در دامنـه کوه‌هـای سـهند اسـت کـه به خاطر داشتن مراتع سرسـبزش و به سبب ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

جالب‌تر آنکه هر سال مراتع سرسبز این منطقه باعث می‌شود که عشـایر زیـادی به اینجا بیایند و این در حالی است که دامـداری، کشـاورزی و باغـداری عمـده فعالیـت مردمــان ایــن روستاســت. افزون بر این، بنــای خانه‌هــای روســتا از نــوع معمــاری صخــره‌ای و بــه شــکل مخروطــی یــا کله‌قنــدی است.

خانه‌هــای مخروطــی یــا دوکی شــکل دو یــا سه در برخــی مــوارد چهار طبقــه، مهمتریــن ویژگــی ایــن روســتا و دلیــل جــذب گردشـگران است. ارتبـاط طبقـات بالایـی کران‌هـا بـا خـارج از طریـق پلکان‌هـای بسـیار زیبایـی از بدنـه خـود کـران تأمیـن شده و طبقـه همکـف اکثـراً اصطبـل بوده و سـایر طبقـات به عنـوان سـکونت‌گاه اسـتفاده می‌شـود.

کندوان برند توسعه گردشگری روستایی ایران‌
امروز دیگر بر همگان روشن شده است که معمـاری روسـتای کنـدوان و جـاری بـودن زندگـی مـردم در قالـب بافـت قدیمـی آن یـک اسـتثناء در دنیـا محسـوب می‌شود زیـرا هم اکنـون روسـتاهای مشـابه کنـدوان یعنـی «کاپادوکیـه» و »داکوتـا» در ترکیـه و آمریـکا مسـکونی نیستند. نکته مهمتر اینکه روسـتای کنـدوان همچنین دارای بازارچه، مسـجد، حمـام، مدرسـه و... بـوده و کـران مسـجد نیز یکـی از بزرگتریـن کران‌هـای روســتا را تشــکیل می‌دهــد.

با این اوصاف، براساس اطلاعات موجود در سال‌های اخیر عملیـات عمرانـی قابل توجهی جهـت استحکام‌بخشـی و تقویـت زیرسـاخت‌های لازم در ایـن روسـتا صـورت گرفتـه کـه از آن جملـه می‌تـوان بـه هتـل صخـره‌ای کنـدوان بـا 15 سـوئیت و یک سـالن کنفرانـس و 2 کافی‌شـاپ و محوطه‌سـازی مناسـب همچنیـن سیسـتم فاضـلاب، تصفیه‌خانـه آب،شـبکه آبرسـانی و... اشـاره کرد.

در فرجام سخن باید گفت که روستای کندوان در 62 کیلومتری شهر تبریز و در 22 کیلومتری شهرستان اسکو در استان آذربایجان‌شرقی در دامنه «سلطان‌داغی» واقع شده، بافت قدیمی این روستا که یکی از زیباترین و خاص‌ترین روستاهای تاریخی کشور و تنها روستای زنده صخره‌ای و جزو سه روستای شگفت‌انگیز دنیاست که توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.

 

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار