اویار حسینی در گقتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ترفندهایی برای خاموش کردن آتش دعوای زوجین

یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده رفتار جرات‌مندانه را بهترین راهکار در مدیریت دعوای زوجین دانست.

شکوفه اویار حسینی کارشناس ارشد مشاوره خانواده در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار کرد: افرادی که تمایل دارند کنترل خشم را یاد بگیرند باید شناساگر‌های خوبی باشند؛ آن ها باید رویداد استرس زا و احساسات منفی مثل غم، اضطراب، ترس و احساس گناه و علائم جسمانی را که  طی اتفاقی تجربه کرده‌اند به دقت یادداشت کنند.

وی درباره علائم جسمانی که در هنگام رویداد اضطراب زا بروز پیدا می‌کنند، بیان کرد: گزگز اندام‌های بدن، گُر گرفتگی، سردی دست و پا‌ها و تپش قلب همگی جزو این نشانه‌های جسمی هستند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده عنوان کرد: سپس افراد باید مانعی را که باعث این ناکامی و رسیدن به خواسته هایشان شده است، ثبت کرده همچنین گاهی زن یا شوهر در هنگام مشاجره طرف مقابل را تهدید می‌کنند.

اویارحسینی افزود: در مرحله بعد اشخاص باید افکار ذهنی (باید و نبایدها) را مشخص کنند. برخی اوقات نیز زن یا شوهر تصور می‌کنند که همسرشان از عمد آن‌ها را ناراحت یا سرزنش کرده است.

وی تاکید کرد: در گام آخر میزان عصبانیت را تعیین کرده و از صفر تا ۱۰ نمره‌ای را به آن اختصاص می‌دهیم؛ افراد باید به منظور مدیریت خشم به مدت هفت تا ۱۴ روز تمامی این مراحل را به دقت انجام دهند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده در خصوص واکنش‌های افراد در موقع عصبانیت تصریح کرد: رفتار‌های جرات‌مندانه، منفعلانه و پرخاشگرانه از جمله رفتار‌هایی هستند که اشخاص در هنگام عصبانیت بروز می‌دهند.

اویارحسینی گفت: وقتی یکی از زوجین یا هر 2 عصبانی می‌شوند در واقع، آن‌ها مهارت‌های مذاکره با یکدیگر را بلد نیستند؛ بنابراین نخست زن یا شوهر باید خود را به جای طرف مقابل گذاشته و بفهمند که وی چرا ناراحت شده است.

وی اظهار کرد: زمانی که انتقاد زن یا شوهر از همسرشان صحیح بوده تصدیق طرف مقابل، بهترین راه محسوب می‌شود. منحرف کردن موضوع بحث به رویدادی که اکنون در حال رخ دادن است نیز یکی دیگر از راهکار‌های موثر در مدیریت دعوای زوجین به شمار می‌آید.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده بیان کرد: واکنش جرات‌مندانه بهترین راهکار در مدیریت مشاجره زوجین است؛ در واکنش جرات مندانه ما ضمن تایید فرد از وی پیشنهاد گرفته اما در نهایت خودمان انتخاب می‌کنیم که این پیشنهاد را بپذیریم یا نه؟.

اویار حسینی تاکید کرد: واکنش جرات‌مندانه در ایران و به خصوص روز‌های اول عصبانیت را شدت بخشیده اما به مرور فرد متوجه می‌شود که با این واکنش نمی‌تواند طرف مقابل را وادار به خواسته‌اش کند.

وی یادآور شد: در برخی مواقع نیز ما می‌توانیم مهلت زمانی از طرف مقابل گرفته و دادن پاسخ را به یک فرصت زمانی مناسب موکول کنیم.

انتهای پیام/

دعوای شما با همسرتان چه نکاتی را درباره روابط عاطفی‌تان آشکار می‌سازد؟ / رفتار‌های ممنوعه زوجین پس از دعوا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.