شیراز؛

جزئیات جدید از فصل دوم کاوش‌ها در محوطه پاسارگاد/ ابهاماتی درباره زندان سلیمان روشن می‌شود

سرپرست کاوش‌های جامع باستان‌شناختی در پاسارگاد گفت: هدف از کاوش در محوطه باستانی پاسارگاد روشن کردن ابهاماتی درباره زندان سلیمان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی موسوی سرپرست کاوش‌های جامع باستان‌شناختی در پاسارگاد، اظهار کرد: طرح جامع کاوش‌های باستان‌شناختی در محوطه پاسارگاد با هدف مطالعه فراگیر آثار باستانی از دوران پیش از تاریخ تا سده‌های هفتم و هشتم قمری به مدت ۵ سال پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: این کاوش تحت حمایت و با مجوز پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری کشور و برنامه‌ریزی و هدایت پژوهشکده باستان‌شناسی و با همکاری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس و پشتیبانی پایگاه میراث‌ جهانی پاسارگاد در حال انجام است.

این باستان‌شناس افزود: فصل دوم فعالیت‌ها در محدوده ویرانه‌های برج سنگی معروف به زندان سلیمان با هدف روشن کردن ابهامات درباره ماهیت و کاربرد آن در دوره هخامنشی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بنای معروف به زندان سلیمان شامل بقایای دیواری به بلندی ۱۴ متر است که در شمال محدوده کاخ‌ها واقع شده، ادامه داد: این دیوار، در اصل، باقی‌مانده یک برج سنگی چهار ضلعی مسقف بوده که بر اثر استفاده از سنگ‌های آن در ساخت و ساز‌های متأخر به این شکل درآمده است.

سرپرست کاوش‌های جامع باستان‌شناختی در پاسارگاد ادامه داد: مقایسه این برج سنگی با بنای بسیار مشابه دیگری موسوم به "کعبه زرتشت" در نقش رستم نشان داده که هر دوی این ساختمان‌ها احتمالاً کاربرد یکسانی داشته‌اند، هرچند که هنوز کاربرد دقیق آن‌ها معلوم نیست.

موسوی افزود: کاوش‌های فصل دوم در محدوده برج سنگی ویران در ادامه کاوش‌های سال قبل برای روشن کردن نقشه و جزئیات معماری بنا شروع شده است.

وی گفت: در این فصل، با گسترش محدوده کاوش در بخش جنوبی محوطه و نیز ایجاد گمانه در بخش شمالی آن، امید است تا ارتباط این دو با یکدیگر مشخص شود.

موسوی تصریح کرد: کاوش‌های فصل گذشته به نتایج مهمی، چون کشف آثار معماری متفاوتی با بنا‌های شناخته‌شده دوره هخامنشی منتهی شد.

وی از اهداف برنامه جامع کاوش‌های باستان‌شناختی پاسارگاد را مطالعه استقرار‌های پیش از عصر هخامنشی برشمرد و بیان کرد: به همین منظور، کارگاهی در تل خاری، یکی از تپه‌های پیش‌ازتاریخی محوطه، ایجاد شده است.

موسوی افزود: تل خاری مجموعه‌ای از تپه‌های کم‌ارتفاع و پراکنده در شمال محوطه پاسارگاد است که بخش بزرگی از آن بر اثر فعالیت‌های کشاورزی سال‌های اخیر از بین رفته است.

سرپرست کاوش‌های جامع باستان‌شناختی در پاسارگاد گفت: کاوش در تل خاری تاکنون به آثاری از استقرار دوران باکون، لپویی و هخامنشی رسیده است.

وی از جمله اهداف کاوش در تل خاری، شناسایی لایه‌ها و تسلسل فرهنگی دشت پاسارگاد را در هزاره‌های چهارم تا اول پیش‌ازمیلاد برشمرد.

موسوی اضافه کرد: محوطه باستانی پاسارگاد نخستین و کهن‌ترین سکونتگاه سلطنتی سلسله هخامنشی در فارس است که تاریخ بنیان آن به دوره فرمانروایی کوروش بزرگ در نیمه قرن ششم پیش از میلاد می‌رسد.

وی افزود: محوطه میراث‌جهانی پاسارگاد در محلی به‌ نام دشت مرغاب در ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز، نزدیک به سرحدات شمالی استان فارس، قرار دارد.

انتهای پیام/ن

کاربرد یکسان کعبه زرتشت در نقش رستم و زندان سلیمان در محوطه پاسارگاد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.