نشست خبری مشترک وزرای خارجه فرانسه و عربستان پس از گفتگو درباره بحران قطر

عادل الجبیر در نشست خبری مشترک با لو دریان، اعلام کرد عربستان اطلاعات کاملی از اقدامات مخرب قطر را در اختیار وزیر خارجه فرانسه قرار خواهد داد.

نشست خبری مشترک وزاری خارجه فرانسه و عربستان پس از گفتگو درباره بحران قطربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از العربیه، ژان-ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه، پس از دیدار و گفتگو با عادل الجبیر، همتای‌ عربستانی‌اش درخصوص مناقشه میان قطر و چهار کشور تحریم‌کننده آن، در یک نشست خبری مشترک با وی شرکت کرد.

الجبیر در این نشست خبری اظهار داشت: با وزیر امور خارجه فرانسه درخصوص اوضاع سوریه و عراق به بحث و تبادل نظر پرداختیم؛ به وزیر خارجه فرانسه اطمینان دادیم که از تروریست‌ها حمایت مالی (ومعنوی) نمی‌کنیم. اطلاعات کاملی از اقدامات مخرب قطر را در اختیار وزیر خارجه فرانسه قرار خواهیم داد.

ژان-ایو لو دریان نیز در این نشست خبری، اظهار داشت: عربستان سعودی و فرانسه روابط عمیقی دارند. ما درخصوص مناقشه میان قطر و کشورهای تحریم‌کننده‌اش نگران هستیم. خواستار حفظ آرامش و گفتگوی میان 4 کشور (عربی) و قطر هستیم.

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه افزود: حمایت از تروریست‌ها و کمک مالی به آن‌ها باید متوقف شود. لو دریان در ادامه از نقش عربستان در «مبارزه با تروریسم و عقاید افراطی!!!» تمجید کرد. وزیر امور خارجه فرانسه همچنین، با تقدیر از میانجی‌گری کویت برای حل بحران میان قطر و 4 کشور عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین، اظهار داشت فرانسه خواهان آن است که در حل این بحران نقش داشته باشد.

لو دریان در ادامه ابراز امیدواری کرد فرانسه بتواند عربستان سعودی را در نیل به اهدافش یاری رساند. او افزود: امیدواریم پیامدهای بحران قطر دامنگیر شهروندان این کشور نشود. وزیر خارجه فرانسه همچنین از توافق با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، برای تشکیل یک کمیته مشترک اقتصادی-سیاسی میان پاریس و ریاض خبر داد. 

وزیر امور خارجه فرانسه امروز (شنبه)، پس از دیدار با شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی، همتای قطری‌اش، در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت تحریم‌ها علیه قطر، شهروندان این کشور به‌ویژه افراد دو تابعیتی و دانشجویان را تحت تأثیر قرار داده است. او از عربستان سعودی و متحدانش خواست هر چه سریع‌تر تحریم‌های اعمال‌شده علیه قطر را لغو کنند.


لو دریان در ادامه تلاش های خود برای حل این بحران روز یکشنبه نیز راهی کویت و امارات خواهد شد.

بحران میان قطر و 4 کشور عربی به سرکردگی عربستان پس از آن آغاز شد که خبرگزاری‌ قطر اظهاراتی منسوب به شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، را اواخر ماه مه سال جاری میلادی و پس از پایان اجلاس سران کشورهای عربی، منتشر کرد. براساس این گزارش‌، امیر قطر ایران را وزنه‌ای مهم در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام خوانده و تشدید تنش‌ها با این کشور را به صلاح کشورهای عربی ندانسته بود.

دوحه بلافاصله اعلام کرد این اظهارات مربوط به امیر قطر نیست و هکرها این اظهارات را در پایگاه اینترنتی خبرگزاری قطر منتشر کرده‌اند. تکذیبیه وزارت خارجه قطر درخصوص این اظهارات راه به جایی نبرد و 4 کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر که از این اظهارات آن هم درست مدت کوتاهی پس از سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به عربستان و شرکت او در نشست ریاض برای انزوای ایران در منطقه خاورمیانه، بیان شده بود به خشم آمده‌ بودند، همه روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و با طرح ادعاهایی درخصوص حمایت قطر از تروریسم، خواستار تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره قطر شدند. این کشورها همچنین همه راه‌های زمینی، دریایی و هوایی خود را بر روی قطر بستند و عملا این کشور را در محاصره قرار دادند.

 

بیشتر بخوانید؛

 وزیر خارجه فرانسه خواستار لغو فوری تحریم‌های قطر شد

 

انتهای پیام/

الجبیر و ژان-ایو لو دریان پس از گفتگو درباره مناقشه قطر، در نشست خبری مشترک شرکت کردند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار