اراک؛

کنگره امامزاده محمد جد رهبری در تفرش برگزار می‌شود

مسولان تفرش درحال برنامه ریزی برای برگزاری اولین کنگره امامزاده محمد (ع) جد رهبر معظم انقلاب در تفرش هستند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ اولین جلسه کمیته هماهنگی اولین کنگره امامزاده محمد (ع) جد رهبر معظم انقلاب در هفته فرهنگی تفرش در سالن فرمانداری این شهر برگزار شدو در این جلسه مقرر شدکمیته برنامه ریزی مردمی بزرگداشت امامزاده محمد (ع) تشکیل شود.

در این جلسه همچنین برنامه‌ها و پیشنهادات در خصوص برگزاری اولین کنگره امامزاده محمد مطرح شدو مقرر شدبرنامه ریزی کنگره به گونه‌ای باشد که روستائیان شهرستان تفرش امکان بهره مندی از این برنامه را داشته باشند.

در این نشست میرزایی فرماندار تفرش با بیان اینکه برای گسترش امامزاده نیاز به یک دید فرا بخشی و آینده نگری است افزود: مقررشد در کنگره امامزاده محمد (ع) طرح توسعه امامزاده مطرح شود.

کنگره امامزاده محمد جد رهبری در تفرش برگزار می‌شود

سلسله نسب امامزاده محمد (ع) بر طبق زیارتنامه داخل حرم که بر اساس دست خط رهبر معظم انقلاب تنظیم شده است: محمدبن حسن به حسین بن حسن الافطس بن علی اصغر بن امام زین العابدین (علیه السلام) جد مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سیدعلی خامنه‌ای (مدظله العالی) می‌باشد.

رهبرمعظم انقلاب در سال ۷۹ در اجتماع پرشور مردم تفرش در خصوص این امامزاده گفت: حضرت سلطان محمد پدر سلطان سید احمد است که در هزاوه مدفونند ، حضرت سلطان محمد  در راس سلسله سادات حسینی هستند که به شهادت رسیده اند و این بزرگوار با چهار واسطه به امام سجاد (ع) می رسد.

۲ آبان ۹۵ در سفرهیات دولت در استان مرکزی، باحضور  معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از گنبد امامزاده محمد(ع) تفرش به بهره برداری رسید.

کنگره امامزاده محمد جد رهبری در تفرش برگزار می‌شود 

مقبره امامزاده محمد (ع) در محله فم در شمال شرقی شهر تفرش قرار دارد و یکی از زیبا‌ترین بنا‌های تاریخی- مذهبی استان مرکزی است که با توجه به تزئینات بنا و کتیبه‌ی موجود به دوره صفویه تعلق دارد.

 

عمده تزیینات دوران صفویه این بنا شامل نقوش زینتی، مقرنس‌های گچی نقاشی شده، کتیبه‌ها و محراب با نماد‌هایی از معرق گچ و پنجره‌های مشبک چوبی است.

ایوان‌ها دارای مقرنس‌های گچی زیبایی است و بعضی از شمسه‌های آن‌ها را نقاشی کردند ونقاشی‌های کار شده بیشتر زینتی هستند و معمولا در زیر گنبد اول، دیواره‌های داخلی شمسه، مقرنس‌های ایوان ورودی بنا و ایوان ورودی به مقبره کار شده است.

بنای امامزاده با نقشه چهار طاقی در وسط حیاط قرار داردوبنای مقبره دارای چهار ایوان است، در جلوی ایوان‌های شمالی و جنوبی، رواق قرار دارد، در ایوان جنوبی علاوه بر رواق چند شبستان کوچک در طرفین ایوان نیز دیده می‌شود.

در کنار ورودی اصلی امامزاده  یعنی ایوان شمالی رواق‌ها آب انباری ساختند که روی آن مسجد قدیمی تری قرار دارد.

در این بنا سه کتیبه وجود دارد، کتیبه چوبی ورودی مقبره با تاریخ ۱، ۰، ۵، ۷ هجری قمری، کتیبه معرق گچی آب انبار با تاریخ ۱، ۲، ۳، ۲ هجری قمری و کتیبه‌ای شامل سه بیت از کاشی خشتی در زمینه لاجوردی در بالای کتیبه اصلی ورودی ایوان شمالی با حروف ابجد.

انتهای پیام / ج


کمیته برنامه ریزی مردمی بزرگداشت امامزاده محمد (ع) تشکیل می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.