موافق قدیری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد:

آخرین وضعیت قیمت نهاده‌های دامی/تولید 60 درصدی کنستانتره دام در واحدهای پرورشی

رييس انجمن صنايع خوراك دام، طيور و آبزيان ايران گفت: قيمت كنجاله سويا و ذرت نسبت به سال قبل كاهش و جو افزايش داشته است.

آخرین وضعیت مقایسه قیمت نهاده های دامی/ 60 درصد کنستانتره دام در واحد های پرورشی تولید می شودمجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت صنعت خوراک دام و نهاده هاي دامي کشور گفت: در سال گذشته حدود هفت میلیون و 100 هزار تن ذرت دامی، یک میلیون و 220 هزار تن کنجاله سویا، 25 هزار تن کنجاله تخم پنبه، 26 هزار تن کنجاله کلزا و 18 هزار تن کنجاله آفتابگردان وارد کشور شده است.

 وی افزود: میانگین قیمت جو خارجی در سال قبل 781 تومان و میانگین قیمت از ابتدای سال تا امروز896 تومان بوده که نسبت به سال قبل 8.7درصدافزایش داشته است.

 به گفته موافق قدیری میانگین قیمت جو داخلی از ابتدای امسال 934 تومان بوده که 6.7 درصدنسبت به سال قبل افزایش داشته است.

 رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان قیمت ذرت خارجی و داخلی را از ابتدای امسال تاکنون را به ترتیب 750 و 873 تومان عنوان کرد و گفت: ذرت خارجی 9.3 درصدو ذرت داخلی 1.4 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

 وی ادامه داد:  سال گذشته میانگین قیمت کنجاله سویا وارداتی 1450 تومان و امسال 1430 تومان است که این امر کاهش 9.8 درصدی کنجاله سویا را نشان می دهد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با اشاره به آخرین وضعیت سبوس گندم در بازار بیان کرد: میانگین قیمت این نهاده دامی از ابتدای سال 727 تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل نرخ آن5 درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول نیاز نهاده های دامی غلات و انواع کنجاله های تولید خوراک دام کشور را 18 میلیون تن عنوان کرد و اظهار داشت: براین اساس حدود 10 میلیون تن نهاده ها و انواع کنجاله در بخش دام و هشت میلیون تن در بخش طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

 به گفته موافق قدیری پیش بینی می شود که امسال حدود 82 درصد ذرت دامی، 16 درصد گندم دامی، 36 درصد جو دامی و 90 درصد انواع کنجاله های مورد نیاز از خارج از کشور وارد شود.

وی ظرفیت اسمی صنعت خوراک دام کشور را حدود 21 میلیون تن و ظرفیت بالفعل سال گذشته را حدود هشت میلیون و هشتصد هزار تن برشمرد و تصریح کرد: از این رقم بخش خوراک دام حدودا 5 هزار و 40 تن، خوراک طیور 3 هزار و600 تن و آبزیان 160 هزار تن را به خود اختصاص داده بود.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 60 درصد تولید کنستانتره دام و طیور در واحدهای پرورشی مرغداری و آبزی پروری صورت گرفته ، بیان کرد: این موضوع محل اشکالات فنی، اقتصادی و بهداشتی فراوان است.

موافق قدیری در ادامه افزود: براساس جداولی که توسط سازمان های تخصصی صادرکننده مجوز تولید خوراک دام ارائه می شود ، بازده عملکرد طیور در مقایسه با استاندارد‌های بین‌المللی بین ۶۰ تا ۷۰درصد است که این امر چالشی بزرگ برای مرغداران به شمار می رود.

وی توان پایین رقابت پذیری بنگاه های مراکز تولید خوراک دام، طیور و آبزیان را دلیل اصلی حضور اندک انها در بازارهای جهانی دانست.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور و آبزیان با اشاره به عوامل موثر در کاهش رقابت پذیری صنعت خوراک دام در بازارهای هدف بیان کرد: اصلاح سیاست‌های ارزی، کاهش موانع تجاری، کاهش انحصارات، کاهش دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری محصولات پروتئینی، حذف سیاست‌های حمایتی ناکارآمد، توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، بهبود محیط کسب‌و‌کار، افزایش شفافیت و رقابت‌ در اقتصاد، اصلاح نظام بانکی و توسعه زیرساخت‌ها و ابزارهای مالی از جمله دلایل اصلی این امر به شمار می روند.

 موافق قدیری تصریح کرد: کشورهایی که قدرت رقابت پذیری با نرخ های بازارهای جهانی را دارند از این رو باید منتظر رشد و پیشرفت بیشتری باشند زیرا  تولید خوراک دام در هر منطقه منعکس کننده این موضوع است.

انتهای پیام/

  چند درصد نهاده های دامی وارداتی است؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار