اردبیل؛

خانه ادبیات باید در اردبیل ایجاد شود

مسوول داستان شهرستان ادب گفت: امروز زمان آن رسیده است که جریان داستان پوست اندازی کند و از نوشتن صِرف تکنیکال و فنی دورشده و برای مردم بنویسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عزتی پاک، مسوول داستان شهرستان ادب با بیان اینکه پیشینه اردبیل در داستان نویسی با ظهور شخصیت های تاثیر گذار در جریان داستان همچون مرحوم امیر حسین فردی؛ پدر داستان انقلاب، داود غفارزادگان و محمدرضا بایرامی بسیار درخشان است و نیاز به ایجاد خانه ادبیات در این استان از واجبات است، گفت: رمان در ایران با پوسته روشنفکری زاده شد؛ پوسته روشنفکری که مبتنی بر داشتن ایده و جبهه داشتن درمقابل تمامی مسایل سیاسی و اجتماعی بود. بنابراین اگر داستان نویس با این مسایل مشغول شود اولین چیزی که آسیب می بیند قصه گویی داستان نویس است.

وی افزود: یک نویسنده خوب نباید خودش را مشغول مسایل حاشیه ای کند چرا که وظیفه اصلی داستان نویس، قصه گویی است.

نویسنده رمان «باغ کیانوش» تاکید کرد: امروز زمان آن رسیده است که جریان داستان پوست اندازی کند و از نوشتن صِرف تکنیکال و فنی دورشده و برای مردم بنویسد.

عزتی پاک با بیان اینکه تبلور تکنیک در ظاهر اثر مانع اصلی ورود خواننده به جهان داستان است، گفت: من مخالف تکنیک نیستم ولی الان احساس می شود پرداختن به نوشته صِرف تکنیکی بر روح قصه و رمان تاثیرمنفی می گذارد.

وی گفت: نویسنده ای که می خواهد با مردم درگیر باشد باید ساده و روان بنویسد و قصه گرم وئجذاب از زندگی مردمان روزگارش ارائه دهد.

این منتقد ادبی اظهار داشت: امروز ما نسلی هستیم که باید از هیجان های دهه های 30 و40 بگذرد و به یک خود آگاهی برسد و صِرف برای مردم بنویسد.

عزتی پاک اضافه کرد: یک نویسنده خوب باید از فضای زندگی و تجربه ای خود بنویسد و از ورود به فضاهای بیگانه و ناشناخته اجتناب کند مگر با علم و آگاهی و از روی برنامه.

وی تاکید کرد: اگرخواهان باقی ماندن و بالنده شدن فرهنگ وهنر کشورمان هستیم باید از برخورد علمی با داستان درسطح اول گذر کنیم.

 

انتهای پیام/ح

نیاز به ایجاد خانه ادبیات در استان اردبیل از واجبات است 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار