گنه کرد در بلخ آهنگری...

بررسی اتهام پسر با مجازات رسانه ای پدر

ماجرای علی پروین و بدهی های پسرش محمد به دولت این روز ها سلطان را بی حوصله و دلگیرکرده است.

پروین اعتبار مردمی اش را ارزان نمی فروشدبه گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،؛ علی پروین یک از نمونه های بی نظیر در ورزش ایران است که شاید قرن ها زمان ببرد تا یکی مثل پروین از پایین شهر به اوج قله های تهران برسد آنهم به واسطه افتخاراتی که برای ایران کسب کرده است.

علی پروین و ورزش ایران هر دو مرهون یکدیگرند، البته که باید در دیدگاه قانون همه را با یک چشم دید خواه این فرد پروین باشد یا یک فرد عادی که زیر پرچم این کشور زندگی می کند.

در روزهای نخست که پرونده محمد پروین، پسر اسطوره فوتبال ایران در مورد برنج های دولتی و باز پرداخت پول آن منتشر شد با توجه به شناختی که از علی پروین و کاریزمای دوست داشتنی وی داشتیم مطمئن بودیم که روزی این داستان با روشنگری و درایتی که از پروین سراغ داریم به راحتی حل می شود.

این پرونده روال قانونی خود را طی می کرد اما جریان رسانه ای آن فراتر از حد پرونده در حال پیشرفت بود.

شاید برای اهالی رسانه هیچ مطلبی جالب تر از پرداختن به پرونده بدهی های علی پروین آنهم با تیتر اختلاس و ... نیست.

در این یادداشت قصد داریم افتخارات پروین در فوتبال کشور را یادآور شویم افتخاراتی که با ثانیه ثانیه و دقیقه دقیقه، طی بیش از نیم قرن بدست آمده است و هدفمان هم این نیست که پول بیت المال که حق الناس است پایمال شود.

بیت المال همان است که امیر مومنان فرمود: بخشش نا به جای حکمرانان از اموال عمومی مسلمانان، ستم و خیانت است و دست برادر خود را در آتش فرو برد تا اهمیتش را نشان دهد.

بیت المال همان است که امام صادق (ع) در موردش اینگونه فرمودند:

«هذا هو فعل رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فی بدو امره»

«این تساوی در حقوق همان شیوه رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم در همان ابتدای حکومتش است».

به هر حال پول بدهی علی پروین به دولت، بیت المال است و بارها در این مورد علی پروین عنوان داشته است که پول دولت را بر می گرداند و اعتبار و عزتش را با پول معامله نخواهد کرد.

کارنامه سال های فعالیت علی پروین و پایبندی وی به قوانین و عرف در ایران سال هاست که بر همه مشخص شده است و نیاز به توضیح نیست و این وظایف نه تنها بر دوش علی پروین بلکه آحاد مردم ایران است که در مورد قوانین شرع و نظام مسئولند.

بد نیست در این باره نگاهی به کارنامه علی پروین در طول فعالیت ورزشیش در ایران داشته باشیم.

علی پروین در سال 1325 در محله بازار کوی غریبان بدنیا آمد و فوتبال خود را در زمین های خاکی آغاز کرد تا روز های اوجش در فوتبال ایران با دعوت به تیم جوانان ادامه یابد.

حضور در المپیک و بازی های درخشان علی پروین در تیم های ملی فوتبال ایران و روز هایی که در زمین مسابقه، برزیلی ها مقهور قدرت گلزنی علی پروین شدند تا باشگاه گوارانی برزیل با همه ستاره های تکنیکی در مقابل پروین و پرسپولیس زانو بزنند.

قهرمانی با پرسپولیس و تیم ملی در تورنمنت های مختلف که عددی بالغ بر 20 قهرمانی است و روزی که بزرگان لهستان در المپیک مقهور گلزنی علی پروین شدند همه و همه که در این یادداشت نمی گنجد در کنار روحیه مثال زدنی پروین و تعصب به نام ایران و پرسپولیس هنوز از خاطره ها فراموش نشده است.

افتخارات پروین در فوتبال کشور زیاد است اما هیچکدام دلیل بر این نمی شود که وی را نقد نکنیم و یا پرونده وی را دنبال نکینم اما صبر پیشه کردن در مورد افرادی که حتی کوچکترین حق را به گردن ما دارند کمترین کاری است که می شود برای پروین با آنهمه اعتبار و کوله باری از خستگی سال های فعالیت ورزشی انجام داد.

پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم»می فرمایند:

اِنَّ حُرمَةَ عِرض المُؤمِنِ كَحُرمَةِ دمِهِ و مالِهِ.

حرمتِ حيثيت و آبروي مؤمن همانند حرمتِ جان و مال اوست.

این روز ها اتفاق بدهکاری پروین بدجوری سوزه روز رسانه هاست و دهان به دهان نقل می شود و این یعنی بازی با آبروی شخصی که 70 سال اعتبار را ذره ذره بدست آورده است.

مگر چند علی پروین در فوتبال یک کشور متولد می شود؟

یادم نمی رود روز هایی را که پروین برای تماشاگران حاضر در تمرین همان غذایی را سفارش می داد که خودش می خورد، این یعنی پروین از جنس دیگری است و هر بار هم اعتراف کرده است که پول بیت المال را پس می دهد و هر چه قانون حکم کند اجرا خواهد شد.

این را به عنوان یک توصیه از نگارنده بپذیرید که علی پروین این روز ها نه در جمع ما که بر پرونده اشراف داریم بلکه در میان مردمی که او را دوست دارند و یک کلاغ چهل کلاغ ها را در فضای مجازی می خوانند، آبرویی را که ذره دره جمع کرده به یکباره در حراج می بیند و این انصاف نیست.

یادمان می آید روزی را که ناصر حجازی رفت و برخی ها اشک هایشان به پهنای صورتشان جاری بود چرا که قدر وی را ندانستند و منصور پورحیدری ، همایون بهزادی و ... و چقدر دوست داشتیم باز هم باشند و قدر روز های اوجشان را در احترام کهنسالی شان مقیاس کنیم.

پول بیت المال حق دولت است و پروین مجاب به پرداخت آن اما بد نیست کمی صبر هزینه کنیم و آبرویی را بخریم.

امروز پروین حق را به دولت داد و به حکم صادره گردن نهاد اما مثل روز های درخشش در زمین های چمن نیاز به تشویق دارد.

با پیگیری رسانه ها پرونده بدهی پروین به سرانجام می رسد طوری که نه آبرویی بریزد نه اعتباری از بین برود و نه حقی از مردم ضایع شود،گناه پسر را اگر اثبات هم شود به نام پدر نمی نویسند.

انتهای پیام /

 

مصادره ویلای علی پروین به دلیل بدهی محمد پروین

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۸ تير ۱۳۹۶
مگه پسر پروین چکاره بوده که دولت اینهمه برنج بدون وجه دراختیارش گذارده وپولش را نمیتونه بگیره خو بما هم بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۸ تير ۱۳۹۶
ای بابا...چه بد
آخرین اخبار