جعفریان عنوان کرد؛

نگرانی از شمارش درست آرای الکترونیکی افراد

رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی گفت: هیات اجرایی هیچ نقشی در روند انجام انتخابات نداشته و شمارش ارا پس از پایان زمان انتخابات شروع شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جعفریان رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی عصر امروز در مراسم نشست خبری به مناسبت اعلام نتایج انتخابات نظام پزشکی تهران در موزه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: انتخابات سازمان نظام پزشکی برگزار و مشکل عدم الکترونیکی حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد و هیچ کس از این لحاط خوشحال نبوده و وزارت بهداشت علاقه‌مند بوده که این نوع انتخابات انجام می‌شد و اگر به صورت الکترونیکی انجام می‌شد تجربه خوبی در اختیار ما می‌گذاشت.

وی بیان کرد: ساز و کار و امنیت آن بالا در نظر گرفته شده بود و در این زمینه تلاش‌های زیادی صورت گرفت، ولی این کار امکان پذیر نشد و بیشترین نگرانی این بود که رای آنها به درستی شمرده و دیده نشود و اطلاعات گروه‌های مختلف به هیات‌های اجرایی داده و مسئولیت اش حفظ اشتغال افراد در حوزه‌های رای گیری بود و محل خدمت اشتغال در دوره‌های گذشته ملاک نبود

جعفریان ادامه داد: من با کارت سازمان نظام پزشکی در هرجایی رای می‌دادم و ثبت نمی‌شد، ولی امسال تاییدیه را از مناطق مختلف گرفتند و بقیه اش در دست وزارت بهداشت بود و هیات‌های اجرایی هیچ گونه دخالتی نداشت و یک نگرانی در بین افراد بود که مشکلی در شمارش درست ارای مردم شود و به همین خاطر رای گیری الکترونیکی ملغی شد.

وی تاکید کرد: در رای گیری حضوری تایید هر فرد به صورت الکترونیکی بود و در صورت تایید نشدن با ارائه مدارک و با تایید رئیس حوزه می‌توانستند رای بدهند.

رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی گفت: با توجه به اهمیت موضوع هیات‌های اجرایی و نظارت دخالتی در انتخابات نداشتند و لی نظرات خوبی به وزارت بهداشت منتقل کردیم و مشکل ارای الکترونیکی در شمارش آن‌ها بود و این مسئله به تایید رسیده بود.

وی عنوان کرد: همه امکانات برای برگزاری انتخابات حضوری فراهم شده بود و با آمادگی کامل برای انتخابات حضور داشتند.

جعفريان به تعداد آرا در گروه هاى مختلف پزشكى اشاره كرد و افزود: ٧ هزار و٦٧٦ راى اخذ شده كه ٤٥٣١ راى در گروه پزشكى، ٩٤٠ راى در گروه دندانپزشكى، ٥٤٧ راى در گروه داروسازى، ٦٠٤ راى در گروه علوم آزمايشگاهى ، ١٤٩ راى در گروه ليسانس مامايى و بالاتر، ٨٨٠ راى در ليسانسه هاى پروانه دار پزشكى و ١٨ راى باطله در حوزه انتخابيه تهران به صندوق انداخته شده است.

وى با مقايسه تعداد آرا در هفتمين انتخابات نظام پزشكى در تهران با دوره قبل گفت: در اين دوره ٧ هزار ٦٧٦ راى به صندوق انداخته شده كه اين ميزان در دوره قبل ٦ هزار و ٥١٠ نفر در انتخابات شركت كردند كه در مجموع ١٧ درصد افزايش مشاركت داشتيم و نسبت به دوره قبل در گروه ليسانسه هاى پروانه دار و علوم آزمايشگاهى ٢ برابر، گروه پزشكى ٢٨ درصد تعداد آرا افزايش پيدا كرده و در دندانپزشكى افزايشى نداشتيم.


رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی عنوان کرد: ستاد مرکزی انتخابات نظام پزشکی احتمال عدم موفقیت انتخابات به صورت الکترونیک را داده بود به خاطر همین آمادگی لازم برای رای گیری حضوری در همه شعب اخذ رای وجود داشت و ما شرایطی ایجاد کردیم که انتخابات حضوری به درستی برگزار شود البته تایید مجوز رای دادن در شعب اخذ رای به صورت الکترونیکی انجام می‌شد.

 وی ادامه داد: برای تایید‌یه الکترونیک باید در دو‌هفته قبل از انتخابات اعضای سازمان نظام پزشکی کد تایید در مورد محل اشتغال می‌گرفتند و در صورتی که اطلاعات در سیستم نادرست بود یا محل اشتغال فردی با اطلاعات داخل سیستم مغایرت داشت در دو هفته قبل از انتخابات افراد می‌توانستند مدارک خود را ارائه کرده و اطلاعات در سیستم تغییر کند، همچنین این امکان وجود داشت که با حضور در شعبه اخذ رای مجوز رای دهی فرد صادر شود.

 جعفر‌یان افزود: برای تایید محل اشتغال مدارکی از سوی ستاد مرکزی انتخابات اعلام شده بود، اما گروهی مدارکی داشتند که غیر از مدارک اعلا‌می بود و به همین دلیل کار‌گروهی در هیات اجرایی تشکیل دادیم و از ۸ صبح در دفتر هیات اجرایی مستقر در حوزه اخذ رای هر فردی که مدارکی غیر از مدارک اعلام شده داشت، می‌توانست مدارک خود را به کار‌گروه مورد نظر نشان داده و پس از تایید امکان رای دهی وجود داشت.

وی بیان کرد: در روز انتخابات نظام پزشکی افرادی به هیات اجرایی تهران مراجعه کردند که ۷۰ درصد آن‌ها تایید‌یه شرکت در انتخابات را دریافت و ۵۰۰ نفر مدارک آن‌ها و احراز شد که در تهران شاغل هستند و این افراد توانستند رای بدهند.

رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی اظهار کرد: اوج رای گیری در شعبه اخذ رای انتخابات نظام پزشکی تهران ساعت ۱۲ بود و افرادی که برای مشارکت در انتخابات به شعبه تهران مراجعه می‌کردند نهایتا تا ۴۰ دقیقه زمان رای دهی آن‌ها طول می‌کشید و در زمان خلوتی شعبه این مدت کمتر از ۵ دقیقه بود، همچنین در تمام ۱۴ ساعت رای گیری مشکلی در سیستم‌های الکترونیکی تایید محل اشتغال وجود نداشت.

وی با اشاره به برخی شکایات در روز انتخابات گفت: شکایت‌هایی در مورد تبلیغات در روز انتخابات نظام پزشکی داشتیم، زیرا متاسفانه برخی کاندیدا خارج از حوزه انتخابات در حین گپ و گفت، برخی کاندیدا را تبلیغ می‌کردند البته هیات اجرایی تذکرات لازم را به این افراد می‌داد.

 جعفر‌یان به برخی جو سازی‌ها در فضای مجازی درباره بسته شدن درب‌های شعب اخذ رای اشاره کرد و افزود: متاسفانه شاهد آن بودیم که برخی افراد تصاویری از پزشکانی که رای داده بودند و در خارج از حوزه در حال بحث و گفت و گو بودند در فضای مجازی منتشر کردند و اعلام کردند که این افراد قصد شرکت در انتخابات را دارند، اما اجازه ورود به آن‌ها داده نمی‌شود.

 وی افزود: تا ساعت ۲۲:۱۵ تمام درب‌های شعبه اخذ رای تهران باز بود و، چون طبق ضابطه انتخابات تمدید نشد پس از آن درب‌ها بسته و امکان شرکت درا نتخا‌بات نبود و ما هیچ کس را پس از اعلام پایان زمان انتخابات به حوزه راه ندادیم. حتی یکی از پزشکان در وزارتخانه نیز با من تماس گرفت و اعلام کرد که من در انتخابات هنوز شرکت نکردم، اما به دلیل آنکه قوانین برای همه صادق است ما هیچ کس را به حوزه راه ندادیم.

 رئیس هیات اجرایی نظام پزشکی تهران با بیان اینکه ساعت ۲۳ شمارش آرای هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی شروع شد، گفت: ساعت ۱۵ امروز شمارش آرا به پایان رسید و در ۱۶ ساعت اول تمام اعضای هیات اجرایی و از صبح پرسنل دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه حاضر بود

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شائبه اینکه افرادی در خارج از حوزه در شمارش آرا دخیل بودند، بیان کرد: عوامل اجرایی همه افراد شناخته شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند و افراد حاضر در صندوق پرسنل دانشگاه و افرادی که آرا را شمارش می‌کردند نیز همه از دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند و کسی خارج از پرسنل دانشگاهی در هیات اجرایی حضور نداشت.

 جعفریان افزود: هیات اجرایی در انتخاب افراد هیات نظارت دخالت ندارد و انتخاب این افراد در هیات نظارت مرکزی صورت می‌گیرد

 وی اظهار کرد: در هنگام شمارش نمایند ۲ نماینده از کاندیدا در گروه پزشکی و دندانپزشکی حین شمارش آرا حاضر بودند و هر رای که خوانده می‌شد، ۳ نفر آن را ثبت می‌کردند و پس از هر ۵۰ رای یک دور آرا توسط این سه نفر بررسی می‌شد و در انتها دوباره این سه نفر آرا را مورد بررسی و در سیستم وارد می‌کردند که در نهایت یک نفر از هیات اجرایی دوباره آرا را مورد بررسی قرار می‌داد و با این روش احتمال خطا نزدیک به صفر می‌رسد.

 رئیس هیات اجرایی نظام پزشکی تهران با بیان اینکه در کل شمارش آرا فقط یک خطا داشتیم گفت: ۱۴ گروه پزشکی و ۱۰۸ کاندیدا در این دوره انتخابات داشتیم و در ثبت آرا تنها یک اشتباه وجود داشت که عدد ۵۲ در سیستم ۵۳ ثبت شده بود، اما پس از اصلاح شمارش آرا به تایید هیات نظارت رسید.

وی در پاسخ به این موضوع که برخی کاندیدا‌ها اعلام کردند که چرا همه مسئولان اجرایی انتخابات از وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی انتخاب شدند، گفت: هیات اجرایی ضوابط خاص خود را دارد در شهر تهران مجری انتخابات نظام پزشکی رئیس نظام پزشکی تهران است و، چون در این دوره رئیس نظام پزشکی تهران کاندید بودند یکی از روسای دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی به عنوان رئیس هیات اجرایی انتخاب می‌شد که با تصمیم‌گیری‌ها در این دوره هیات اجرایی انتخابات به دانشگاه تهران محول شد.

 جعفریان افزود: ما از کاندیدا درخواست کردیم که افرادی را برای هیات اجرایی به ما معرفی کنند و ۹۰ نفر را دعوت کردیم که در نهایت ۵۰ نفر حضور پیدا کردند.

 رئیس هیات اجرایی نظام پزشکی تهران با اشاره به امکان شکایت در مراجع قانونی برای کاندیدا عنوان کرد: کاندیداها می‌توانند به قوه قضاییه شکایت کنند، اما اینکه قوه قضاییه به این موضوع ورود می‌کند یا نه به قوانین مصوب مجلس بر می‌گردد که شورای عالی نظام پزشکی آن را ابلاغ و به تایید وزیر بهداشت می‌رسانند.

 وی افزود: کاندیدا در صورتی که شکایتی داشته باشند می‌تواند به هیات نظارت شهر خود مراجع و در صورتی که قانع نشوند می‌توانند به هیات نظارت مرکزی شکایت کنند و زمان بندی‌های لازم در این مورد وجود دارد.

 جعفر‌یان تصریح کرد: همه ما دوست داشتیم که هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی به صورت الکترونیکی برگزار شود تا شاهد تجربه جدید و مشارکت بیشتر در این انتخابات باشیم و هیچ مسئولیتی برای رای گیری وجود نداشت و زمان نسبت به دوره قبل کمتر نشده بود و ما با تایید هیات نظارت شاهد برگزاری یک انتخابات سالم بودیم و رای گیری و شمارش آرا به دقت صورت گرفته است.

 وی یادآور شد: برخی از افراد طرح پزشکی‌ خود را در شهر دیگری گذرانده و خودشان در مکانی دیگر اشتغال داشته و همین مسئله باعث بروز مسائلی در روز انتخابات شده نبوده، همچنین به خاطر به روز نبودن اطلاعات سبب بروز ایجاد مسائلی برای جامعه پزشکان و برخی از افراد شده بود که به طور کلی هم سازمان نظام پزشکی وهم پزشکان مقصر بودند. 

هیات نظارت مخالف ابطال و تمدید انتخابات بود

در ادامه مراسم غلام حسین نیک نژاد رئیس هیات نظارت نظام پزشکی تهران گفت: اعضای نظام پزشکی کشور ۲۰۰ شعبه دارد و پس از پایان رای گیری نتایج به وسیله هیات شهرستان‌ها به کل اطلاع داده می‌شود و زمانی که اعضای هیات مدیره انتخاب شدند با توجه به جدولی، تعداد پزشکانی که در هر شهرستان در انتخابات شرکت کرده بین یک تا هفت نفر را برای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی انتخاب و به هیات‌های نظارت و اجرایی کل اعلام می‌کنند.

وی بیان کرد: اعضای نظام پزشکی در تهران ۷ نفر، مشهد ۵ نفر و شیراز و تبریز ۴ نماینده، همچنین شهر‌های کوچک نیز هرکدام یک نفر انتخاب می‌شوند که مجموع این افراد ۲۴۰ نفر است.

رئیس هیات نظارت نظام پزشکی تهران با بیان اینکه هیات نظارت کل صحت انتخابات را در سراسر کشور تایید می‌کند، افزود: پس از تایید انتخابات برای اعضای هیات مدیره در یک روز معین جلسه‌ای تشکیل و بر مبنای تعداد پزشکان شرکت کننده در انتخابات،  از ۱ تا ۷ نفر را انتخاب می‌کنند.

وی عنوان کرد: اعضای هیات مدیره وظیفه دارد افراد شرکت کننده در مجمع عمومی را انتخاب و رئیس هیات مدیره نظام پزشکی یا رئیس نظام پزشکی شهرستان را انتخاب کند که در شهر‌های تا ۵۰۰ هزار نفر،  ۱۱ پزشک و بالای ۵۰۰ نفر را تا ۱۷ نفر انتخاب کنند.

نیک نژاد یادآور شد: رئیس هیات نظارت کل در یک روز معین اعضای منتخب سازمان نظام پزشکی را دعوت و در مجمع عمومی رئیس و هیات مدیره تعیین و رسمیت پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ 

هیات اجرایی نقشی در روند انجام انتخابات سازمان نظام پزشکی ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار