همایش خیرین کتابخانه ساز در کردستان برگزار می شود

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان از برگزاری دومین همایش خیرین مدرسه ساز در ۲۶ مردادماه سال جاری در این استان خبرداد و گفت: تلاش برای تقویت زیرساخت های کتابخانه در استان ضروری است.

همایش خیرین کتابخانه ساز در کردستان برگزار می شود به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛اسماعیل احمدی مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان  شب  گذشته در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، از برگزاری دومین همایش خیرین کتابخانه ساز در استان  خبرداد و گفت: این همایش سال گذشته با استقبال خوبی مواجه شده و ۲۶ مرداد ماه امسال هم دومین دوره آن برگزار خواهد شد.

وی افزود: انتظار می رود که در سایه جلب مشارکت و همراهی خیرین زمینه برای تقویت و توسعه زیرساخت های کتابخانه های عمومی در استان کردستان فراهم شود.

احمدی به اختلافاتی که در خصوص زمین کتابخانه مرکزی سنندج و شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ایجاد شده اشاره کرد و گفت: هر یک از طرفین مستندات و یک سری قوانین و مقررات در ارتباط با مالکیت این زمین که قرار بود کتابخانه مرکزی سنندج در آن احداث شود، در اختیار دارند.

وی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف این معضل، عنوان کرد: علی رغم مصوبه شورای تامین استان کردستان به حل و فصل مشکل مذکور بین دو ارگان ذکر شده بدون مراجعه به مراجع قضایی، شرکت غله تمکین نکرده و از طریق مراجع قضایی این مسئله را پیگیری می کند و اکنون پرونده ای در این رابطه تشکیل شده است.

احمدی اظهارداشت: قبل از ایجاد مناقشه ما بین شرکت غله و اداره کل کتابخانه های استان کردستان این مجموعه توسط اداره کل کتابخانه ها تملک شده بود و وسایل زیادی هم در آن وجود دارد که اکنون از وضعیت آنها اطلاعی نداریم و مراجع قضایی هم اجازه باز کردن قفل ها و بررسی شرایط امکانات موجود در این فضا را به ما نمی دهند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان ضمن انتقاد از ادامه وضعیت فعلی در خصوص محل احداث کتابخانه مرکزی استان، ادامه داد: همچنان در مراجع قضایی پرونده این مجموعه در حال پیگیری است و تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

احمدی خواستار حل هر چه سریعتر این معضل جدی شد و بیان کرد: این پروژه یکی از پروژه های مهم فرهنگی در سطح استان کردستان است که می طلبد برای دستیابی به نتیجه ای رضایت بخش مسئولان ارشد استان قضیه را دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج فاقد هر گونه مرکز فرهنگی و هنری و اجتماعی است، گفت: در این ناحیه که بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد هیچ مرکز فرهنگی وهنر وجود ندارد و متاسفانه به دلیل شرایط حاکم، این منطقه مستعد وجود معضلات اجتماعی است.

احمدی با اشاره به اینکه پروژه کتابخانه عمومی نایسر حدود ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: این پروژه از جهات مختلفی دارای اهمیت است از جمله ایجاد اشتغال برای ۲۰ نفر بعد از به بهره برداری رساندن آن و به همین دلیل لازم است که اعتبار مورد نیاز برای تسریع در تکمیل و بهره برداری از این پروژه تامین شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان از دیگر پروژه های این اداره کل را احداث کتابخانه در روستای سراب قامیش سنندج خواند و اظهارداشت: این پروژه هم اکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احمدی مجری پروژه های کتابخانه های عمومی استان کردستان را اداره کل بنیاد مسکن ذکر کرد و ادامه داد: پروژه کتابخانه عمومی قروه هم در صورت تخصیص اعتبار آن تا یک سال و نیم اینده به اتمام می رسد.

وی با اشاره به اینکه تنها سه کتابخانه بزرگ در سطح شهر سنندج وجود دارد، گفت: باور عمومی وجود دارد که مردم کتاب نمی خوانند در حالی که واقعیت این است که هریک از این سه کتابخانه بزرگ در سنندج دو هزار نفر عضو فعال دارند که این افزایش سطح مطالعه مردم را می رساند.

وی از دیگر مشکلات موجود را نبود کتابخانه در قسمت غربی شهر سنندج خواند و خاطرنشان کرد: قرار بود شهرداری سنندج دو دستگاه اتوبوس به عنوان کتابخانه سیار در اختیار ما قرار دهد که این اقدام انجام شد ولی اتوبوس ها مناسب نیستند و تبدیل آنها به کتابخانه برای ما هزینه بردار است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان عنوان کرد: اتوبوس های کتابخانه سیار قرار بود در حاشیه شهر سنندج مستقر شوند و مخاطب آنها هم عمدتا کودکان و نوجوانان بودند که متاسفانه تاکنون این وعده عملیاتی نشده است.

احمدی اظهار داشت: بخش های حسین آباد، کلاترزان و سیروان از توابع شهرستان سنندج انجمن کتابخانه های عمومی ندارند که انتظار می رود هر چه سریعتر و با تلاش جدی بخشداران در این بخش ها هم این انجمن تشکیل شود.

منبع:مهر

انتهای پیام/ع

تلاش برای استقرار اتوبوس های کتابخانه سیار  در  سنندج 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.