در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دست از سرزنش در سینما برداریم

تهیه‌کننده «آژانس شیشه‌ای» می‌گوید صاحبان فیلم و چهره‌های معروف با توجه به جایگاه خود حق دارند به نفع کارشان بهره‌برداری کنند.

مهدی کریمی تهیه‌کننده سینما به بررسی بحث فروش فیلم‌هایی که بر اساس وجود معروفیت عوامل سازنده و چهره بودن بازیگران با استقبال کاذب روبرو می‌شوند و حتی از این معروفیت برای جذب مخاطب به سینما بهره می‌برند، پرداخت و به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بهتر است تا حدودی در مورد سینما با نگاه وسیع‌تری نسبت به اشکال دیگر خلاقیت‌های هنری نگاه کرد. چون حیات و زندگی خود را از دیده شدن می‌گیرد به همین دلیل شاید با خوشبینانه‌ترین نگاه به آمار فیلم‌ها، بهترین و پرمخاطب‌ترین‌شان، توانسته حدود 7.1 درصد تماشاگر به خود ببیند آن وقت ما اسمش را رکورد می‌گذاریم و این به جهت فاصله داشتن مابقی هنرها از سینما است؛ به عنوان مثال تیراژ بهترین کتاب‌ها با همه تبلیغات، ویژگی‌ها و تأییدیه‌ها به 200 هزار می‌رسد اما فیلمی با فروش 20 میلیارد توانسته به جز فروش نمایش خانگی، حدود 2 میلیون مخاطب را جذب کند.

تهیه‌کننده «چ» اضافه کرد: با این تفاسیر فکر نمی‌کنم مناسب باشد فیلم پرمخاطب و اثری که با شیوه عملکرد تبلیغی، رسانه‌ای و بهره‌وری از وجهه شخصیت‌ها و بازیگرها و شخصیت‌های سیاسی در رونق و دیده شدنش اقدامی کرده باشد را قبیح بدانیم و رد کنیم.

تهیه‌کننده «رنگ خدا» اذعان داشت: ما اگر جریان اصلی فرهنگی انقلاب را در نظر بگیریم، به نظرم باید آن قدر قوی و غنی باشد که بتواند در جوهره مخاطب اصلی یا نگاه انسانی ایرانی‌ها تاثیرش را بگذارد؛ اما در کل ما نیستیم که مشخص می‌کنیم مخاطب چه فیلمی را ببیند و یا چه اثری را مشاهده نکند، چون خودشان انتخاب می‌کنند و وقتی در تنگناها و روزمرگی‌های زندگی قرار می‌گیرند ترجیح می‌دهند به سمت محیطی آزاد و رها حرکت کنند؛ حالا این آزاد و رها شدن شاید موجب شود آثاری که حرف کمتر و یا جدی ندارند مورد استقبال بیشتری قرار بگیرند، من می‌گویم این نیز از ویژگی‌های سینما است که می‌تواند مخاطب را در چنین فضای راحتی قرار دهد پس قرار نیست این را به عنوان یک سرگرمی، تفنن و آرامش روحی و ذهنی، رد کنیم.

تهیه‌کننده «آژانس شیشه‌ای» ادامه داد: از سویی برخی از فیلم‌های خاص با داشتن حرف‌های جدی‌تر را نیز نباید کنار گذاشت و به آنها خرده گرفت چرا که مخاطبان خودشان را دارند، البته نمی‌گویم به سمتی برویم که فقط یک نوع فیلم تولید شود؛ بلکه فارغ از بحث ژورنالیستی اجازه بدهیم فیلم‌های خوب ساخته شود و در کنارش آثاری با فضای تفننی و سرگرمی تولید شود تا در کنار هم بتوانند حیات عمومی سینما را حفظ کنند نه اینکه با سرزنش و رد کردن حرکت‌های تبلیغی که عناصر اصلی برای جذب و راهنمایی مخاطب به این مدیا و رسانه است؛ سینما از چنین امتیازاتی دور کنیم.

کریمی خاطرنشان کرد: تبلیغات گوناگون برای جذب مخاطب به سینما به وسیله چهره‌های معروف، صاحبان فیلم و... نمی‌تواند باعث گمراه شدن مخاطب شود، این نوع افراد و کارها با توجه به شهرت و جایگاه خود حق دارند به نفع کارشان بهره‌برداری کنند.

 

انتهای پیام/

گفتگو با تهیه‌کننده «چ» درباره تأثیر تبلیغات بر فروش فیلم‌های سینمایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار