باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

بازیگرانی که کارگردان شده‌اند

با نگاهی به سینمای کشور و یا تئاتر شاهد آن هستیم که بازیگران بسیاری کارگردانی را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنر چیزی نیست که بشود به راحتی از آن عبور کرد؛ زیرا هر شاخه از آن بسیار گسترده است و لذت و جذابیت مخصوص به خود را دارد. از این رو هنرمند به کسی اطلاق می شود که به اصطلاح از هر انگشتش یک هنر بریزد. اکثر ما هنر و یا هنرمند به کسی می گوییم که بازیگر، نقاش و یا کارگردان است، اما این طور نیست و امروزه با تعریفی متفاوت‌تر، هر کسی که توانایی خلق اثری را داشته باشد، هنرمند نامیده می شود.

هنر دوم، حرکات نمایشی، هنر ششم تئاتر و هفتم سینما از جمله زیر شاخه‌های رشته هنر است که همیشه تب رسیدن به آن ها زیاد بوده و افراد بسیاری راغب به حضور در این گستره نمایشی هستند. اما کارگردانی و بازیگری از جمله عنوان های مورد علاقه مردم بوده و تصور رسیدن به آن آسان!

با نگاهی به سینمای کشور و یا تئاتر شاهد آن هستیم که بازیگران بسیاری کارگردانی را تجربه کردند و یا بالعکس کارگردان هایی هم هستند که در در فیلم های سینمایی و یا مجموعه های تلویزیونی خود ایفای نقش کرده باشند.

 

بازیگرانی که کارگردان شده‌اند 

 

مهران مدیری

 

مهران مدیری کسی که با ساخت طنزهای 90 شبی برای خودش برندی شده است. وقتی اسمش روی کاری قرار می‌گیرد، به آن کار تشخص می‌دهد. مدیری از سال 53 وقتی سن کمی داشت، وارد تئاتر شد تا اینکه در سال 71 با بازی در سریال «مشت‌های کوچک» کار خود را در تلویزیون آغاز کرد. یک‌سال بعد از آن در فیلم «دیگه چه خبر» دستیار طراح صحنه تهمینه میلانی شد و در سال 77 در فیلم «دیدار» مقابل دوربین «محمدرضا هنرمند» رفت. تا سال 72 در چند مجموعه تلویزیونی از جمله «باغ گیلاس» و «نوروز 72» به عنوان بازیگر حضور داشت. در همان سال اما درجه زندگی‌اش را تغییر داد و در کنار بازیگری، پشت دوربین هم قرار گرفت و طنز «پرواز 57» را ساخت. مهران مدیری کارگردان آنقدر شناخته شده است که نیاز به معرفی بیشتر ندارد!

 

بازیگرانی که کارگردان شده‌اند 

 

رضا عطاران

رضا عطاران بازیگری را در سال 72 و با کارگردانی مهران مدیری در طنز «پرواز 57» و بعد از آن، «ساعت خوش» آغاز کرد. تا سال 78 به عنوان بازیگر در مقابل دوربین کارگردانان دیگر ظاهر می‌شد تا اینکه در سال 78 مجموعه «مجید دلبندم» را برای گروه کودک و نوجوان ساخت. از سال 76 هم با بازی در «کلید ازدواج» به کارگردانی داوود موثقی پایش به سینما باز شد. اولین فعالیت سینمایی او در مقام کارگردان در سال 90 ساخته شد. «خوابم می‌آد» که در جشنواره سی‌ام اکران شده بود و توانست در دو بخش بهترین کارگردانی بخش نگاه نو و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، سیمرغ بلورین را شکار کند. این فیلم در گیشه موفق بود و توانست بیش از دو میلیارد تومان فروش داشته باشد.

 

 بازیگرانی که کارگردان شده‌اند

مهدی فخیم زاده

 

مهدی فخیم زاده بازیگری که بیشتر به عنوان کارگردان مطرح شده است، در سال 54 اولین فیلمش را سه سال بعد از شروع بازیگری‌اش ساخت و فعالیتش را بیشتر در این حرفه ادامه داد که اخیرا بعد از مدت‌ها بار دیگر با حضور مقابل دوربین، فیلم «آذر‌، شهدخت‌، پرویز و دیگران» را بازی کرد.

 

 

بازیگرانی که کارگردان شده‌اند 

سروش صحت

سروش صحت با ساخت مجموعه های تلویزیونی در شبکه سه کارگردانی را تجربه کرد، اما اولین بار در جنگ 77 با مهران مدیری جلوی دوربین رفت. در طول سال‌های فعالیتش هم به عنوان نویسنده فعالیت کرده و هم بازیگر. تا اینکه در سال 86 طنز «چارخونه» را برای تلویزیون ساخت که به عنوان اولین تجربه فیلم‌سازی‌اش با استقبال خوبی از طرف مخاطب روبه‌رو شد. سال 89 طنز «ساختمان پزشکان» به کارگردانی او در تلویزیون پخش شد که تا امروز به عنوان یکی از تاثیرگذارترین سریال‌های طنز شناخته می‌شود.

 

بازیگرانی که کارگردان شده‌اند 

 

شهاب حسینی

تنها حضور در دو فیلم آخر فرهادی یعنی «درباره الی...» و «جدایی نادر از سیمین» نشان از جایگاه مهم شهاب در بازیگری سینمای ایران دارد. با این حال او نیز نتوانست از وسوسه کارگردانی رهایی یابد و با «ساکن طبقه وسط» به سینما آمد.

نیکی کریمی بازیگر مطرح سینمای کشورمان در سال 84 با فیلم «یک شب» وارد عرصه کارگردانی شد و این حرفه را در کنار بازیگری ادامه داد و با ساخت فیلم‌های «سوت پایان» و «چند روز بعد» کار خود را ادامه داد. «شیفت شب» آخرین کار سینمایی اوست.


زنده یاد فرج‌الله سلحشور با بازی در چند فیلم از جمله «پرواز در شب» فعالیت هنری‌اش را در سینما آغاز کرد و با ساخت و بازی در فیلم «ایوب پیامبر» در سال 72 کارگردانی را تجربه کرد و در ادامه فعالیتش را در پشت دوربین ادامه داد.

ایرج طهماسب که به عنوان بازیگر با فیلم‌های «صعود»، «خط پایان» و «یک روز باشکوه» به سینما معرفی شد با فیلم‌های موفق «کلاه قرمزی» کارگردانی را هم تجربه کرد و در ادامه علاوه بر بازی فیلم‌های دیگری را نیز مقابل دوربین برد.

 

بازیگرانی که کارگردان شده‌اند

رامبد جوان در سال 84 با فیلم «اسپاگتی در هشت دقیقه» وارد حرفه کارگردانی شده است و در ادامه فیلم موفق «ورود آقایان ممنوع» را ساخته است که سال 90 اکران شد و با استقبال زیادی از طرف منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شد. این فیلم توانسته بود خودش را به استانداردهای طنز سینمایی نزدیک کند و با فروش بالای 3 میلیارد تومانی‌اش جزو پر فروش‌های سال 90 شد. جوان امروز با کارگردانی و اجرای برنامه تلویزیونی خندوانه توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند.

 

بازیگرانی که کارگردان شده‌اند

 

بهروز شعیبی کارگردان فیلم «دهلیز» بازیگری بوده که در طول زمان به کارگردان تبدیل شده! «بهروز شعیبی» قبل از اینکه اولین ساخته سینمایی‌اش این همه سر و صدا کند، بازیگر بوده. شاخص‌ترین بازی‌اش نیز در فیلم «طلا و مس» به کارگردانی «همایون اسعدیان» به تصویر کشیده شده بود. همان طلبه ساده و معصومی که همسرش فلج شده و بار زندگی سختی به دوشش است. شاید یادمان نیاد ولی شعیبی را برای اولین بار در «آژانس شیشه‌ای» حاتمی‌کیا دیدیم! بعد از آن در کنار بازیگری، برنامه‌ریزی و دستیار کارگردانی به کارگردانی نیز روی آورد. به نظر می‌رسد این جوان مذهبی، هم بازیگر خوبی است و هم کارگردانی خوب.

پیمان معادی بعد از درخشش با فیلم «جدایی نادر از سیمین» وارد حرفه کارگردانی شد و در سال 89 فیلم «برف روی کاج‌ها» را ساخت.

 

بازیگرانی که کارگردان شده‌اند

 

فرامرز قریبیان هم در سال 65 با «جدال در تاسوکی» کارگردانی را تجربه کرد و در ادامه فیلم‌هایی چون «قانون» و «چشم‌هایش» را ساخت و سال گذشته با فیلم «گناهکاران» مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت.

سید جواد هاشمی نیز یک‌بار با فیلم «اختاپوس» که حضور موفقی در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان داشت، پشت دوربین رفته است.

شاهد احمدلو بازیگری که از نوجوانی کارش را در سینما آغاز کرده است و تا روزهای گذشته نیز سریال «رهایی» را در حال پخش داشت تا کنون دو فیلم «چند می‌گیری کریه کنی؟» و «اگه می‌تونی منو بگیر» را کارگردانی کرده و با بازی و کارگردانی در رسانه ملی موفق بوده است.

محمد کاسبی تنها یک تجربه کارگردانی در سال 68 داشت و «شنا در زمستان» را با بازی مجید مجیدی مقابل دوربین برد.

مسعود کرامتی که فعالیت کارگردانی‌اش با ساخت آثار کودک و نوجوان تداوم داشته است، در سال 68 با «پاتال و آرزوهای کوچک» وارد این حرفه شد.

مهشید افشارزاده هم فیلم «پنج ستاره» را به عنوان اولین ساخته سینمایی‌اش کارگردانی کرده است.

 

بازیگرانی که کارگردان شده‌اند

جهانگیر الماسی دیگر بازیگری است که با «رنج و سرمستی» وارد حرفه کارگردانی شد. همچنین مهدی پاکدل هم با فیلم «فردا» در کنار ایمان افشاریان این حرفه را تجربه کرد.

از دیگر بازیگرانی هم که موفق به ساخت فیلم سینمایی شده‌اند؛ می‌توان به حمید طالقانی بازیگر نوجوان فیلم «دبیرستان» که فیلم «رهاتر از دریا» را ساخت‌، سعید تهرانی کارگردان فیلم «سربلند» و ماشاء‌الله شاه مرادی زاده کارگردان فیلم «پنجشنبه آخر ماه» اشاره کرد.

این مسیر باز است و تا جایی که دریای بیکران هنر در سینما و تلویزیون دست هنرمندان را باز نگه داشته باشد، ادامه دارد. کارگردان اولی‌های زیادی داریم که بازیگران چند ساله هستند و در مقابلش کارگردان‌های کارکشته‌ای داریم که تازه پای در عرصه بازیگری گذاشته‌اند.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار