زاهدانغ

سیستان و بلوچستان 876 بیمار مبتلا به هموفیلی دارد

رئیس انجمن هموفیلی سیستان و بلوچستان گفت:استان سیستان و بلوچستان 876 بیمار مبتلا به هموفیلی دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،بیگم سلمانیان در شورای بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: از میان انواع هموفیلی، استان در کمبود فاکتور 13 بالاترین آمار را در کل دنیا و ایران دارد.


رئیس انجمن هموفیلی سیستان و بلوچستان افزود: شهرستان‌های زاهدان، خاش و سراوان بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است و این تعداد نسبت به جمعیت این شهرستان‌ها بیشترین آمار مبتلایان هموفیلی در کل کشور است.


وی ادامه داد : متأسفانه این اختلال یک نوع بیماری ژنتیکی است که بیشتر از طریق ازدواج‌های فامیلی شیوع پیدا می‌کند.


سلمانیان افزود: 99 درصد بیماران هموفیلی زیرخط فقر هستند. آن‌ها در زمینه استخدام و اشتغال مشکلات فراوانی دارند و متأسفانه مردم و مسئولان آگاهی‌های لازم را درباره این بیماری ندارند، همچنین آن‌ها مثل دیگران امکان استفاده از خدمات رفاهی و اجتماعی را ندارند.


وی گفت: دلیل ابتلا به این بیماری 70 درصد ازدواج‌های فامیلی، 30 درصد نیز جهشی و ژن‌های نهفته والدین است، به همین دلیل جوانان در زمان ازدواج باید آزمایش‌های ژنتیک را جدی بگیرند.


وی با اشاره به هزینه بالای آزمایش‌های ژنتیک تصریح کرد: اکثر جوانان به دلیل هزینه‌های بالا از انجام این آزمایش‌ها خودداری می‌کنند.


سلمانیان با تاکید بر اینکه از مردم انتظار داریم کانون هموفیلی استان را حمایت کنند، گفت: بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) زاهدان تنها مکان در استان است که بیماران از نقاط مختلف استان برای در‌یافت خدمات درمانی باید به آن مراجعه کنند. در این میان، رفت و آمد بیماران بسیار مشکل است چرا که مجبورند برای دریافت فاکتور انعقاد خون از نقاط دور استان به زاهدان بیایند.


رئیس انجمن هموفیلی سیستان و بلوچستان گفت: خیران و مردم برای کمک به این افراد نقش مهمی دارند، چرا که ارائه خدمات به آن‌ها می‌تواند قسمتی از بار آن‌ها را بکاهد.

انتهای پیام/گ

 

بیش از 800 بیماری هموفیلی در سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار