اسقف ارامنه آذربایجان گفت:

زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان الهی در ایران

پیروان ادیان الهی بدور از اختلاف در ایران زندگی می کنند.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛گریگور چیفچیانروز در حاشیه این آئین با حضور جمعی از مسئولان محلی و کشوری، مقام معظم رهبری را نیز خطاب قرار داد و با قدردانی از شرایطی که برای پیروان اقلیت های دینی در کشور فراهم کرده است، افزود: ارامنه با فراهم شدن این شرایط با صمیمیت در کنار پیروان سایر ادیان زندگی می کنند.

فرماندار چالدران نیز با اشاره به اینکه قره کلیسا در یک روستای سنی نشین این شهرستان واقع است، گفت: برگزاری سالانه آئین ' باداراک ' در این کلیسا نشان دهنده زندگی توام با آرامش و همزیستی مسالمت آمیز ادیان در ایران و به ویژه آذربایجان غربی است. کریم حسین زاده افزود: آنان که فقط شعار دموکراسی سر می دهند باید با مسافرت به ایران و مشاهده آئین های مذهبی ادیان مختلف برابری حقوق را از نظام جمهوری اسلامی یاد بگیرند.

وی اضافه کرد: شورای تامین چالدران و عوامل برگزار کننده این آئین باشکوه با برقراری امنیت و آرامش از سه روز پیش برای اجرای مطلوب این مراسم تلاش کرده است.

وی بیان کرد: بر اساس آیه های قرآن، حضرت عیسی (ع) پیامبری آبرومند و از مقربان خداست و برگزاری آئین های مسیحیان در کلیساها تلاش برای جاوید کردن دین این فرستاده الهی است.

مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه 10 اصل از 177 اصل قانون اساسی در ارتباط با حقوق اقلیت های مذهبی است، اظهار کرد: جشنواره ورزشی تموز آشوریان و مراسم زرتشتیان که در روزهای پیش رو در آذربایجان غربی اجرا می شود، نشانگر ظرفیت قانون اساسی در ارتباط با ادیان الهی است.

علی مصطفوی با اشاره به اینکه ارامنه در آذربایجان غربی روزنامه ویژه خود را منتشر می کنند، افزود: مدرسه های ویژه ارامنه نیز در این استان وجود دارد که معلمان آنان نیز ارمنی هستند.

معاون مدیرکل سیاسی وزارت کشور نیز اظهار کرد: شکوه قانون اساسی را می توان در فصل سوم آن دید به طوری که اصل های 19 و 20 حقوق برابر برای هر ایرانی را مورد تاکید قرار داده است.

مجید خورشیدی با اشاره به جریان تاریخی شهادت تاتائوس در محل قره کلیسا افزود: مهم ترین پیام قره کلیسا ایثار جان به پای عقیده است تا آیندگان نیز آن را الگو قرار دهند.

بنای قره کلیسا (کلیسای تاتائوس مقدس) در چالدران جزو 9 اثر ثبت شده جهانی ایران و 2 اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است؛ بیشتر صاحب نظران تاریخ ادیان معتقدند که این کلیسا، قدیمی ترین کلیسای دنیاست.

قره کلیسا که در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف شده در 20 کیلومتری شمال شرق چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) احداث شده است.

تاریخچه ساخت این کلیسای قدیمی به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان بر می گردد.

بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک سپردند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساختند و در قرن هفتم میلادی این نمازخانه به کلیسای بزرگی تبدیل شد.

بسیاری از مسیحیان، فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می آورند و در آنجا جشن می گیرند، گوسفند قربانی کرده و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته های خود را طلب می کنند.

انتهای پیام/ب

زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان الهی در ایران

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.