تبریز؛

کاهش کشت پیاز در اراضی سطح استان از 1500 هکتار به 50 هکتار!

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از کاهش 1450 هکتاری کشت پیاز در آذربایجان‌‌شرقی در راستای صرفه‌‌جویی مصرف آب خبر داد.

کاهش کشت پیاز در اراضی سطح استان از 1500 هکتار به 50 هکتار!به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ کریم مهری ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که در استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، با اشاره به کشت پیاز در استان، اظهار داشت: با توجه به بالا بودن میزان مصارف آبی در کشت پیاز، کشت این محصول در اراضی استان را از 1500 هکتار به 50 هکتار کاهش دادیم.
وی افزود: علی رغم پایین بودن میزان مصرف آب در کشت کلزا، در حال حاضر 1600 هکتار از اراضی آذربایجان شرقی را به کشت این محصول مشغول کرده و درحال باروری این کشت هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌‌‌شرقی در مورد افزایش چاه‌های مجاز و غیرمجاز در استان، خاطرنشان کرد: با توجه به آمار، تعداد چاه‌‌‌های مجاز و غیرمجاز در استان به 2 برابر رسیده است و باید بدانیم که اولین ضرری که دامن‌گیر خواهد بود، خود کشاورز است.
وی ادامه داد: با توجه به گزارشات حاکی از کشورهای همسایه، میزان بارندگی در کشور، 112 میلیمتر کاهش یافته است.
غلامرضا هاشمی نیز در این جلسه با اشاره به میزان بارش در چهار ماهه اول سال اظهار داشت: ۳۳ درصد نسبت به سال گذشته و ۲۰ درصد نسبت به دوره آماری میزان بارش‌‌ها کمتر شده‌ است.
وی بیان داشت: آب‌‌‌های جاری تا میزان ۷۰ درصد کاهش یافته است که اگر این موضوع را به حوزه دریاچه ارومیه بسط دهیم، این روند شدید‌‌تر می‌باشد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت آب در کشور ما، خاطرنشان ساخت: کشور ما کم آب بوده و نیاز به صرفه جویی دارد که با توجه به کاهش میزان بارش، این مورد را امسال باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
وی با بیان اینکه میزان آب سد نهند کاهش یافته است، عنوان کرد: این سد که بخشی از آب شرب تبریز را تامین می‌‌‌کند نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است، سد اهر نیز با توجه به سال قبل، تفاوت قابل توجهی نسبت به امسال داشته است.
هاشمی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه اذعان داشت: سطح تراز دریاچه را اگر با مهر سال گذشته مقایسه کنیم، برابر مانده است اما نسبت به روز مشابه سال گذشته ۲۶ سانت تفاوت دارد اما نسبت به دو سال پیش ۲۸ سانت بالاتر است.
وی افزود: امسال دلیل پایین آمدن سطح دریاچه را می‌‌‌توان پایین آمدن سطح بارش و روان آب‌‌‌ها دانست.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در خصوص چاه‌های منطقه ابراز داشت: اکثر بهره برداران ما از لحاظ مالی در حد پایین قرار دارند که پیشنهاد کردیم در قانون‌‌‌های سالانه مجوز این امر داده شود که خود دولت از این افراد حمایت کند و سپس به صورت اقساطی از آنها هزینه‌‌‌هایی دریافت شود.

انتهای پیام/خ

میزان بارش‌‌ها در چهار ماهه‌‌ی اول سال ۳۳ درصد کاهش یافته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار