اتو فیستر: بعد از باخت افغانستان مقابل کامبوج سه شب نخوابیدم

اوتو فیستر سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران در خصوص اتفاقات اخیر تیم ملی افغانستان و شکست مقابل کامبوج و برنامه‌های آینده تیم پاسخ داد.

اتو فیستر: بعد از باخت افغانستان مقابل کامبوج سه شب نخوابیدمبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «اوتو فیستر» سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران در خصوص اتفاقات اخیر تیم ملی افغانستان و شکست مقابل کامبوج و برنامه‌های آینده تیم پاسخ داد.

سرمربی آلمانی تیم ملی فوتبال افغانستان با اشاره به مدت زمانی حضورش روی نیمکت افغانستان به عنوان سرمربی، گفت: در فوتبال هیچ وقت نباید احساساتی عمل کنیم. من مربی جدید این تیم هستم و تنها 20 روز با این تیم سپری کردم.

حضور استعدادها و چهره‌های زیاد در تیم ملی افغانستان

وی افزود: 10 روز در قطر و 10 روز در دوبی و کامبوج. وقتی مقابل ویتنام مساوی کردیم، همه خوشحال بودند و هیچ مشکلی نبود، ولی حالا بعد از باخت مقابل کامبوج، همه معترض و ناراحت اند.به عنوان سرمربی تیم، وظیفه من این است که بعد از هر مسابقه، بازی تیم را آنالیز کنم، اما نه به طور احساساتی، اگر من احساساتم شوم، آنوقت کارم نتیجه نخواهد داد.

فیستر با بیان این که در تیم ملی تحت هدایت وی استعدادهای خوبی وجود دارد گفت: ما هم اکنون در تیم ملی استعدادها و چهره‌های زیادی داریم، اما باید بگویم، ما قدرت بدنی و فیزیک مان همانند کشورهای دیگر قوی نیست. در کشورهایی مثل ویتنام و عربستان، لیگ‌های بسیار منظمی در مقاطع سخنی مختلفت وجود دارد که به آنها کمک زیادی کرده است.من به سیاست کاری ندارم، ولی افغانستان 35 سال است که درگیر جنگ است و این مسئله بر سر فوتبال این کشور تاثیر منفی گذاشته است.

اتو فیستر: مسئول شکست کامبوج هم خودم هستم

فیستر در خصوص شکست تیمش برابر کامبوج گفت: به عنوان مربی وقتی که یک بازی را می‌بازم، هیچ وقت دنبال مقصر نمی‌گردم، همیشه خودم مسئولیت باخت را به گردن می‌گیرم. مسئول شکست کامبوج هم خودم هستم.من تیم افغانستان را در 4 بازی هدایت کردم. در هر 4 بازی ما صاحب توپ بودیم و شانس‌های بیشتری نسبت به حریفان داشتیم. در هر مسابقه درصد مالکیت توپ 55 بر 45 به نفع ما بود.

وی افزود: ما دو مسابقه دوستانه مان مقابل سنگاپور و مالدیو را بردیم. با ویتنام مساوی کردیم و به کامبوج باختیم.در بازی ویتنام از روی یک ضربه آزاد گل خوردیم، اما خیلی ما زود گل زدیم و به بازی برگشتیم. ما باید ویتنام را هم میبردیم، چون شانس های صدر در صد گل داشتیم. در بازی بعدی مان مقابل کامبوج شکست خوردیم، ولی بازی کلن در اختیار ما بود.

ما گل‌هایی خوردیم که نباید می‌خوردیم

سرمربی تیم فوتبال افغانستان گفت: نمی‌خواهم در خصوص گل حریف مان دروازه بان تیم مان را مقصر بدانم، دروازه بان ما خیلی خوب ظاهر شد و خیلی از فرصت‌ها را نیز از کامبوج گرفت. شما از طریق تلویزیون دیدید که ما شانس‌های بسیار زیادی در 5 دقیقه اول و دقایق بعدی این مسابقه داشتیم که تبدیل به گل نشد.در مجموع می‌توانم بگویم، گل‌هایی که ما در این مدت دریافت کردیم گل هایی نبود که تیم یا خط دفاع ما اشتباه کرده باشد، ما گل‌هایی خوردیم که نباید می‌خوردیم.

فیستر در خصوص تاکتیک تیمش در دیدار مقابل کامبوج نیز صحبت کرد و با اشاره به شرایط بازیکنان و مصدومیت 2 بازیکن تیمش در این مسابقه اظهار داشت: شنیده ام در مورد مهاجمین تیم صحبت های زیادی شده است. شما دیدید که ما شانس های زیاد داشتیم، مهاجمین ما باید در این مسابقه گل زنی میکردند ولی نزدند. ما در این مسابقه از فیصل شایسته، امید پوپلزی، نورالله امیری و فرشاد نور به عنوان بازیکنانی که شم گل زنی بالایی دارند در خط حمله استفاده کردیم که البته هیچ کدام موفق به باز کردن دروازه حریف نشدند.

بعد از شکست مقابل کامبوج 3 شب نخوابیدم

وی ادامه داد: زبیر امیری و خیبر امانی نیز مصدوم بودند. آنها 4 هفته بود که در تیم باشگاهی شان هم بازی نکرده بودند. بعد از شکست مقابل کامبوج من 3 شب نخوابیدم، حالا همیشه به خودم نگاه میکنم که اشتباهاتی که در این مسابقه داشتیم را در بازی بعدی تکرار نکنیم.

فیستر با وجود شکست در این دیدار و قعر نشینی در جدول مسابقات کماکان برای صعود تیمش به جام ملت های آسیا امیدوار است و در خصوص شرایط صعود تیمش گفت: جدول را که حالا ببینیم، تیم اول 4 امتیازی است و تیم آخر که ما هستیم 1 امتیازی. فاصله ما با صدرنشین مسابقات 1 امتیاز است. من هیچ وقت به این فکر نمیکنم که ما شانس صعود نداریم. هنوز برای صعود به جام ملت های آسیا شانس داریم.

نحوه دعوت و حضور بازیکنان در تیم ملی فوتبال افغانستان

فیستر صحبت هایش را با اشاره به وضعیت بازیکنانی که در تیم ملی حضور دارند ادامه داد، وی با بیان این که نحوه دعوت و حضور بازیکنان در تیم ملی چگونه است، گفت: ما همیشه 16 یا 17 بازیکن اصلی در تیم ملی داریم و در هر اردو نیز چند بازیکن تستی را به تیم دعوت میکنم.

وی افزود: من همیشه در صفحات اجتماعی می‌بینم که مینویسند که چرا بعضی از بازیکنان به تیم ملی دعوت نمیشود؟ من با غنا قهرمان دنیا شدم. وقتی من به غنا رفتم ما خیلی میاختیم. وقتی در نخستین بازی لیست بازیکنانم را درست میکردم، کل خبرنگاران به من فشار آوردند که چرا یک بازیکن را به لیست گرفتم و از او در تیم ملی استفاده می‌کنم، ولی وقتی ما قهرمان شدیم، همان بازیکنان برای دو سال به بایرن مونیخ پیوست و به همه نشان داد که من در روند انتخابم اشتباه نکرده بودم.

مشکلات در تیم ملی افغانستان قبل از حضور فیستر

فیستر همبستگی و اتحاد در تیم ملی را یکی از پایه های اصلی پیشرفت تیمش قلم داد کرد و با اشاره به شرایط گذشته تیم ادامه داد: همبستگی و متحد بودن در یک تیم فوتبال از مهم ترین چیزهاست. از رئیس گرفته تا مسوول تدارکات تیم باید متحد باشیم و به فکر پیشرفت و کسب نتیجه برای تیم ملی باشیم. پیش از این که من به تیم ملی افغانستان بیایم در تیم مشکلات زیادی وجودی داشت.

وی افزود: بعضی بازیکنان حتی با هم مشکل داشتند. 2 بازیکن که من نامشان را نمگیرم و شما آنها را می‌شناسید، مشکلاتی در تیم ایجاد کرده بودند که حالا در تیم ملی نیستند. وظیفه من این است که من بهترین بازیکنان را در اختیار داشته باشم و تیم را مدیریت کنم. من به گذشته تیم ملی کاری ندارم.

شکست تیم ملی 23 سال در مقدماتی قهرمانی آسیا

فیستر با اشاره به شکست های تیم ملی 23 سال در مقدماتی قهرمانی آسیا نیز گفت: جای شرم نیست که تیم 23 سال ما گل های زیادی خورده است و در مقابل 3 حریفش شکست خورده است، ما 8 سال پیش هیچ بازی دوستانه ای نداشتیم ولی حالا در بازی های بین المللی به طور منظم شرکت داریم.

نخستین سوال این نشست خبری در خصوص از بین رفتن شادابی و انگیزه از تیم ملی مطرح شد که البته اوتو فیستر این مسئله را رد کرد و گفت، تیمش با انگیزه کافی در مسابقات و تمرینات حاضر میشود.

حضور پیتر شگرت در تورنمنت افغان‌های مقیم اروپا

فیستر در خصوص حضور سرمربی سابق تیم ملی در تورنمنت افغان های مقیم اروپا در شهر کلن و دیدار با پیتر شگرت در حاشیه این تورنمت بود. گفت: چند موضوع مهم را باید به شما یاد آوری کنم. من در اینترنت خیلی فعال نیستم. من قبل از این که آقای شگرت را در آلمان ببینم، سوار ماشین شخصی ام شدم و از سویس به آلمان سفر کردم.

فیستر گفت: در آلمان به صورت جداگانه از تمرینات تیمی حسن امین، خیر امانی، زببیر امیری و اباسین علی خیل دیدار کردم، من حتی تمرینات مسیح سیغانی را دیدم و با مربی اش نیز صحبت کردم.

پیتر شگرت را نمی‌شناسم و آشنایی قبلی نداشتم

وی ادامه داد: بعد مطلع شدم که یک دروزابان جوان در تورنمنت افغان های مقیم اروپا در کلن آلمان شرکت کرده است. من برای تماشای مسابقات این دروازه بان به کلن رفتم. در آنجا آقای پیتر شگرت را دیدم. من ایشان را نمی‌شناسم و آشنایی قبلی هم با ایشان نداشتم. شنیدم اینجا صحبت‌های زیادی در خصوص این دیدار شده است. فکر می‌کنم مسئله ای بسیار ساده‌ای است که 2 مربی فوتبال همدیگر با ببیند و حتی با هم دست بدهند.

وی دررابطه با اینکه آیا بازیکنی هم در این تورنمنت برای تیم ملی جذب کرده اید نیز گفت: تورنمت کلن از لحاظ فنی و کیفی در حدی نبود که بتوانم از آن برای تیم ملی بازیکن جذب کنم. من فقط برای تماشای بازی یک دروازه بان در این مسابقات حضور یافتم.

مشکلی با فدراسیون فوتبال افغانستان ندارم

اوتو فیستر در پاسخ به سوال حمایت فدراسیون فوتبال از تیم ملی و برنامه‌هایش نیز گفت: من با فدراسیون فوتبال قرار داد رسمی دارم. من نظرات و برنامه هایم را به فدراسیون داده ام و آنها هم نظرات من را قبول و تا به حال اجرا کرده اند، این مسئله خیلی آسان و ساده است. هیچ مشکلی برای کار با فدراسیون فوتبال افغانستان ندارم.

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در نشست خبری سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان، حضور کمرنگ بازیکنان داخلی فوتبال افغانستان در تیم ملی است. فیستر در این خصوص نیز گفت: بازیکنانی که در خارج از افغانستان بازی می‌کنند، همیشه در لیگی حضور دارند که در یک فصل 25 تا 30 مسابقه فوتبال بازی میکنند.

امرالدین شریفی از استعدادهای فوتبال افغانستان

فیستر افزود: به طور مثال امرالدین شریفی یکی از بهترین استعدادهای فوتبال افغانستان است ، ولی وقتی او در تیم ملی حضور پیدا میکند نمیتواند بدرخشد. او توانایی حضور 90 دقیقه در میدان را ندارد و بعد از 20 دقیقه نفسش می‌سوزد.

وی ادامه داد: مثال بعدی، سید محمد هاشمی است. فوتبالیست با اخلاق و با استعداد فوتبال افغانستان. او نیز در لیگی بازی نمی‌کند که فیزیک خوبی داشته باشد. البته من این بازیکنان را هیچ وقت مقصر نمیدانم. شرایط باعث عدم پیشرفت این بازیکنان شده است. زمان و تورنمنت های زیادی نیاز است تا این بازیکنان با شرکت در آن بتوانند تجربه های زیادی کسب کنند.

حضور فوتبال افغانستان در مسابقات جنوب آسیا

سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان در خصوص برنامه های آینده تیم ملی افغانستان گفت: ما هنوز برای صعود به جام ملت‌های آسیا شانس داریم. به فکر بازی‌های آینده مان در مقابل حریفان خواهیم بود و این احتمال نیز وجود دارد که در ماه های بعدی در مسابقات جنوب آسیا نیز شرکت کنیم.

 آخرین سوال این نشست خبری نیز در خصوص سفر تفریحی جمعی از بازیکنان تیم ملی پس از شکست مقابل کامبوج بود که فیستر پاسخ داد که این یک مسئله بسیار طبیعی است. من مربی تیم هستم. آیا این وظیفه من است که به بازیکنانم تاکید کنم که به تفریح بروند یا نروند ؟فکر می‌کنم این مسئله خیلی هم بزرگ نیست. خیلی از بازیکنان دنیا این کار می‌کنند.

/انتهای پیام/

 

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار