رابطه عجیب «عفونت لثه» با «سرطان» در زنان سالمند!

عفونت ساده لثه ها درصورت نادیده گرفته شدن توسط خانم های سالمند می تواند آنها را در معرض ابتلا به مرگبارترین بیماری ها قرار دهد.

 خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان درجدیدترین تحقیقات خود دریافتند مبتلایان به بیماری عفونت لثه (بیماری پریودنتیت) ۱۴ درصد بیشتر از سایرین درمعرض ابتلا به سرطان مری و کیسه صفرا قراردارند.


محققان اعتقاد دارند عفونت لثه باعث ورود پاتوژن‌ها از دهان به مری، آلوده شدن این عضو و مهیا شدن شرایط ابتلا به انواع سرطان می‌شوند.


براساس پژوهش‌ها بیماری پریودنتیت باعث افزایش حساسیت بدن و بالارفتن احتمال ابتلا به سرطان مری و کیسه صفرا بویژه در زنان یائسه می‌شود.


تحقیقات نشان می‌دهد نرخ ابتلا به بیماری عفونت لثه، پریودنتیت در زنان سالمند یائسه بیشتراز سایر گروه‌های سنی است و با توجه به مزمن بودن بیماری سرطان و رشد آن در مراحل اولیه در طول سالیان، اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان در سالمندان از اهمیت بالایی برخورداراست.


محققان دانشگاه بوفالو آمریکا این نتایج را با تحقیق برروی ۶۵ هزار و ۸۶۹ زن یائسه در رده سنی ۶۰ الی ۸۰ سال و بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان با نرخ ابتلا به سرطان در آن‌ها بدست آورده اند.


بیماری پریودنتیت یک بیماری مزمن است و تاخیر در درمان آن می‌تواند منجربه آسیب دیدن دندان‌ها و از دست رفتن آن‌ها شود.

این عفونت ساده لثه باعث ابتلای شما به مرگبارترین بیماری‌ها می‌شود
اهمیت تشخیص زودهنگام عفونت لثه و درمان آن از آنجا دارای اهمیت است که افراد سالمند درصورت ابتلا به سرطان از امید به زندگی کمتری به نسبت جوان‌ها برخوردار هستند و بدن آن‌ها توانایی لازم برای تحمل درمان‌های رایج درسرطان از جمله شیمی درمانی و پرتو درمانی را ندارد و بیشتر آن‌ها در اثر عوارض درمان سرطان جان خود را از دست می‌دهند.


از جمله راه‌های جلوگیری از ابتلا به عفونت دهان و دندان، مسواک زدن، استفاده صحیح و استاندارد از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینات دوره‌ای است.

نتایج این یافته‌ها در مجله سرطان اپیدمیولوژی، بیومارکر‌ها و پیشگیری منتشر شده است.


منبع:Dailymail


انتهای پیام/

عفونت لثه خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار