حاشیه‌های تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری؛

از فرش قرمز برای میهمانان تا تدابیر شدید حفاظتی برای برگزاری مراسم/ «غایب بزرگ تنفیذ» میهمان امروز مجلس!

مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تا ساعتی دیگر رسما آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنوز حدود یک ساعت تا آ‌غاز رسمی مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری باقی مانده اما میهمانان و خبرنگاران داخلی و خارجی بسیاری در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده‌اند.

نیروهای امنیتی با حفظ تدابیر شدید اطراف میدان بهارستان و خانه ملت را کاملا احاطه کرده و اوضاع را زیر نظر دارند تا میهمانان و خبرنگاران با آرامشی بیشتر پا در خانه ملت گذاشته و در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی شرکت کنند.

ساعت 14و 30 دقیقه درهای ورودی مجلس به روی خبرنگاران داخلی و خارجی و میهمانان باز شد، میهمانان از در شماره یک و خبرنگاران از درب شماره دو به خانه ملت وارد می‌شوند.

*فرش قرمز مجلس برای روحانی

با ورود به سالن ورودی در شماره دو ازدحامی از خبرنگاران خارجی و داخلی جلب توجه می‌کند که به ترتیب با دریافت کارت‌های ورودی و بازرسی پا در حیاط مجلس می‌گذارند تا با گذر از راهروها وارد اولین سالن می‌شوند، سالن با فرش‌هایی قرمز و با تابلوهایی از مراسم تحلیف یازدهم پوشانده شده است.

میهمانان با گذر از گیت وارد لابی شده تا به صحن علنی مجلس وارد شوند اما خبرنگاران داخلی و خارجی با گذر از پله‌ها به جایگاه خبرنگاران رفته تا با باز شدن درب‌های صحن علنی وارد شوند.

راس ساعت 16 است در ورودی صحن مجلس باز می‌شود، عکاسان مشتاق‌تر از بقیه خبرنگاران سعی در ورود به سالن دارند تا هرچه سریع‌تر جایگاه مناسب و ویژه‌ای برای شکار لحظه‌های تحلیف برای خود پیدا کنند.

با باز شدن در ورودی صحن علنی مجلس خبرنگاران داخلی و خارجی برای ورود به جایگاه وارد شدند.

از فرش قرمز برای میهمانان تا تدابیر شدید حفاظتی برای برگزاری مراسم/ «غایب بزرگ تنفیذ» میهمان امروز مجلس!

اما نکته قابل توجه این است که هنوز حدود یک ساعت تا آغاز رسمی مراسم تحلیف زمان باقی مانده و شاهدیم که بسیار از وکلای ملت و میهمانان خارجی همچون خبرنگاران علاقمند برای حضور در این مراسم در جایگاه‌های خود در صحن علنی مجلس قرار گرفته‌اند.

*36 نماینده غایب مراسم تحلیف!

برای قرار گرفتن میهمانان داخلی و خارجی ردیف‌هایی از صندلی‌های چوبی در دو طرف سالن و همچنین در مقابل جایگاه هیأت رئیسه تعیین شده اند.

میهمانان کم کم به صحن علنی مجلس وارد می‌شوند و هر کدام در جایگاهی قرار می‌گیرند، از نکات مهم این مراسم غیبت سرلشکر جعفری فرمانده سپاه پاسداران بود که کوثری جانشین قرارگاه ثارالله در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره چرایی آن گفت که آقای جعفری فرمانده کل سپاه در همایش فرماندهان بسیج استانی در مشهد هستند که متاسفانه به دلیل تاخیر در پرواز، موفق نشدند در مراسم تحلیف در تهران حضور داشته باشند.

جهانگیری و میرسلیم هم از رقبای انتخاباتی حسن روحانی در این مراسم حاضر بودند.

همچنین پرچم‌های رنگارنگ کشورهای میهمان هم برای احترام به آن‌ها در دو طرف سالن چیده شده است. 

گروه مارش ارتش جمهوری اسلامی ایران هم برای نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران در لباس‌هایی به سه رنگ پرچم کشورمان در جایگاه خبرنگاران نشسته‌اند و آماده برای آغاز رسمی مراسم تحلیف ریاست جمهوری هستند.

ساعت 16:50 دقیقه حجت‌الاسلام روحانی با همراهی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد نهاوندیان مسئول دفتر رئیس جمهور به صحن علنی وارد شدند و حجت‌الاسلام حسن خمینی هم در پشت سر آن‌ها در مراسم تحلیف حضور یافت.

رئیس جمهور بعد از ورود بر روی صندلی میان آیت‌الله جنتی و آیت‌الله آملی لاریجانی قرار گرفت. 

*گل‌هایی سبز اما بدون جاذبه

میهمانان مراسم تحلیف متشکل از تمام رنگ‌های سیاسی اما تقریبا بدون توجه به آن همانند مراسم تنفیذ در کنار هم نشستند اما این بار مقامات لشکری، قضایی، شورای نگهبان و وزرا و ... تقریبا هر گروه در کنار هم حضور یافته بودند.

 سرانجام ساعت 17 زمان آغاز رسمی مراسم تحلیف فرا رسید، آوای پرغرور سرود جمهوری اسلامی ایران با دستان گروه مارش ارتش در فضای صحن مجلس شورای ایلامی طنین‌انداز شد و حضار را به احترام واداشت و ایستادند. میهمانان جلسه تحلیف با پایان یافتن سرود، جلسه علنی مجلس با اعلام لاریجانی رسما آغاز شد. 

طبق اعلام هیئت رئیسه مجلس، از میان 290 نماینده، 254 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس 36 نماینده مجلس غایب بودند.

 هیئت رئیسه برای مراسم تحلیف رئیس جمهور سوره مبارکه نحل آیات 89 تا 91 را انتخاب کردند و با اتمام صدای ملکوتی قران در صحن لاریجانی رئیس مجلس به میهمانان خیر مقدم عرض کرد.

شاید بتوان یکی از تفاوت های آرایش صحن علنی مجلس در دوره تحلیف روحانی را نوع گل‌آرایی صحن علنی دانست، در سال 92 جایگاه هیئت رئیسه با گل‌های آنتوریوم قرمز و سفید و سبز تداعی‌کننده پرچم جمهوری اسلامی ایران منقوش شده بود اما این بار بیشتر با گل‌هایی سبز کم رنگ در کنار سفید و صورتی پوشیده شده بود که از ذره‌ای جذابیت دور بود.

از فرش قرمز برای میهمانان تا تدابیر شدید حفاظتی برای برگزاری مراسم/ «غایب بزرگ تنفیذ» میهمان امروز مجلس!

*غایب بزرگ تنفیذ در مراسم تحلیف حضور یافت

با نزدیک شدن به ساعت 17:30 دقیقه و پایان سخنرانی رئیس قوه قضاییه، روحانی به جایگاه رفت و در کنار آیت‌الله آملی لاریجانی سوگند مراسم تحلیف خود را قرائت کرد و بعد از آن سخنرانی خود را آغاز کرد.

قبل از آغاز ادای سوگند یکی از نمایندگان با فریاد درخواست نوبت برای دادن تذکر کرد که به آن توجهی نشد به گفته برخی محبی‌نیا نماینده میاندوآب خواستار بیان تذکر شده بود که با وجود اصرارهای وی به آن تا پایان مراسم توجهی نشد.

اما با نزدیک شدن به اواسط مراسم هنوز خبرنگاران در جستجوی حسین فریدون برادر رئیس جمهور می‌گشتند و در نهایت وی را در صحن علنی پیدا کردند. فریدون برخلاف دیگر میهمانان مراسم در جایگاه وکلای ملت و در ردیف آخر در کنار حجت‌الاسلام شیخ و عاشوری عضو هیئت رئیسه مجلس آرام و ساکت نشسته بود، وی پیش از این در مراسم تنفیذ رئیس جمهور شرکت نداشت. 

روحانی دومین سخنرانی خود را در دولت دوازدهم آغاز کرد و در میانه اظهاراتش دو بار از سوی حضار مورد تشویق قرار گرفت. برجام خبر داغ این روزهای آغاز دولت دوازدهم است و روحانی هم در میان سخنان خود با اشاره به بحث برجام اظهار داشت که ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود اما در مقابل اقدامات آمریکا می‌ایستیم که وکلای ملت با دست زدن این سخن را تایید کردند.

رئیس جمهور دقایقی بعد اعلام داشت که آنانکه بدعهدی می‌کنند طومار سیاسی عمر خود را پاره خواهند کردکه این بار حضار با تشویق شدیدتری از سخنان روحانی حمایت کردند.

ساعت 18:05 دقیقه با پایان سخنان رئیس دولت دوازدهم، لاریجانی ضمن تشکر از میهمانان مراسم تحلیف زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد.  

*خوش و بش‌های پایانی مراسم

اما پایان مراسم برای برخی آغاز مذاکرات و صحبت‌های دوجانبه بود، در ابتدا امیرعبداللهیان مشاور رئیس مجلس در امور بین‎الملل با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شروع به صحبت کردند و دیری نپایید که امین‌زاده معاون رئیس جمهور، علی اکبر صالحی و ابتکار نیز به آن‌ها پیوستند.

حدود 125 خبرنگار خارجی مقیم، 25 غیرمقیم و 25 خبرنگار همراه هیئت‌های خارجی در کنار 250 خبرنگار داخلی مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را با حضور 131 شخصیت از 85 کشور جهان را پوشش دادند و اکنون می‌توان شاهد انعکاس این مراسم در رسانه‌های دنیا بود.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
بریز و بپاشی نبود
اتفاقا خوب شد حداقل دوباره وجهه سیاسی کشور نشون داده شد ارتباط با کشورهای دنیا مهمه
این اتفاق در تمام دنیا اتفاق میوفته
-
دلاور
۱۰:۳۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
سلام
دیروز بیانه ایکه آقای روحانی در صحن علنی مجلس بیان نموند از سوگندش بود
که امیدوارم این سوگندش به قرآن شروع آغاز کار وی با جدییت و به نفع مردم باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
چرا بعضیا فکر نکرده ظر میدن من نمیدونم
همینا که الان میگن ریخت و پاش شده اگه هیچ کشوری نمیومد میگفتن ایران منزویه
بی خیال بابا دست بردارید از این همه بدبینی فکر میکنم باید کمی اعتماد رو بیشتر کنیم
France
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
انشالله که اتفاقات خوبی بیوفته
Iran (Islamic Republic of)
دانایی
۰۸:۴۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
اینجا هم نمیخواست بیاد یعنی آقای فریدون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
کار کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
آقایان دم از حقوق شهروندی میزنند در حالیکه هنوز حقوق ما بازنشستگان فولاد را نداده اند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۱۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
فقط همین مراسم تحلیف بار مالی داشته و قبلی ها نداشتند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۰۱:۵۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
خدا این 4سال رو با اثلاح طلبان بخیر بگذرونه ابنا با خودشون دعوا دارن
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۰۰:۳۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
به نظرم مراسم در شانی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
اقای رئیس جمهور برجام خیلی وقته نقض شده من نمیدانم چه اصراری داری نقض نشده؟
همه کابینه شما -مسئول برجام -غیر مسئول همه و همه گفتن برجام نقض شده!
بابا ولش کن دیگه بچسب به همین ملت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
حاشیه ها خوب بود
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۰۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
خدا کند به سوگندش پایبند باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
انقلاب کردیم که این بریز بپاش ها را نبینیم... پس مردم مستضعف چه می شوند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
من یه کارگرم به علت نبود کار نامناسب در کرمانشاه شاغل در شرکتی شدم اما از داد حداقل دستمزد هم خودداری میکنن هیچ چند ماهی هم حقوق ندادن متاهلم با یه فرزند شیرخشک خوار
حالا جناب آقای رئیس جمهور برجامو ول کن لطفا به جای برجام چاره ای برای اشتغال جوانا بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
منظور رئیس جمهور از «اجرای سند شهر وندی »چی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
این سند تازه تایید شده باید به رئیس جمهور فرصت داد
United States of America
سعید
۱۹:۱۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
خرج بیخود در حالی که فرزندان تحصیل کرده بیکارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
آفرین به ما
ایول
Canada
ناشناس
۰۱:۲۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
ایول
Iran (Islamic Republic of)
محمدیان
۰۹:۵۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
چه ربطی داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار