مدیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج مطرح کرد؛

تشریح جزئیات فیلم‌های اوج در جشنواره فجر و مذاکره با سامی یوسف/ هنرمندان را برای زمان انتخابات می‌خواهند

احسان محمدحسنی در نشست خبری امروز درباره فعالیت‌های سازمان رسانه‌ای اوج توضیحاتی ارائه داد.

///////////به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سازمان هنری رسانه‌ای اوج صبح امروز ۱۶ مرداد با حضور احسان محمدحسنی رئیس این سازمان  برگزار شد.

 

هنرمندان را فقط برای ویترین انتخابات خواسته‌اند

در آغاز این مراسم احسان محمد حسنی مدیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج ابتدا با بیان خاطره‌ای از فداکاری‌ها و ایثارگری‌های سردار حسین همدانی و شهدای مدافع حرم، گزارشی از فعالیت‌های ۶ ساله این سازمان هنری داد و گفت: فعالیت در عرصه فرهنگ انقلاب اسلامی برای این برادر کوچک‌تان به مثابه چوب زدن به مرده تلقی می‌شود، هیچ کدام از دولت‌های گذشته و حال، هرگز حوزه فرهنگ و هنر و رسانه دغدغه‌‌شان نبوده، وزرا هم در هر دوره تغییر می‌کنند اما درب همیشه روی یک پاشنه برای مظلومیت فرهنگ انقلاب اسلامی چرخیده است، این مطالبی که عرض می‌کنم شاید درد بچه‌های مظلوم فرهنگ و هنر باشد. همیشه سنگ و سیمان و چوب نسبت به فکر و فرهنگ ارجحیت داشته و هنرمندان را برای زمان انتخابات خواسته‌ایم.

 

میلیاردها تومان خرج جشنواره‌های بی‌خاصیت می‌شود

وی در ادامه بیان کرد: در این بین دستگاه‌های رسمی بلاتکلیف و بی‌برنامه هستند و شش دانگ تمرکزشان را به روی برگزاری جشنواره‌های بی‌رمق و حاشیه‌ای فرهنگ و هنر گذاشته‌اند به طوری که میلیاردها تومان صرف برگزاری این جشنواره‌ها شده  و دریغ از مبلغی هزینه برای صرف کارهای ناب.

مدیر سازمان هنر و رسانه‌ای اوج با بیان اینکه آثار تولید شده در جشنواره‌ها، تلخ، خنثی و پنچر است، اظهار داشت: سالیان سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته اما دریغ از یک اثر در قد و قواره بین‌المللی. به طبع حوزه‌های دیگر هم از جمله تجسمی و .. دست کمی از حوزه تصویر ندارند.

وی افزود: یک سری جوان خودجوش وارد میدان شدند و در زمین مین‌گذاری، مسلح شده، پای در عرصه‌ گذاشتند و درست مانند بچه‌های روایت فتح بعد از پذیرش قطعنامه دست به کار شدند.

محمد حسنی گفت: سال ۹۰، در ظرف فرهنگ انقلاب اسلامی، ۸۰ موسسه فرهنگی تشکیل و گسترش پیدا کرده است و ۱۱ اثر با ابعاد و تنوع مختلف تولید شده است، ما با دغدغه‌ محتوا وارد میدان شدیم، البته با توجه به اینکه زیبایی‌ و جذابیت اولویت دارد اما محتوا ملاک اصلی‌ است. ما با کارها و تولیدات خودمان حرف می‌زنیم.

وی ادامه داد: بین ما و مسئولان یک توافق است که سخنرانی و حرف از دوستان و تولید از ما باشد.

مدیر سازمان هنری و رسانه‌ای اوج اظهار داشت: در بخش تولید ۲۶۰۰ هنرمند که صاحب این محصولات هستند، باید حرف بزنند. مجموعه اوج موثر محور است و همه اید‌ه‌های ناب را برای تولید محصول موثر، ناب و با قیمت مناسب شکار می‌کنیم.

محمد حسنی افزود: اوج یک ستاد کم عده است که کار ستادی انجام می‌دهد و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری موسسه‌ها انجام می‌شود. برای سازمان هنری و رسانه‌ای اوج، بودجه ثابت و مشخصی در نظر گرفته نشده است و برای فکرها و پروژه ها، نیروها، امکانات و سرمایه‌‌های خود را بسیج می‌کنیم.

وی بیان کرد: یکی از افتخارات اوج ایجاد بستری برای شناسایی استعدادها و نیروی‌های جوان است  تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و این سازمان مانند پژوهشگاه رویان در عرصه‌های هنر و رسانه فعالیت کرده است.

مدیر سازمان هنری و رسانه‌ای اوج در خصوص فعالیت‌های این سازمان گفت: در عرصه نمایش میدانی، صحنه‌ای بسیار عظیم گسترده شد و نمایش‌های اوج  در استان‌ها از نمایش شب‌های آفتابی تا ستاره صبح و فصل شیدایی بود که میدان این نمایش‌ها به سوریه رسیده و هفته دیگر آخرین اجرا در شهر حلب خواهد بود.

وی عنوان کرد: بخش مستند سازمان اوج در هر سال ۷۰۰ اثر در حوزه‌های مختلف تولید می‌کند که این آثار از شبکه‌های سیما پخش شده و یا در حال پخش است و همچنین در حوزه تحول در گرافیک و موشن گرافیک مجموعه طراحان انقلاب اسلامی و دیگر مجموعه‌ها به چرخه تولید رسیدند و ما در حال حاضر ایده‌ها و طرح‌های جدیدی را شاهد هستیم. در حوزه موشن گرافیک دستاورد جدیدی را برای انقلاب اسلامی شاهد هستیم. در این میان تبلیغات محیطی هم در تهران و در مسیر نجف به کربلا انجام می‌شود و جوانان انیمشین به چرخه صنعتی انیمیشن و فیلمنامه‌های قوی رسیده‌اند. سازمان اوج  هم با فیلمسازان خارجی مشارکت داشته و از این جهت توانسته مخاطب خود را پیدا کند و آرشیو این مجموعه برای ۴۰ شبکه برون مرزی باز است و می‌توانند استفاده کنند.

 

ما رقیب کانون یا صدا و سیما نیستیم

وی افزود: اوج رقیب هیج مجموعه‌ای نیست بلکه رفیق و یار مجموعه‌هایی چون صدا و سیما است.

 

همکاری سازمان اوج با حاتمی‌کیا، توکلی، معتمدی، عباسی و ده نمکی

مدیر سازمان هنری و رسانه‌ای اوج عنوان کرد: ما پشتیبانی شبکه‌های نهال، امید و پویا را در دستور کار خودقرار داده‌ایم و برنامه‌هایی در شهرهای جنگ زده سوریه هم اجرا کرده‌ایم. همچنین در کنار تولید برنامه‌های تلویزیونی، یکی از بخش‌های جذاب کار ما، تولید فیلم و سریال است.  در کنار تولید برنامه‌های تلویزیونی امسال نزدیک به پنج فیلم سینمایی را برای رساندن به جشنواره فجر در حال تدارک هستیم که مهم‌ترین آن «پرواز به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا است و غیر از این مورد، فیلم سینمایی «تنگه ابو غریب»، فیلم سینمایی «نائله» ساخته اصغر عباسی که داستانی عاشقانه در حرکت کاروان عاشورا است، «توهم توطئه» به کارگردانی احمدرضا معتمدی و «طیب خان» مسعود ده‌نمکی ساخته شده است و ۱۲ اثر برای سال ۹۷ در نظر داریم که هر کدام از آنها به محض اینکه وارد عرصه تولید بشود، اطلاع رسانی می‌کنیم و خواهید دید که نام‌های غافلگیرکننده‌ای در این بین وجود دارد.

 

4 سریال در حال تولید و 3 سریال در پیش تولید

محمد حسنی ادامه داد: سه سریال‌ در حال پیش تولید است که مجموعه تلویزیونی «هنگام بیداری» از زمستان امسال کلید می‌خورد و فیلمبردای آن شروع می‌شود، همچنین ۱۵ سریال‌ در حال بازنویسی داریم که از شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی به نوبت پخش‌ می‌شود. همچنین، «روایت فتح» قرار است با ساختاری جدید و با شعار روایت فتح تولدی دوباره شروع به کار کند. ظرف ماه‌های آینده درب‌های آرشیو و شهرک سینمایی دفاع مقدس به روی مردم و فیلمسازان باز می‌شود.

وی با بیان اینکه موسسه‌های مختلفی با دغدغه‌های هدفمند وجود دارد، گفت: شاید بتوان گفت دلیل تجمیع این سه موسسه‌ اوج، روایت فتح و بسیج هنرمندان این باشد که به صورت مشترک از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم.

محمد حسنی ادامه داد: روایت فتح به جای نزدیک شدن به سازمان‌های اداری به خانواده هنرمندان انقلاب نزدیک خواهد شد.

وی افزود: «پایتخت»، «سر دلبران»، «گیله وا»، «آشوب» و .. هم در حوزه سریال در دست تولید است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا سازمانی که تولیدات سینمایی دارد دفتر پخش سینمایی ندارد، اظهار کرد: حرف حساب جواب ندارد ولی ما برنامه‌ای در همین حوزه داریم و با مسئولان سینمایی مانند آقایان داروغه‌زاده و تابش جلسه داشته‌ایم و قرار شد با همکاری مشترک بتوانیم مجوز لازم را برای شرکت‌های پخش بگیریم. امیدواریم بتوانیم تعدادی از موسسات را برای این منظور به ارشاد معرفی کنیم.

 

۸ میلیارد تومان برآورد مالی «پرواز به وقت شام» حاتمی‌کیا

 محمدحسنی درباره «پرواز به وقت شام» فیلم جدید حاتمی‌کیا نیز گفت: حاتمی‌کیا ترجیح داده بی‌حاشیه پیش برود و من هم با همین دست فرمان پیش می‌روم. مراحل پایانی فیلمبرداری سپری می‌شود و ۷۰ درصد از ضبط آن به پایان رسیده و باید بگویم پروژه سختی است. ما یک اصل کلی در اوج داریم که پول هر پروژه را در زمان خودش و با ادب پرداخت کنیم. مدیران فیلم و سریال ما بیرون از اوج دفتری ندارند که با تهیه‌کنندگان شریک باشد و به همین دلیل فیلم‌ها واقعی‌تر تولید می‌شود و سلامت مالی دارند. درباره این فیلم هم برآورد مالی ما ۸ میلیارد تومان بود و تیم تولید تلاش می‌کنند زیر این قیمت تمام شود.

 

هنوز با سامی یوسف به نتیجه نرسیده‌ایم

وی همچنین در پاسخ به برگزاری کنسرت سامی یوسف در ایران که پیش از این وعده‌اش داده شده بود، گفت: مذاکرات زیادی با او و پدر وی داشتیم و سامی یوسف به ایران هم آمد ولی بحث ما توافق مالی است که هنوز به نتیجه‌ نرسیده‌ایم. پیش‌بینی ما اجرای این کنسرت در فصل بهار است که در تهران، تبریز و یک استان دیگر خواهد بود و تمام تلاشمان را می‌کنیم که این اتفاق بیفتد.

 

ما با سیاه‌نمایی کشور مخالفیم

محمدحسنی درباره سوالی مبنی بر تقسیم هنرمندان به انقلابی و غیرانقلابی بیان کرد: آیا در اسامی که من اعلام کردم اسم همه هنرمندان به اصطلاح انقلابی بود؟ ما تولیدکننده اثر هستیم، ما با سیاه‌نمایی در کشور مخالفیم، ما می‌گوییم ایران زیبایی و نقاط قوت و مثبت هم دارد، حرف ما کلی است، ما می‌گوییم زیبایی‌ها و فرهنگ کشور را نشان دهیم، معلوم است فرش قرمزهای جشنواره‌ها اتاق فکر دارد، اتاق فکر آنها را پیدا کنید. هیچ سفارتخانه‌ای اتاق فکر اوج نیست، ظاهر و باطن اوج همین است، ما با افتخار از سپاه پاسداران حمایت می‌گیریم و در اختیار هنرمندان می‌گذاریم.

 

«صدام» بعد از سریال «هنگام بیداری» ساخته می‌شود

 وی درباره سریال «صدام» نیز گفت: ما همچنان به این سریال جدی نگاه می‌کنیم اما نویسنده این سریال با مرگ فرزندش رو‌به‌رو شد و دیگر نتوانست آن را بازنویسی کند، به همین دلیل به حضور تیم جدیدی احتیاج پیدا کردیم  اما تیم جدید به آن متن قبلی وفادار نبود و متن جدید هم مورد قبول اوج قرار نگرفت. طبیعی است دنبال یک تیم جدید بگردیم، ما خانواده، بستگان و کاخ‌های صدام را نیاز داریم و کارگردانی می‌خواهیم که کار را سریع ببندد. شاید یکی از پروژه‌هایی که هنوز در تپش تولید است همین سریال است، البته منابع مالی ما کم است. اوج نمی‌تواند هم زمان مشغول دو پروژه ویژه باشد. در حال حاضر «هنگام بیداری» را در دست داریم و بعد از آن کار تولید سریال «صدام» را شروع می‌کنیم.

این فعال فرهنگی افزود: ما به جوانان هم توجه می‌کنیم برای مثال فیلم‌های «هیهات» و «ایستاده در غبار» کار جوانان بود. سالی ۷۰۰ مستند توسط جوانان تولید می‌شود اما در عین حال ما نمی‌توانیم به پیشکسوت ها پشت کنیم. طبیعی است که پروژه‌های بزرگ باید توسط آنها تولید شود تا خسارت‌ها کم باشد. سریال سیروس مقدم هم نیاز به سخت افزارهای سنگین دارد و قصه‌های جذاب‌تری دارد.

محمدحسنی در پاسخ به سوال دیگری گفت: یک سوال اخیرا پیرامون اضافه شدن زیرنویس در سریال «ایستاده در غبار» جنجالی شد، وقتی یک اثر سینمایی را اکران کردیم و سپس برای پخش‌ در تلویزیون آماده می‌کنیم، شما خود را جای من بگذارید که دو فایل صوتی مجزا از معرفی حاج احمد متوسلیان به دست‌تان برسد، ضرورت دیدیم که در حد یک زیرنویس اثر خود را تکمیل کنیم. کار اصلی‌ ما در پایتخت کمک فکری است تا اینکه بخواهیم در فیلمنامه جابه‌جایی داشته باشیم.

وی در خصوص رضایت مخاطبان و اجرای صحنه‌ای نمایش‌های صحنه‌ای گفت: بالای ۹۰ درصد از مخاطبان از تماشای نمایش‌های صحنه‌ای راضی بودند و از لحاظ فکری و علمی، تیم‌های علمی و پژوهشی تحقیق کردند و به رضایت بالای مخاطبان دست پیدا کردند.

محمد حسنی در پایان گفت: درباره هزینه‌های اوج که مطالبی بیان می‌شود، صحت ندارد و اگر با ما چک کنید عدد دقیق فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی خود را بیان می‌کنیم و به این فکر می‌کنیم که قیمت تمام شده انقلاب اسلامی چه مقدار است. اگر روزی به این جواب برسیم، کار اصلی ما شروع می شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.