پس از تغییر مواضع ریاض در قبال دمشق مطرح کرد؛

عطوان: عربستان دریافته است نبرد سوریه به زیانش بوده است

سردبیر رای‌الیوم گفت عربستان دریافته است نبرد سوریه به زیانش بوده است و هم‌اکنون بر جنگ اقتصادی و نظامی با قطر و یمن متمرکز شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای‌الیوم، گفت عربستان در پرونده سوریه بازنده بود و با درک این موضوع و با چرخش در نگرش خود به قطر و یمن اولویت داده و به این دو موضوع متمرکز شده است.

او که درباره اظهارات منتسب به عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان، درباره باقی ماندن بشار اسد در قدرت با شبکه تلویزیونی المیادین گفتگو می‌کرد، افزود: «این سخن از زبان عادل جبیر که «بشار اسد در قدرت باقی می‌ماند، مخالفان باید با این کار کنار بیایند و خود را برای افکار جدیدی آماده سازند؛ زیرا آینده سوریه بر محوریت تداوم قدرت بشار اسد خواهد بود»، از نظر من سخنی است که با پیشروی‌های ارتش سوریه در بسیاری از میدان‌های نبرد در داخل این کشور همخوانی دارد. نکته دیگر تغییر معادلات در میان حامیان نظام سوریه است.

عطوان افزود: عربستان در حال حاضر با کشور قطر اختلاف دارد چنانچه با ترکیه اختلافاتی دارد. این اختلافات به معنی بازنگری در ساختار هیئت عالی مذاکرات (وابسته به مخالفان سوری) است. چه بسا در این بازنگری عناصر هوادار قطر و ترکیه از این هیئت دور خواهند شد.

سردبیر روزنامه رای‌الیوم اضافه کرد: نکته سوم این است که عربستان که در حال حاضر سرگرم دو جنگ یعنی جنگ سیاسی و اقتصادی با قطر و جنگ نظامی در یمن است اولویت‌هایش را عوض کرده و به نوعی از پرونده سوریه دور شده است تا خود را بیش از این در این پرونده درگیر نکند، به ویژه اینکه آمریکا نیز اعلام کرده است خواستار کنار رفتن بشار اسد نیست، یا آنکه رئیس جمهوری فرانسه گفت، رفتن یا ماندن بشار اسد مطرح نیست بلکه هدف ثبات و آرامش سوریه و محوریت مبارزه با تروریسم در این کشور است.

عبدالباری عطوان گفت: «به نظر من اظهارات عادل جبیر مبنی بر اینکه مخالفان سوری باید اولویت‌هایشان را تغییر دهند و حضور رئیس جمهوری سوریه را بپذیرند سخنی نزدیک به دیدگاه مصر باشد. مصر خواستار گفتگو میان مخالفان و نظام سوریه است. در چنین شرایطی دعوت از مخالفان موسوم به تریبون قاهره و تریبون مسکو برای حضور در کنفرانس آتی مخالفان و هم زمان شنیده شدن سخنانی مبنی بر اینکه ممکن است ریاض حجاب (رئیس کنونی هیئت عالی مذاکرات وابسته به تریبون ریاض) رئیس بعدی هیئت عالی مذاکرات نخواهد بود، ثابت می‌کند عربستان در پرونده سوریه در آستانه اتخاذ تصمیمات جدیدی است و این سیاست، سیاست رویارویی با بشار اسد و دولت سوریه نیست بلکه سیاستی مبتنی بر گفتگو و پذیرش آینده‌ای مشابه با حال حاضر است که سبب تداوم شرایط موجود و تقویت تسلط دولت سوریه بر مناطق مختلف کشور می‌شود. همچنین تصمیم آمریکا برای متوقف ساختن حمایت‌ها از مخالفان سوری و ارتش آزاد، نیز از تحولاتی است که در خدمت گفتگو با نظام سیاسی سوریه خواهد بود.»

او خاطرنشان کرد: «در حال حاضر شاهد هستیم که عربستان در پی تغییر معادله و دور کردن قطر و ترکیه از مخالفان سوری است. به نظر من این تحول رفتاری و سیاسی مورد قبول آمریکاست. در نگاه من در حال حاضر به علت پیشرفت‌های قابل توجه در میادین مختلف نبرد در سوریه، تنها دو گروه از مخالفان از قدرت‌های اصلی به شمار می‌آیند، اولین آن‌ها جبهه تحریرالشام که‌‌ همان جبهه النصره سابق است و دومین مورد نیروهای سوریه دموکراتیک هستند که اکثریت آنان را کرد‌ها تشکیل می‌دهند و در کنار این نیرو‌ها باید به ارتش سوریه اشاره کرد که در حال پیشروی به سمت دیرالزور و رقه هستند.

سردبیر روزنامه رای‌الیوم در ادامه گفت: به نظر من در سایه این معادله جدید، عربستان دریافته است که شرایط در سوریه به سمت تقویت نظام سیاسی این کشور و تسلط تقریبا کاملش بر تمامی مناطق سوریه پیش می‌رود و این روند نیز بر اساس چارچوب توافق بین المللی است، به این معنی که محور روسی، ایرانی و حزب‌الله دست بالا‌تر را در سوریه به ویژه در پس از نبرد عرسال دارند و این محور توانسته است با حمایت از حزب الله و ارتش لبنان، منطقه عرسال را از لوث جبهه النصره پاک سازی کند. بر این باورم که سوریه به سمت حل مشکل پیش می‌رود، در حال حاضر اعضای جبهه النصره در حال گرد هم آمدن در شهر ادلب هستند اما نمی‌دانم که آیا نبرد نهایی با آنان در ادلب، قبل از نبرد دیرالزور خواهد بود یا پس از آن؟ اما به نظر من در حال حاضر گروههای مسلح مخالف در سوریه در چند گروه محدود منحصر و به هدفی آسان برای ائتلاف روسی، سوری، ایران و حزب الله تبدیل شده‌اند. عربستان دریافته است که اولویت کنونی‌اش سوریه نیست و حتی تا حدودی نبرد سوریه به زیانش بوده است در نتیجه در حال حاضر بیش از هر چیز بر قطر و یمن متمرکز شده است.»

انتهای پیام/

 عطوان عربستان سعودی در پرونده سوریه را بازنده دانست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار