مهدوی در نشست خبری:

مسئولان پاسخ دهند که چه میزان سرمایه‌گذاری جذب کرده‌اند/ پول‌ها کجاست و چرا به تولید نمی‌آید؟!

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت:اقتصاد مقاومتی به معنای آوردن توان اقتصادی مردم در عرصه تولید و اقتصاد است، پس پول ها کجاست چرا به تولید نمی آید.

دولت با اجرای اقتصاد مقاومتی توطئه‌ها را خنثی کند/هیچ پروژه جدید پتروشیمی افتتاح نشده استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،احمد مهدوی ابهری در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار گفت:روزنامه ای در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه مطلبی با عنوان گیرکردن پول پتروشیمی ایران در ترکیه نوشته بود، در حالی که این موضوع صحت نداشته و این همان اصل کار خبری است که بدون پرداختن به عمق و دقت، موضوع را مطرح کرده بود.

 رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی ادامه داد: خبرنگاری حرفه ای بزرگ است که در هر حال می توان به روند حرکت خدمتی کمک کند چرا که با بیان واقعیات مسئولان قادر به کتمان کردن نبوده و باید پاسخگو باشند.

 مهدوی ابهری بیان داشت: خبرنگاران با نوشتن تحلیل ها و گزارش هایی که برپایه قیاس حوزه های کاریشان باشد می توانند به تولید و اشتغال کمک کنند از این رو از شما خبرنگاران تقاضا داریم تا در این زمینه با مبنا قرار دادن صنعت پتروشیمی بیشتر از پیش فعال باشید، شما خبرنگاران باید مزیت ها و چالش های صنایع پتروشیمی، تأمین مالی و خوراک را با کشورهای صاحب مرتبه در این زمینه قیاس کنید چرا که مسئولان و نمایندگان فرصت ندارند تا خودشان این مسائل را بررسی کنند، بنابراین خبرنگار باید در همه حال مطلع کننده باشد.

 در 4 سال گذشته هیچ پتروشیمی جدیدی شروع نشده است

 وی با تاکید بر اینکه امروزه مثلث سه ضلعی آمریکا، اسرائیل و عربستان اقتصاد ایران رامورد هدف قرار دادند، افزود: دولت می تواند با اجرایی کردن درست اقتصاد مقاومتی به راحتی به مقابله با آنها بپردازد اما متاسفانه هنوز در جامعه تعریف خوبی از این اصل ارائه نشده است.

 رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی ادامه داد: شما خبرنگاران باید این موضوع را مطالبه کنید و از دولت و مسئولان نظام بخواهید تا طبق اصول به طور ماهانه گزارشی از اجرای اقتصادی مقاومتی ارائه دهند، در این دولت نقدینگی بسیارافزایش یافته و این نشان از اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی است،اقتصاد مقاومتی به معنای آوردن توان اقتصادی مردم در عرصه تولید و اقتصاد است، پس پول ها کجاست چرا به تولید نمی آید.

 مهدوی ابهری تصریح کرد: در 4 سال گذشته هیچ پروژه پتروشیمی جدیدی شروع نشده است، تمامی افتتاح ها برای گذشته بوده و برای توسعه برنامه های قبلی کفایت نمی کند، آنچه از پروژه های قبلی کمتر از 10 درصد پیشرفت داشته ملاک نیست.

 وی ادامه داد: البته بخش خصوصی را تا حدی به سمت جلو حرکت داده ایم، بطوریکه چند هفته پیش نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با همکاری این بخش در سمت بوشهر کلنگ شروع پروژه ای را به زمین زده است. مسئولان باید پاسخ دهند که تا چه میزان سرمایه گذاری جذب کرده اند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی ادامه داد: زمان اقتصاد کشور شکوفا می شود که این پول ها صرف تولید صادرات محور شود ولی متاسفانه مردم اعتمادی به تبلیغ سرمایه های خود در جامعه ندارند به همین علت این پول ها در جامعه نمی چرخد.

 مشکل صادرات پتروشیمی ایران به ترکیه حل شد

 مهدوی ابهری گفت: موضوع صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه مطلب حادی نبود و حل کردیم، ظاهراً بارهایی که از ایران به ترکیه صادر می شد، آنها خواستار این بودند که محصولات صادراتی ما ابتدا به تایید سفارت ترکیه در ایران رسیده و اتاق بازرگانی ایران و ترکیه آن را ثبت کند که تمامی این موارد اجرا شد.

 منشا بلوکه شدن پول پتروشیمی ایران در چین فشارهای غیر رسمی از کانال عربستان و آمریکاست.

 وی با بیان اینکه پتروشیمی در تحریم نیست تا شرکت ها و بانک های چینی بخواهند محصولات صادراتی پتروشیمی ایران را جریمه کنند، افزود: متاسفانه ما لقمه را دور سرمان چرخانده و در دهان می گذاریم به طوریکه محصولات ما ازدبی به چین رفته و در آنجا بین تجار خرد پخش می شود.

 رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی ادامه داد: اگر بحث تحریم برداشته شده، چرا بانک های ایرانی با بانک های چینی کار نمی کنند تا گشایش ال سی انجام شود، تجار چین نیز بازی درمی آورند که چون منشا صادرات ایران است باید با احیاط برخورد کرد.

 تأخیر سه ماهه وزیر نفت در اطلاع از مشکل صادرات پتروشیمی به چین

 وی گفت: انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی بلافاصله طی یک نامه محرمانه این موضوع را به اطلاع جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رساند، این مقام مسئولان نیز خواستار رسیدگی وزیر اقتصاد و وزارت خارجه به این امر شد، بعد از گذشت سه ماه از تلاش ما زنگنه وزیر نفت گفت: « چه خبر شده است؟ »

 رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی ادامه داد: وزیر اقتصاد به چین رفته و در آنجا برای حل این موضوع مذاکراتی داشتند که در نهایت کشور چین اعلام کرد که گمرک آنها به سیستم بانکی وصل شده و این موضوع مشکلی برای ایران ایجاد نخواهد کرد، بعد از این جلسه بازهم در عمل اتفاقی صورت نگرفت، از این رو کمیته ای در بانک مرکزی با حضور معاون وزیر اقتصاد و معاون بانک مرکزی تشکیل و پیشنهاد شد که بانک مرکزی ایران با بانک مرکزی چین جلسه ای بگذارند و در این جلسه تعدادی از تجار هر دو طرف نیز حضور داشته باشند تا این مشکل حل شود.

 مهدوی ابهری تاکید کرد: این وظیفه بانک مرکزی است که بین بانک های ایران با چین ارتباط مستقیم ایجاد کند، اما بانک های چینی برای ما حساب باز نمی کنند و ما حتی شعبه ای در این کشور نداریم در حالی که این ضرورت احساس می شود زیرا 40 درصد از حجم صادرات  ما به این کشور است.

 وی تصریح کرد: صادرات پتروشیمی چه ترسی دارد که چینی ها نمی آیند تا از طریق روال معمولی با ما کار کنند.

 رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی ادامه داد: راه دور زدن تحریم ها را پتروشیمی ها درست انجام داده اند، اگر غیر از این بود در زمان تحریم ها پتروشیمی نمی توانست به داخل کشور ارزآوری داشته باشد.

 مهدوی ابهری با بیان اینکه ایجاد محدودیت برای خروج ارز از جانب کشور چین را قبول داریم و هر کشوری می تواند قوانینی برای خود وضع کند، گفت: آنها مدعی اند که سیستم بانکی و گمرکی شان با هم لینک شده و مبدا کالای ورودی در سیستم ثبت می شود، پتروشیمی ایران چه تقصیری دارد که نتواند در این روال قرار گیرد.

 وی تصریح کرد: برخی ادعا کرده اند که گشایش ال سی در پیدایش مشکل صادرات محصولات پتروشیمی ایران به چین قصوری از طرف شرکت پتروشیمی است در حالی که همه می دانند گشایش ال سی وظیفه بانک مرکزی است.

 رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی بیان داشت: در حال حاضر روش صادرات ما همان روش گذشته است، آنها حرف از پولشویی می زنند ما هم قبول داریم وزارت خارجه و حاکمیت پای مذاکره بیایند.

 مهدوی ابهری بیان د اشت: پتروشیمی حتی لحظه ای هم تعطیلی ندارد و انبارهای ما ظرفیت ذخیره ای بیش از 10 روز را ندارند، بنابراین با این میزان کالاهای تولیدی که حجم بیشتری از آنها صادرات می شودچه کنیم؟ به طور مثال 95 درصد متانول و 65 درصد اوره صادرات می شود.

وی گفت: با اینکه صادرات به روال عادی بازگشته اما این موضوع میزان هزینه کرد صنایع پتروشیمی را افزایش داده است.

 رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در پایان عنوان کرد: آمریکا تولیدش را در پتروشیمی افزایش داده و راهش را نیز به آسیا نزدیک کرده تا کالاهایش را زودتر برساند، آنها ضربه زدن به اقتصاد ما هدف قرار داده اند، سه مثلت آمریکا، عربستان و اسرئیل دنبال این هستند که ببینند ایران به غیر از نفت و گاز در چه مسئله ارزآوری دارد تا آن را دچار مخاطره کنند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
امیدوارم مشکلات تولید داخل رفع بشه
آخرین اخبار