لغو اقامت بیش از 14 هزار فلسطینی در قدس شرقی

دیده‌بان حقوق‌بشر از لغو حق اقامت بیش از 14 هزار نفر از اهالی فلسطین در قدس شرقی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی از لغو حق اقامت بیش از 14 هزار فلسطینی در قدس شرقی خبر داد و اعلام کرد این اقدام اسرائیل، پیگیری استانداردهای دوگانه به حساب می آید.

در گزارش این سازمان آمده است: طبق اعلام وزارت امور داخلی اسرائیل، از زمان آغاز اشغال قدس شرقی در سال 1967 تا پایان سال 2016 میلادی، این رژیم حق اقامت دست کم 14595 فلسطینی را در قدس شرقی لغو کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: مقامات اسرائیل بیشتر موارد لغو حق اقامت را با ادعای اینکه بیت المقدس محل زندگی این افراد نبوده، به انجام رساندند. این در حالی است که به تازگی نیز حق اقامت فلسطینی هایی که به حمله به اسرائیلی ها متهم شده اند، به عنوان مجازات لغو شده است. این نظام تبعیض آمیز سبب شده بسیاری از فلسطینی ها مجبور شوند شهرهای خود را ترک کنند و با این اقدام، عملیات کوچ اجباری نیز به پایان رسیده است.

در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر آمده است: مخالفت با تجدید اسکان (فلسطینی ها) در کنار ده ها توسعه طلبی بوسیله شهرک سازی غیرقانونی و تخریب خانه ها و محدودیت های ایجاد شده برای ساخت و ساز در بیت المقدس سبب شده شهرک نشینی غیرقانونی از سوی شهروندان یهودی در قدس شرقی اشغالی افزایش پیدا کرده و رشد ساکنان فلسطینی با کاهش روبرو شود.

ساره لیا ویتسن، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این خصوص گفت: اسرائیل مدعی است با بیت المقدس به مانند شهری یکپارچه برخورد می کند؛ اما برای یهودی ها و فلسطینی ها قوانین متفاوتی دارد. تبعیض عامدانه علیه فلسطینی ها در قدس افزایش یافته که از جمله آن می توان به سیاست های اقامتی اشاره کرد که باعث تهدید وضعیت قانونی آنها و جداشدن این افراد از این شهر شده است.

در این گزارش آمده است یکی از فلسطینی هایی که حق اقامت او لغو شده، گفته است علت این امر، بالارفتن او از دیوار حائل به منظور حضور در جشن عروسی یکی از نزدیکانش در بخش دیگر کرانه باختری اعلام شده است.

یک فلسطینی دیگر نیز که از داشتن حق اقامت محروم شده، اعلام کرده مقامات اسرائیلی با صدور گواهی تولد برای 5 کودکش که همگی در قدس متولد شده اند، مخالفت کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار