زنجان؛

76درصد از مرگ و میرهای استان زنجان براثر بیماری های غیرواگیردار است

در استان زنجان 76درصد از مرگ ومیر ها براثر بیماری های غیرواگیردار است که سرطان هم یکی از بیماری های غیرواگیرداراست که از تکثیر غیر طبیعی سلول‌های بدن شروع می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ نقدی پزشک عمومی در این باره می‌گوید: سلول‌های بدن در طی یک روند تنظیم یافته از بین میروند و سلول‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرند گاهی اوقات این روند طبیعی از تنظیم خارج شده و سلول‌های فرسوده از بین نمی‌روند و تشکیل توده‌ای را می‌نمایند که می‌توانند تبدیل به تومور بدخیم یا سرطان شوند.
وی کاهش وزن بدون دلیل، نفخ کردن، تغییرات پوستی، بروز مشکلات در بلع، سوء هاضمه، درد شکم و افسردگی را از جمله علائم وجود سرطان در فرد عنوان کرده و می‌گوید: سرطان پستان درخانم‌ها وسرطان معده دراقایان وخانم‌ها شایع‌ترین سرطان‌ها در استان زنجان می‌باشد.
این روز‌ها فراگیری انواع اقسام سرطان‌ها به چنان درجه‌ای رسیدند که سالانه بیش ازچهل هزار نفر درکشور را درگیر خود کرده است.
نقدی بیان کرد: سرطان شامل همه انواع تومور‌های بدخیم می‌شود که در پزشکی آن‌ها را بیشتر با نام نئوپلاسم می‌شناسند که در صورت تشخیص به موقع مراتب درمان آن راحت‌تر خواهد شد.
*تکثیر بی رویه سلول‌ها در سرطان
سرنوشت سلول‌ها کاملاً کنترل شده‌است. در جنین میزان تکثیر سلول‌ها بیشتر از مرگ طبیعی سلولی است، اما در جاندار بالغ میزان مرگ سلولی و تقسیم سلولی به تعادل می‌رسد.
اقدام متخصص بیماری‌های سرطانی می‌گوید: سرنوشت سلول در هر زمان، به طور کاملاً دقیق، بوسیله فاکتور‌های رشد، پیام‌های محیطی و برخی پروتئین‌ها و پیامبر‌های سلولی، کنترل می‌شود. جهش‌هایی که منجر به تغییر هر یک از فاکتور‌های موثر در سرنوشت سلول، می‌شوند باعث بهم خوردن نظم دقیقی که در تنظیم رشد و تکثیر و تمایز سلول هاوجود دارد می‌شود و می‌تواند منجر به بروز سرطان شود.
متخصص بیماری‌های سرطانی ادامه می‌دهد: به طور کلی فاکتور‌هایی که نقص در آن‌ها منجر به از دست رفتن کنترل رشد و تکثیر سلول‌ها و بروز سرطان می‌شوند به دو دسته تقسیم می‌شوند: انکوپروتئین‌ها و پروتئین‌های سرکوبگر تومور.
عوامل موثر در ایجاد سرطان
عوامل محیطی
از عوامل محیطی که در ایجاد سلول‌های سرطانی نقش دارند می‌توان آلودگی، دخانیات، مواد غذایی، الکل، برخی پرتو‌ها و نیز رشد و تکثیر ویروس‌ها را نام برد.
آلودگی: نقش آلودگی در ایجاد سرطان هنوز مشخص نیست، با این وجود گمان می‌رود که آلودگی‌های شیمیایی احتمال جهش سلول‌ها را افزایش داده و می‌توانند موجب گسترش سرطان در بدن شوند. آزبست، ونیل کلراید و ۲-نفتیل آمین مثال‌های از آلودگی‌های صنعتی هستند.

دخانیات: مصرف دخانیات در ایجاد سرطان در مجاری تنفسی نقش اساسی دارد. 0.9%ابتلا به سرطان ریه به دلیل کشیدن سیگار رخ می‌دهد. سیگار کشیدن مهمترین عامل محیطی منفرد در وقوع مرگ زودرس در آمریگا می‌باشد.
مواد غذایی: مصرف الکل در ابتلا به سرطان‌های دهان (به غیر از لب)، حنجره، مری و به دلیل ایجاد سیروز الکلی احتمال بروز سرطان کبد را بالا می‌برد.
پرتوها: برخی از پرتو‌ها همچون پرتو‌های فرابنفش خورشید موجب سرطان‌هایی، چون سرطان پوست می‌شوند.
عفونت‌های باکتریایی و یا ویروسی: برخی سرطان‌ها همچون سرطان گردن رحم به علت عفونت‌های ویروسی (ویروس پاپیلومای انسانی) بروز می‌کنند. میزان خطر سرطان گردن رحم به سن اولین مقاربت و تعداد شریک‌های جنسی وابسته‌است.

عوامل ژنتیکی
نقدی پزشک عمومی در رابطه با تاثیر عوامل ژنتیکی در ایجاد سرطان در افراد می‌گوید: وجود سابقه سرطان بین اعضای نزدیک خانواده احتمال دچار شدن به سرطان را افزایش می‌دهد. وجود جهش در برخی ژن‌ها که به آن‌ها آنکوژن و ژن‌های سرکوبگر تومور می‌گویند، باعث بروز سرطان می‌شود.
عوامل ایمنولوژیک (ایمنی)
نارسایی مکانیسم ایمنی طبیعی بدن عاملی مستعد کننده در ایجاد سرطان ریه شناخته شده‌است.


استفاده از قلیان و دخانیات


اقدام متخصص بیماری‌های سرطانی در رابطه با تاثیر دخانیات در ایجاد انواع سرطان‌ها می‌گوید: دود سیگار شامل حدود ۴ هزار عنصر شیمیایی میباشد که ۶۰ مورد آن‌ها سرطانزا هستند، به علاوه خیلی از این مواد مانند منواکسیدکربن، ارسنیک و سرب سمی هستند که انسان را مسموم میکنند.
کشیدن سیگار باعث ۸۷ درصد مرگ میر‌هایی که ناشی از سرطان ریه است. سرطان ریه عمدهترین علت مرگ در زنان و مردان است. کشیدن سیگار همچنین دلیل بسیاری از سرطان‌های حنجره، دهان و حلق، معده، مِری و مثانه است.
اقدام ادامه می‌دهد: بر اثر مصرف دخانیات با گذشت زمان در بافت‌هایی که به طور دائم توسط قطران موجود در مواد دخانی تحریک شده اند، سرطان ریه یا برونش گسترش می‌یابد. با توجه به رشد پیشرونده این سرطان و تشخیص دشوار آن در مراحل اولیه، شانس بهبودی سرطان ریه بسیار ضعیف است.. هرچه مصرف سیگار در سنین پایین‌تر شروع شود، تعداد نخ‌های سیگار بیشتر باشد و محتوای قطران سیگار بیشتر باشد، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه وجود دارد.

سرطان

روش‌های متعدد درمان سرطان کدامند


اقدام متخصص بیماری‌های سرطانی روش‌های اصلی درمان سرطان را اینگونه عنوان می‌کند: شیمی درمانی t. پرتو درمانی و جراحی روش‌های اصلی درمان سرطان است، البته برخی روش‌های دیگر هم دپبرای درمان این بیماری بکار رفته است مانند ژن درمانی آنتی‌انجیوجنسیس هایپرترمیا که در ادامه به توضیح مختصر موارد می‌پردازیم: درمان بیولوژیکی یا ایمونولوژیک: که مشتمل بر بازسازی، تحریک، هدایت و تقویت سیستم طبیعی دفاعی بدن بیمار است و با بکارگیری آنتی بادی و هدایت سیستم دفاعی خود بیمار جهت مبارزه با سرطان روی می‌دهد. بکارگیری عواملی مانند اینترفرون، سلول‌هایی که فعالیت ضدتوموری مستقیم دارند، و پادتن‌های تک‌تیره رشد سرطان را کاهش می‌دهد.
درمان فوتودینامیک (بکارگیری رنگ و نور): در این شیوه رنگ به داخل یک رگ تزریق و سپس در تمام بدن منتشر می‌شود. پس از چند روز، این رنگ تنها در سلول‌های بدخیم باقی می‌ماند. سپس نور قرمز رنگ لیزری به سلول تابانده می‌شود و رنگ درون سلول سرطانی این نور را جذب می‌کند. این امر منجر به واکنش فوتوشیمیایی که ویرانگر سلول‌ها است می‌شود.
سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر: در برخی موارد ضایعه بدخیم سرطان ریه منجر به مسدود شدن خشکنای می‌شود. در چنین موردی پزشک با سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر راه عبور هوا را برای بیمار باز می‌کند. این روش به گونه کامل نمی‌تواند منجر به ازبین بردن ضایعه بدخیم شود، ولی کمکی است جهت آسان شدن تنفس در بیمار.
تغذیه درمانی قطعی و کم هزینه‌ترین راه درمان سرطان
تنها راه کم هزینه و قطعی درمان سرطان در وحله اول حذف عوامل سرطان زا از زندگی شخص بیمار است,، اما قدم دوم و مهمتر استفاده از جایگزین‌های مناسب و کاملا مطمئن است که مهمترین آن‌ها در بحث تغذیه می‌باشد و هم اکنون بیماران بسیاری که از این روش استفاده نموده اند و با رعایت مسائل بهداشتی و تغذیه سالم موفق به بهبودی شده اند، البته تعدادی نیز بعلت نا پرهیز و بازگشت به روش‌های غلط زندگی مجدد دچار بیماری شده که با بازگشت مجدد به روش‌های صحیح دوباره سلامتی خود را بازیافته اند
نقدی پزشک عمومی در ارتباط با تغذیه درمانی و تاثیر آن در پیشگیری از بیماری سرطان عنوان می‌کند: یکی از این رژیم‌های غذایی که اثر بسیار خوبی در درمان بیماران سرطانی دارد استفاده از فرآورده‌های خام و گیاهی است که در یک رژیم ۱۵ روزه توسط شخصی به نام خدادادادی در ایران ابداء شده و توسط ایشان به نام طب قرآنی نام گرفته و اثر شگفت انگیزی در درمان بیماری‌های بدخیم و لاعلاج داشته است.


ژن‌درمانی یکی از روش‌های مبارزه با سرطان


در ژن‌درمانی سرطان از اولیگونوکلئوتید‌ها استفاده می‌شود. نمونه‌ای از این روش برای جلوگیری از ساخته شدن پروتئین پی‌جی‌پی برای خارج نشدن دارو‌های ضدّسرطان از سلول‌ها می‌باشد.

تاثیرات درمان فیزیوتراپی در سرطان Physical Therapy in Cancer
سرطان یک بیماری عمومی است و می‌تواند علائم بسیاری از بیماری‌های دیگر را که سرطان نیستند تقلید کند.
اقدام متخصص بیماری‌های سرطانی یکی از راه‌های درمان سرطان را فیزیوتراپی عنوان می‌کند و اینگونه ادامه می‌دهد: وقتی که تشخیص سرطان داده شد آنوقت هر چه در بیمار اتفاق می‌افتد به سرطان نسبت داده می‌شود. چه بسیار بیماری‌هایی که در سرطانی وجود داشته و قابل معالجه بوده است و در اتوپی تشخیص داده شده است و اصولا علت مرگ عوارض غیر قابل درمان نبوده است. باید به این گونه بیماری‌های همراه توجه دقیق داشت درمان این عوارض گاهی سبب شده که بیمار مدت‌ها زندگی راحتی داشته باشد. تشخیص به موقع این گونه عوارض کمک فوق العاده‌ای به بیمار می‌کند.
عوارض بیوشیمی سرطان: هیپرکلسمی، هیپوکلسمی، هیپوناترمی، کمبود پتاسیم، زیاد بودن پتاسیم، بالا بودن اسید اوریک، هیپر تیروئیدیسم، هیپرلپیدمی، هیپوگلیسمی، بالا رفتن آمیلاز سرم، اختلالات تغذیه و آب و الکترولیت
عوارض بالینی سرطان: سیستم قلب و عروق، سیستم تنفسی، سیستم ادراری، ضعف عضلانی، درد شدید، استئوپروز
عوارض جراحی در سرطان:برحسب محل جراحی این عوارض بسیار متنوع و متفاوت است.
عوارض شیمی درمانی، دارو درمانی و رادیو تراپی در سرطان:عوارض گوارشی، استئوپروز، آتروفی عضلانی و عوارض دیگر
فیزیوتراپیست:دارای دانش فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی حرکت، دید کلی نگر (Holistic)، همچنین قابلیت بکار گیری درمان‌های غیر دارویی و برنامه ریزی توانبخشی است که این مجموعه دانش فیزیوتراپی نامیده می‌شود.
پیشگیری همیشه بهتر از درمان است
برخی از روش‌های کلی مانند عدم استعمال دخانیات، مصرف غذای سالم، پرهیز از عوامل تراتوژن (برخی مواد شیمیایی صنعتی مانند آزبست، اشعه یونیزان مانند کار در رادیولوژی، نور آفتاب و ...) در پیشگیری از سرطان موثرند.
اقدام متخصص بیماری‌های سرطانی در رابطه با اقدامات پیشگیری با سرطان در زنجان می‌گوید: طرح غربالگری ۳ سرطان شایع در مراکز جامع سرآمد و پایگاه‌های بهداشتی استان زنجان یکی از طرح‌هایی است که از آذر ماه سال ۹۵ به منظور کاهش آمار مبتلایان به این بیماری در حال انجام است.

 

انتهای پیام/خ


سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.