فرمانده سابق ارتش افغانستان:

روسیه در افغانستان عملیات نظامی انجام نخواهد داد

فرمانده بازنشسته نیروی هوایی ارتش افغانستان گفت: عملیات نظامی روسیه در افغانستان به علت افزایش فعالیت داعش در شمال این کشور غیرممکن است.

روسیه در افغانستان عملیات نظامی انجام نخواهد دادبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «عتیق الله امرخیل» فرمانده بازنشسته نیروی هوایی ارتش افغانستان در واکنش به هشدار نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان مبنی بر اینکه «مسکو» در صورت افزایش فعالیت داعش از نیروی نظامی استفاده خواهد کرد، گفت: عملیات نظامی روس‌ها در افغانستان شعاری بیش نیست.

وی افزود: این مسئله سیاسی است و اظهارات نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه یک هشدار دیپلماتیک بود.

این مسئول نظامی افغانستان تصریح کرد: تا زمانی که داعش به مرزهای کشورهای آسیای مرکزی و روسیه حمله نکند، مسکو دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

وی علت نگرانی روسیه از حضور و نفوذ داعش در افغانستان، به ویژه در شمال این کشور را احساس خطر از وخامت اوضاع در کشورهای آسیای مرکزی دانست و گفت: روسیه این نکته را به خوبی می‌داند که پشت همه مشکلات حال حاضر افغانستان، آمریکا است.

این کارشناس امور نظامی دولت افغانستان آمریکا و متحدان غربی آن را متهم به کوتاهی در سرکوب گروه داعش کرد و افزود: اگر «واشنگتن» قصد داشت داعش را سرکوب کند، به خوبی می‌داند که مرکز اصلی آنان در پاکستان مستقر است.

وی تصریح کرد: از آنجا که روابط روسیه و آمریکا بیش از پیش در حال تیرگی است برای واشنگتن یگانه راه فشار آوردن به مسکو گروه‌های تروریستی هستند.

امرخیل بیان کرد: واشنگتن می‌خواهد به دست گروه‌های تروریستی کشورهای آسیای مرکزی را که با روسیه هم مرز هستند، ناامن کند و به این وسیله اوضاع در مسکو را متشنج کند.

وی گفت: از این رو، کرملین دقیقا متوجه این وضعیت بوده و این اظهارات هشداری است برای اینکه اگر خطری برای روسیه پدید آید، آنها نیز به آن واکنش نشان خواهند داد.

برخی از کارشناسان سیاسی افغانستان بر این باورند که اگر روسیه خودسرانه دست به اقدامات نظامی در افغانستان بزند، پیامد بسیار خطرناکی برای مسکو و کشورهای منطقه خواهد داشت.

افزایش و گسترش نیروهای داعش در افغانستان و ضعف دولت این کشور در شکست و سرکوب آنها تمایل مسکو به اقدامات نظامی در این کشور را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.