چمران در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

تغییرات در جبهه مردمی برای استفاده از جوانان و زنان/اگر قالیباف هم می‌ماند نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کرد/برخی اصولگرایان گفتند برای پیروزی لیست شوراها تلاش نمی‌کنیم

رئیس شورای شهر تهران گفت: فکر نمی‌کنم که اگر قالیباف هم به جای رئیسی در انتخابات می‌ماند با آنچه که حالا اتفاق افتاده است، فرقی می‌کرد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی چمران 76 ساله خود را متولد 20 شهریور 1320 معرفی می‌کند. می‌گوید روز تولدم برابر شد با فرار رضا شاه از ایران و مرحوم مادرم همیشه می‌گفت وقتی تو آمدی رضاشاه فرار کرد.

وی ریاست سه دوره شورای شهر تهران را در کارنامه کاری‌اش دارد و اکنون یکی فعالان شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است. وی روز گذشته از باشگاه خبرنگاران جوان بازدید کرد و سپس به گفت‌وگویی مشروح با خبرنگاران ما نشست.

مشروح گفت‌وگوی مهدی چمران را در ادامه می‌خوانید:

 

یازدید چمران از باشگاه خبرنگاران جوان

 

تغییرات در جبهه مردمی برای جوان‌گرایی و استفاده از توانمندی زنان صورت می‌گیرد

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای چمران ممنون که دعوت ما را پذیرفتید و از حضورتان خرسند هستیم. اگه اجازه بدهید گفت‌وگویمان را با اخبار جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی آغاز کنیم،  بحث تغییرات در سازوکار این جبهه جدی شده است لطفا در مورد این تغییرات توضیح دهید و بفرمایید که آیا در تعداد اعضا تغییری صورت خواهد گرفت؟ چرا که بعضی از آقایان اصولگرا این نظر را دارند که باید تغییراتی در افراد و تعداد اعضای جبهه مردمی صورت گیرد.

چمران: جبهه مردمی فقط برای انتخابات شکل نگرفت و اگر تغییراتی در آن بوجود می‌آید و یا پوست اندازی می‌کند برای انتخابات نیست، بلکه ما برای بلند مدت فکر کردیم و اینکه بتوانیم تشکل خوبی را که فراگیر باشد و بتواند همه گروه‌های مختلف را در برگیرد، بوجود آوردیم چرا که در کشورمان این کمبود احساس می‌شد بنابراین فقط برای انتخابات نیست بلکه برای کارایی بیشتر است.

ما تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مدت زمان کمی و فرصت چندانی برای اینکه برنامه ریزی سازمانی عمیق و مطالعه شده‌ای داشته باشیم، نداشتیم و جبهه مردمی نیروهای انقلاب سریع شکل گرفت به همین دلیل باید بخش‌هایی از آن اصلاح شود، در حال حاضر زمان کافی برای اصلاحات داریم در شورای مرکزی هم این مسئله تصویب شده است.

برای ایجاد تغییرات باید مجمع عمومی برگزار شود این تغییرات برای جوانگرایی، استفاده کردن از توانایی زنان و نیروهایی که دارای تجربه هستند، صورت می‌گیرد البته ممکن است که این تغییرات خیلی هم عمیق نباشد اما بررسی دقیقی و کارهای کارشناسی شده این موضوع انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تعداد اعضای شورای مرکزی در مجمع عمومی تغییر می‌کند؟

چمران: فکر نمی‌کنم تعداد تغییر پیدا کند چون در اساسنامه تعداد مشخص است.

 

بازدید چمران از باشگاه خبرنگاران جوان

 

سازوکارهایی برای همکاری کاندیداهای ریاست جمهوری با جبهه در نظر گرفته شده است

باشگاه خبرنگاران جوان: قرار نیست برخی شخصیت‌ها اضافه شوند؟

چمران: برنامه‌هایی برای اضافه کردن برخی شخصیت‌ها داریم البته این موضوع هم مطرح شد که اگر تعداد اعضای شورا زیاد شود، دیگر شورا نیست، برای همکاری برخی شخصیت‌ها به ویژه کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا بودند و نمی توانستند در شورای مرکزی بیایند، سازوکارهایی در نظر گرفته شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان : مثلا آقایان رئیسی، قالیباف و زاکانی؟

چمران: بله، حدود ده نفر مطرح هستند و باید از این نیرو ها استفاده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: ریاست جبهه همچنان با آقای رحیمیان است؟

چمران: فعلا که اینگونه است.

 

بازدید چمران از باشگاه خبرنگاران جوان

 

هماهنگی میان دولت و مجلس خوب است اما نباید منتقدین را فراموش کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی معتقدند که دولت دوازدهم و مجلس دهم همراه‌تر از مجلس نهم و دولت یازدهم هستند به نظر شما این موضوع می‌تواند در عملکرد دولت تاثیرگذار باشد جنابعالی فضای آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چمران: هماهنگی میان دولت و مجلس خوب است با این هماهنگی آنان راحت‌تر می‌توانند تصمیم بگیرند البته نباید نیروهای منتقد را فراموش کرد، چرا که وجود نیروهای منتقدی که بحث کنند و تضارب آرا بوجود بیاورند ضرورت کار پارلمانی است. 

اما اگر این هماهنگی منجر به این شود که هر لایحه‌ای از سوی دولت بیاید و بدون بحث تصویب شود، مناسب نیست چرا که مخالفت، موافقت و بحث کردن موجب می‌شود نقاط ضعف دیده بشود. اینکه یک مجلس ایراد بگیرد این را نباید در مخالفت با دولت قلمداد کرد خیلی وقت‌ها ممکن است نیروی موافق هم نقد داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: شنیده شده که دولت و مجلس رایزنی‌هایی را انجام داده‌اند تا در بحث رأی اعتماد مشکلی پیش نیاید و رای اکثریت به کابینه داده شود؛ این رایزنی‌ها را چگونه می‌بینید؟

چمران: دولت‌ها همواره این رایزنی‌ها را انجام می‌دهند هم رایزنی قبل از معرفی و هم رایزنی بعد از معرفی. این  به طور کلی طبیعی است  انتظار من این است که نباید زیاد به این رایزنی‌ها و پخت و پزها بها داد بلکه کارایی،  تخصص و تعهد افراد مهم است شما حتما کلام زیبایی  شهید دکتر چمران  را شنیده‌اید که هم تخصص و هم تعهد لازم است و اگر کسی کاری بپذیرد که در آن تخصص ندارد معلوم است که تعهد هم نداشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: نظرتان در مورد کابینه معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور چیست؟

چمران : در این مورد مطالعه خیلی عمیقی نکردم  اما اسامی را شنیدم و افراد را می‌شناسم، امیدوارم مجلس بهترین گزینه را انتخاب کند.

برخی اصولگرایان گفتند ما برای پیروزی لیست شوراها تلاشی نمی‌کنیم

 

مهدی چمران


باشگاه خبرنگاران جوان: چرا با توجه به اینکه اصولگرایان در انتخابات شوراها لیستی واحد ارائه کردند، اما در این انتخابات پیروز نشدند؟ 

چمران: علاوه بر لیست ما  لیست‌های دیگری هم منتشر شد و آن لیست واحد به آن معنا نبود و همه احزاب هم تلاش چشم گیری برای پیروزی این لیست نکردند، بعضی احزاب می‌خواستند تعداد زیادی از گزینه‌های خود را در لیست قرار دهند و وقتی می‌دیدند که این موضوع اتفاق نیفتاده، علاقه و یا انگیزه‌ای برای فعالیت کردن در جهت پیروزی لیست نداشتند  حتی بعضی‌ها این را هم گفتند که ما تلاشی نمی‌کنیم،  البته مخالفت نکردند و لیستی هم ندادند ولی تلاش آنان عادی و معمولی بود.

باید روش انتخابات شوراها اصلاح شود/ دلیل پیروزی لیست اصلاح‌طلبان در شوراها در کنار نام رئیس جمهور قرار گرفتن بود

انتخابات شوراها فدای انتخابات ریاست جمهوری شد و سایه این انتخابات چنان سنگین و قوی بود که شوراها را زیر پوشش خودش محو کرد مثلا ما میخواستیم برنامه اجرا کنیم، می‌گفتند امشب مناظره است یا سخنرانی فلان کاندیدا است. فرصت تبلیغات کاندیداهای انتخابات شوراها یک هفته بود که با اوج تبلیغات ریاست جمهوری هم زمان شد بعد لیستی آمد که در کنار نام رئیس‌جمهور قرار گرفت و همه بخاطر رئیس‌جمهور به آن لیست رأی دادند بنابراین لیست کاملاً سیاسی می‌شود و از حالت اجتماعی، مدیریت محلی و تخصصی خود بیرون می‌آید تقریبا شبیه انتخابات مجلس .

این چیزی نبود که ما انتظار داشتیم اگر در دل مردم می‌رفتیم نتیجه غیر از لیست سیاسی می‌شد، بنابراین باید روش انتخابات شوراها اصلاح شود ما هم چندین بار گفتیم و بعد از انتخابات قبلی هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را مطرح و روی این موضوع فکر کردیم و طرح دادیم.

فکر می‌کنم یکی از راه حل‌های این موضوع این است این دو انتخابات همزمان برگزار نشوند انتخابات شوراها محلی است و نیازی نیست که ملی و در همه کشور در یک روز برگزار شود بنابراین این انتخابات می‌تواند در هر استانی در یک روز و جدای از انتخابات ریاست جمهوری شکل بگیرد و اینگونه تحت تاثیر آن شرایط سخت و شدید انتخاب رئیس جمهوری هم واقع نشود. 

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به نتایج انتخابات برخی معتقدند که گردونه اقبال مردمی به سمت اصلاح‌طلبان  چرخیده  است، به نظر شما آیا این گردونه در انتخابات‌های پیش رو به سمت اصولگرایان می‌چرخد؟ 

چمران: این موضوع به شرایط کاری که دولت و شوراها بستگی دارد، باید ببینیم که چگونه کار می‌کنند و چه میزان برنامه‌هایشان بازده دارد اگر بتوانند واقعا آنچه را که وعده داده‌اند عملی کنند بازهم موفق می‌شوند اگر نتوانند، ممکن است شرایط دیگری پیش آید. 

 

مهدی چمران

 

اگر قالیباف به جای رئیسی در انتخابات می‌ماند نتیجه فرقی نمی‌کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: عده‌ای معتقدند که اگر آقای قالیباف در انتخابات می‌ماند آقای رئیسی کنار می‌رفت احتمال تغییر نتیجه وجود داشت، ارزیابی شما چیست؟ به نظرتان فضای رقابتی روحانی و قالیباف چه حالتی به خود می‌گرفت؟

چمران: من از برنامه‌های انتخاباتی قالیباف خیلی اطلاعی نداشتم جز آن چیزی که می‌شنیدم و یا می‌پرسیدم. برنامه‌های انتخاباتی آقای قالیباف چون ارتباطی با شوراها و شهرداری نداشت، بنده هم  اصراری نداشتم در جریانش قرار بگیرم، فکر نمی‌کنم که اگر ایشان هم به جای آقای رئیسی می‌ماند با آنچه که حالا اتفاق افتاده است، فرقی می‌کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان:  ترکیب اعضای شورای شهر تهران تک جناحی شده است این مسئله را برای مدیریت شهری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چمران: این مسئله بستگی به عملکرد آنان دارد اگر عملکرد به گونه‌ای باشد که خودشان قدرت نقد خود را داشته باشند و بتوانند بر مسائلی که پیش می‌آید نقادانه بنگرند می‌توانند کار کنند و جلو بروند ولی اگر اینگونه نباشد و به دلیل اینکه همه هم فکر هستند برنامه‌های یکدیگر را نقد نکنند موفقیت چندانی به دست نخواهد آمد. 

نقدم به شهرداران بی برنامه بودن آنها است

باشگاه خبرنگاران جوان: پس از حضور 14 ساله در شورای شهر آیا کارهایی هست که به نتیجه نرسیده باشد؟ فعالیت خودتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  آیا نقدی به خودتان وارد می دانید؟

چمران: من می‌توانم نقدهای فراوانی داشته باشم، قبل از اینکه به شورا بیایم کارم معماری و شهرسازی بود و در تهیه اولین برنامه جامع شهر تهران و همچنین تهیه طرح تفصیلی که سال‌  49 صورت گرفت، مدت کوتاهی حضور داشتم. البته در طرح جامع شهرهای بزرگی همچون مشهد هم سال‌ها کار کردم، بنابراین با یک پیشینه و تجربه‌ای وارد شورا شدم از ابتدای ورودم هم مهمترین نقدی که بر شهرداران گذشته داشتم، این بود که برنامه ندارند یعنی یک شهر با این جمعیت و وسعت بدون برنامه اداره می‌شد نتیجه آن بی برنامگی این چیزی است که امروز می ‌بنیم و همه شاهد آن هستیم.

از آن زمان تلاش کردم که برنامه شهری به عنوان طرح جامع، تفصیلی، چشم انداز بیست ساله، برنامه استراتژی پنج ساله اول و دوم به سرانجام برسد، یکی از ارزنده‌ترین اقدامات شورای چهارم اصلاح و تصویب برنامه پنج ساله دوم بود که هر دو جناح در این موفقیت با هم شریک بودند،  البته ممکن است این طرح ایراد هم داشته باشد اما کار بسیار ارزنده‌ای بود.

انتقادی که من دارم این است که فضای شهرداری سال‌ها با بی برنامگی و تصمیم‌های مقطعی عادت کرده بود یعنی دهه هفتاد، شصت و حتی تا اوایل دهه هشتاد تا سال هشتاد و پنج. در سال 82  آمدند تهران را به چهار پهنه تقسیم کردند از شمال شهر تا همت، از شهید همت تا انقلاب، از انقلاب تا شوش و از شوش به پایین. برای این مناطق هم چهار قانون مجزا گذاشتند، از این مسئله بی برنامگی هویدا است.

 بی برنامگی به شهر  آسیب می زند و تا سال 91 هم این مسئله ادامه داشت سپس طرح جامع به صورت طرح تفصیلی در آمد و اجرا شد، سپس گفتیم که  باید کارها  الکترونیکی شود یعنی سیستم همه چیز را محاسبه کند و  افراد دخالت نکنند.

بعد از اتمام دوره شورای شهر به تدریس در دانشگاه ادامه می‌دهم


باشگاه خبرنگاران جوان: آقای مهندس اگر اجازه بدهید چند سوال خصوصی هم از شما بپرسیم. چند سالتان است و بعد شورا کجا مشغول می‌شوید؟

چمران: متولد 1320 هستم و بنا به گفته مرحوم مادرم متولد 20 شهریور 1320 هستم یعنی روزی که رضا شاه از ایران فرار کرد، مادرم می‌گفت تو که آمدی رضا شاه فرار کرد و همیشه این موضع جالبی برایش بود.

کار اصلی من تدریس در دانشگاه تهران است و عضو هیئت علمی این دانشگاه بودم و کار  تدریسم تا این ترم در آن دانشگاه ادامه داشت بعد از این هم اگر دانشگاه بخواهد به کارم ادامه می‌دهم، بنیادی هم به نام شهید چمران داریم که کاملا خصوصی است و به جایی وابسته نیست در آنجا هم کارهای فرهنگی انجام می‌دهیم از این به بعد  فرصت مناسبی است تا به آنجا بیشتر برسم.

باشگاه خبرنگاران جوان: کار نکرده‌تان در شورای شهر چیست؟

چمران: چند موضوع باقی مانده است یکی مباحث صیانت از فضای سبز و باغ‌ها است که من به دلیل اینکه زمان شورا تمام شود و نرسیم آن را تصویب کنیم به  دو قسمت تقسیم کردم یک قسمت تصویب و ابلاغ شد و بخش دیگر باید تصویب شود و به شورای عالی شهرسازی و معماری برود. چند طرح دیگر هم بود که یکی از آنها در مورد جرثقیل‌هایی  است که تعدادی از آن سقوط کرد و چند نفر هم کشته شدند،  امیدواریم این طرح در دوره شورای چهام به نتیجه برسد. تفریق، تلفیق بودجه وحسابرسی هم است که باید در این دوران که خودمان هستیم، تمام شود.

 باشگاه خبرنگاران جوان:  مدرک تحصیلی تان چیست؟

چمران: آن زمان که من مدرک گرفتم، می‌گفتند دیپلم معماری. من سال 47 از دانشگاه تهران دانشکده هنرهای زیبا در رشته معماری فارغ التحصیل شدم و سال  48 هم به سربازی رفتم در سربازی هم به جرم شورش مسلحانه دستگیر شدم بعد از محاکمه و سرباز صفر شدن به سواحل جنوب تبعید شدم که فرصت خوبی بود. به طور کلی از سال 42 عملا کار معماری را شروع کردم یعنی در آتلیه‌های معماری و دفاتر معماری خصوصی طراحی  میکردم چون آن زمان تعداد معمار خیلی کم بود،

باشگاه خبرنگاران جوان: چند فرزند دارید؟

صاحب سه فرزند؛ یک دختر و دو پسر هستم.

باشگاه خبرنگاران جوان: میزان حقوقتان در شورای شهر چقدر است ؟

مهدی چمران


چمران: در شوراها حقوق پرداخت نمی‌کنند بلکه ما حق جلسه داریم،  عیدی، پاداش، کارانه، اضافه کاری، حق فرزند، ازدواج و ... نداریم، فقط حق جلسه پرداخت می‌شود که در شهرهای مختلف متفاوت است. در تهران حقوقی هم که به همه اعضا اعم از رئیس و عضو پرداخت می‌شود یکسان است و آخرین رقم پرداختی حدود  5میلیون و 100 هزار تومان  بود. 

باشگاه خبرنگاران جوان: چند اسم می‌گویم جمله‌ای که در مورد این اشخاص به ذهنتان می‌رسد را بفرمایید؟

محمود احمدی نژاد : شهرداری که در تهران خوب کار کرد، رئیس جمهوری که خوب آغاز کرد و انشالله عاقبت به خیر شود. 

محمدباقر قالیباف: مدیری توانمند، قوی و بسیار بسیار فعال ،که امیدوارم از نیرو ، انرژی ،فکر و کارش به خوبی استفاده شود. 

حسن روحانی: جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور، فردی است که به‌ عقیده من مقدمات پایه‌ها، مبانی انقلاب اسلامی و مسائل اجتماعی را خوب می‌داند و خوب هم می‌تواند پیاده کند.

محمدعلی نجفی: شخصیتی است که اولین بار من از ایشان دعوت کردم که در نخست وزیری اول بیایند و در دفتر شهید دکتر چمران مشغول بکار شوند، تا آنجایی که یادم هست شش ماه با من  همکاری نزدیک و صمیمانه داشت و عضو شورای سوم هم بود، امیدوارم که در شهرداری موفق شود.به عنوان مشاور آمده بودند ما آنجا نیروهای فعال، زبده و تحصیل کرده فراوانی استفاده می‌کردیم، دفتری بود که شهید دکتر چمران مسئولیت آن را به عنوان معاون نخست وزیر در امور انقلاب داشت بنابراین همه مسائل انقلاب به او مربوط می‌شد.

آینده اصولگرایان: ما معتقدیم حق پیروز است اصولگرایان هم اگر بر مبانی حق همیشه استوار باشند، موفق و پیروز خواهند بود.

 

گفتگو با سمانه عیوضی و سحر بخشی روشن

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
زنده باد قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
میز رو بعد این همه سال رها کردن سخته نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
میز رو بعد این همه سال رها کردن سخته نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
درود برقالیباف
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۲۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
چرا تغییر نمیکرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
محمدباقر قالیباف: مدیری توانمند، قوی و بسیار بسیار فعال ،که امیدوارم از نیرو ، انرژی ،فکر و کارش به خوبی استفاده شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
چی ؟اگر قالیباف هم می ماند نتیجه انتخابات تغییر نمیکرد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
چرا برخی اصولگرا گفتند برای شوراها تلاش نمیکنیم؟ دلیلش چی بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
چر اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
اوووو 14 سال شورای شهر بوده
بازم میخواسته بره
Netherlands
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
چرا تغییر نمیکرد؟
Netherlands
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
ای وای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
چرا تغییر نمیکرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
یعنی از پیش تعیین شده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
چرا برخی اصولگران گفتند برای پیروزی لیست شوراها تلاش نمیکنند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
چرا قالیباف هم میماند انتخابات تغییر نمیکرد؟
آخرین اخبار