بازار پررونق تبلیغات اغواکننده مراکز انتخاب رشته کنکور/ تب تند طبیب شدن و ناکامی داوطلبان

این روزها انتخاب رشته کنکور بازار سودجویی ها را بسیار پررونق کرده و برخی مراکز بدون توجه به تخصص لازم اقدام به این کار کرده که در نهایت نتیجه خوشایندی برای داوطلبان جز هدررفتن عمر و هزینه آنها ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انتخاب رشته یکی از مسائل اساسی است که این روزها به دلیل حساسیت آن برخی از سودجویان بازار سیاهی برای این مساله ایجاد کردند که تا در این بازار پر تب وتاب از فرصت سو استفاده کنند و بهره ای برای خود ببرند و هیچ تضمینی هم برای موفقیت داوطلبان ورود به دانشگاه وجود ندارد.

برای انجام یک انتخاب رشته اصولی و صحیح، پارامترها و عوامل مختلفی تاثیر گذار است در واقع انتخاب رشته آخرين قدم در فرآيند ورود داوطلبان به دانشگاه است و چون نتيجه این فرآیند به انتخاب رشته منتهی می شود اهمیت دوچندانی پیدا می کند و کوچکترین اشتباهی می تواند زحمات چندین ساله تحصیلی فرد را زیر سوال ببرد.

هرچند بارها وجود کنکور و استرس‌های ناشی از آن بارها مورد انتقاد گرفته چندین سال است که صحبت از حذف کنکور به میان آمده اما هنوز هم بازار سیاه کنکور و حواشی آن دوران نوجوانی و جوانی دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد و با وجود فضای نسبتا آسان تر ورود به دانشگاه اما برای رشته های پرطرفدار همچنان رقابت داوطلبان و چالش های امکان تحصیل در این رشته ها وجود دارد.

دانشگاه‌هایی که دربشان برای داوطلبان بسته می ماند

این روزها با جود اطلاع رسانی ها همچنان طیف وسیعی داوطلبان کنکور رشته های پزشکی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند حتی برخی از داوطلبان با وجود تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باز هم میل به ادامه تحصیل در گروه رشته های پزشکی دارند و علت آن را منزلت اجتماعی و وضعیت مناسب اشتغال می دانند اما به دلیل این حجم بالای تقاضا جمعیت اندک در به هدف خود می رسند .

در این باره عباسعلی باقری مدیرکل اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران آمارها حاکی از این است که 60 درصد داوطلبان کنکور در رشته تجربی شرکت می‌کنند یعنی از 930 هزار نفر 580 هزار نفر به این رشته تمایل دارند اما ظرفیت دانشگاهها فقط 20 هزار نفر است، بنابراین 560 هزار دانش آموز بیرون به هدف خود نرسیده و این موضوع سرخوردگی به بار می‌آورد.

هرچند رشته های پزشکی طرفداران بسیاری دارد اما هنوز برخی از رشته های مهندسی و علوم انسانی و چند دانشگاه مطرح کشور نیز طرفداران خاص خود را دارد و برخی داوطلبان با وجود کسب رتبه ای نه چندان مطلوب علاقه مند به ادامه تحصیل در این رشته ها و دانشگاه ها هستند و در این میان برخی مراکز انتخاب رشته سعی دارند با تبلیغات اغواکننده چنین داوطلبانی را به سمت خود کشیده و با اخذ هزینه هایی گزاف امیدی مقطعی به دانش آموزان بدهند که امکان قبولی در رشته های پرطرفدار را با وجود رتبه نه چندان مطلوب خود دارند.

بازار پررونق تبلیغات اغواکننده مراکز انتخاب رشته کنکور/ تب تند طبیب شدن و ناکامی داوطلبان

مهارت آموزی جایگزین کلاس کنکوری شود

بدون شک کم و بیش با انواع تبلیغات انتخاب رشته که درفضای مجازی و کوچه ها و خیابان ها اعلام می شوند آشنا هستیم ، تبلیغاتی که اغلب هزینه بالایی را از داوطلبان طلب می کنند و مدعی هستند با روند انتخاب رشته آنها رتبه داوطلب سهم کمی در پذیرش دانشگاه دارند و حتما با این روش به هدف دست می یابند.

مراکزی که گاه حتی خود مشاور نام برده شده در تبلیغات را داوطلب نمی بیند یا حتی زمان کافی برای مشاوره به داوطلب داده نمی شود تا از توان و علایق خود بگوید و انتخاب رشته ای بر این مبنا داشته باشد اما به جهت تبلیغات گول زننده و نام که برخی مراکز دارند نانشان این روزها پررونق می شود.

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در مورد مراکز انتخاب رشته کنکوری عنوان کرد: مدارس راهنمایان خوبی برای داوطلبان ورود به دانشگاه هستند و بهتر است اولیا کمتر به مراکز متفرقه مراجعه کنند چراکه ایجاد استرس به بهانه کنکور اثرات تخریبی روی دانش آموزان در پی دارد.

وی افزود: هدف مراکز آموزشی وابسته به آموزش و پرورش تقویت بنیه دانش آموزان است و امیدواریم روزی کنکور حذف شود و مراکز پرورشی بیس از مراکز آموزشی داشته باشیم که منجر به تقویت کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان باشد همچنین به جنبه های آموزش هنر نیز توجه بیشتری داشته باشیم و اولیا صرفا برای مهارت در کنکور و تست زنی فرزندان نیز را به سمت کلاس های آموزشی سوق ندهند.

برعکس شرایط داخل کشور که ورود دانش‌آموزان برتر با ملاک رتبه علمی است شاهد آن بودیم که دانش آموز با معدل ۲۰ و فقط به دلیل نداشتن گواهی مهارت امکان پذیرش در یکی از دانشگاه های بسیار معتبر خارج از کشور را نداشته و بعد از طی کردن این دوره ها پذیرش انجام شد.

 

 

مراکز مجاز انتخاب رشته را دریابید!

همواره تاکید بر استفاده از مراکز مجاز انتخاب رشته وجود دارد چراکه به دلیل حساسیت این موضوع برای داوطلبان میل به مشاوره افزایش می یابد اما مراکزی بسیاری وجوددارند که بدون تخصص کافی صرفا به دلیل سودجویی با اخذ هزینه گزاف وار دمیدان می شوند.

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور، اظهار کرد: به داوطلبان توصیه می‌کنم پس از انتخاب رشته‌ محل‌های مورد علاقه خود برای بررسی و کنترل شرایط به وضعیت با والدین و یا افراد دارای صلاحیت مشورت کنند زیرا بهترین فرد برای انتخاب رشته خود داوطلبان است که از علایق و استعدادهای خود با خبر هستند.

محمد مصطفوی معاون مدیر کل امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش در خصوص پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش برای داوطلبان کنکور 96 ، اظهار کرد: این مراکز در سراسر کشور بعد از اعلام نتیجه اولیه کنکور شروع به فعالیت کرده و تا آخرین روز انتخاب رشته به کار ادامه می‌دهند و 1500 پایگاه انتخاب رشته آموزش و پرورش در سراسر کشور آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به داوطلبان کنکور 96 هستند و با توجه به وسعت منطقه و حجم داوطلبان فعالیت برخی مناطق در چند پایگاه به جای یک پایگاه انجام می شود.

علیرضا راه پیما رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه مشاوران متخصص و مجرب در پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور شهر تهران حضور دارند عنوان کرد: این مشاوران در طول سال به طور مستقیم با دانش آموزان و خانواده‌ها مرتبط بوده اند و به ویژگی‌های فردی و اجتماعی داوطلبان آشنایی کامل دارند و بنابراین بهتر میتوانند در تعیین اولویت‌های رشته شهر‌ها به داوطلبان کنکور کمک کنند و هزینه ارائه مشاوره به داوطلبان در پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور شهر تهران قابل قیاس با آموزشگاه‌ها و مراکز غیر دولتی نیست.

 این روزها علی رغم هشدارها و توصیه های مسئولان امر و افراد دارای صلاحیت باز هم مانند سال های گذشته مراکز متفرقه انتخاب رشته با بازارگرمی های خود افرادی را به سمت خود می کشانند اما باید داوطلبان و اولیای آنها توجه داشته باشند نکته اصلی در انتخاب رشته رتبه کسب شده داوطلب و توانایی و استعدادش در رشته های انتخابی است و نباید تحصیل در دانشگاه را پایان راه دانست چراکه با وجود شرایط اشتغال در کشور مهارت آموزی بیش از هرعامل دیگری در موفقیت آینده فرد تاثیرگذار است.

انتهای پیام/

 هزینه های گزاف به بهای معجزه در انتخاب رشته کنکور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار