مصباحی مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مرکز تحقیقات و دبیرخانه مجمع تشخیص ادغام شوند/ تشکیل اتاق فکر برای بازنگری سیاست‌گذاری‌ها

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تغییرات ساختاری و محتوای مجمع توضیحاتی داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حکم مقام معظم رهبری برای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام و اینکه ایشان در این حکم اشاره کردند با آغاز دوره‌ی جدید این نهاد، به حکم تجربه‌های ارزنده‌ی موجود، تغییراتی در ساختار و محتوا ضروری هستند، اظهار داشت: از نظر ساختاری مجمع تشخیص نظام دارای دو بازو یعنی مرکز تحقیقات استراتژیک و دبیرخانه است، باید این دو بازو در هم ادغام شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وظایف دبیرخانه مجمع تشخیص برای ما مشخص است و ارتباط تنگاتنگی با دستور کار مجمع دارد، همچنین کمیسیون‌هایی در دبیرخانه تشکیل شده که آنها دستورهای مطرح در مجمع را ابتدا با دعوت از صاحب نظران مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند و نتیجه را به جلسات مجمع تشخیص منتقل می‌کنند.

مصباحی مقدم تصریح کرد: کارکرد مرکز تحقیقات استراتژیک برای ما روشن نیست و ارتباط سازمان یافته‌ای هم با فعالیت مجمع تشخیص به عنوان جلسات اصلی آن ندارد معتقدم باید گروه‌های کارشناسی و اتاق‌های فکر تشکیل شود و این اتاق‌ها برای رفع نیاز جلسات مجمع تشخیص تولید محتوا کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ما برای اینکه بدانیم چه مسائلی در اولویت است و همچنین برای سیاستگذاری نیاز به کمک داریم، هم فکری نخبگان و صاحب نظران در اتاق‌های فکر مربوط به مجمع تشخیص می‌توانند به تولید دستور برای سیاستگذاری‌ها و بازنگری سیاست‌هایی که تاکنون تدوین شده است، بینجامد.

وی تاکید کرد: این مسئله نیازمند ساختاری است که به نوعی ارتباط تنگاتنگی با کمیسیون‌های دبیرخانه داشته باشد از این جهت معتقدم که باید مرکز تحقیقات استراتژیک و دبیرخانه ادغام شوند و دبیرخانه هم دو نوع کار داشته باشد هم به دستورهایی که مجمع تشخیص به آن ارجاع می‌دهد، بپردازد و هم با تشکیل گروه‌های فکر از صاحب نظران دانشگاه‌ها و حوزه‌ها برای تولید دستور جهت سیاست‌گذاری‌ کلان نظام استفاده کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بند دیگر حکم رهبری پیرامون چابک‌سازی تشکیلات و حذف بخش‌های موازی و غیر ضروری، گفت: همین که مقام معظم رهبری در این حکم فرمودند که تشکیلات غیر ضروری حذف شود به نظرم یکی از آنها مرکز تحقیقات استراتژیک است که برای ما هم ضرورتش روشن نیست.

مصباحی مقدم افزود: شاید یکی هم دفتر رئیس مجمع تشخیص باشد که در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی هم دفتر رئیس مجمع و هم دفتر شخصیتی همچون ایشان بود که جایگاهش فراتر از عنوان مسئولیت‌شان بود.

وی با بیان اینکه این دفتر نیازمند بازنگری است، ادامه داد: اجزایی که برای مدیریت مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک می‌کنند و  رئیس به آن نیاز دارد،  باقی بماند آن بخش‌هایی که مربوط به چنین جایگاهی نیست، حذف و کو چک بشود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر این مجمع، تاکید کرد: ایشان تجربه دو دروه ریاست قوه قضائیه را دارد و از نظر علمی در جایگاه رفیعی است.

مصباحی مقدم خاطر نشان کرد: آیت‌الله هاشمی شاهرودی موقعیت خوبی از نظر سوابق علمی و مدیریتی دارد و این موضوع برای مدیریت مجمع تشخیص مصلحت نظام دوره بهتری از  نظر مدیریتی است.

انتهای پیام/ 

 

انتخاب رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار