معاون هماهنگی توزیع توانیر مطرح کرد:

مصرف انرژی در کشور 4 برابر متوسط جهانی/ضرورت افزایش بهره وری وسایل سرمایشی و عایقکاری ساختمان ها

حقی فام گفت:مصرف انرژی در کشور ما 4 برابر متوسط جهانی است که بخشی از این مصرف بالا مربوط به استاندارد نبودن وسایل الکتریکی و راندمان پایین ساختمان هاست.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حقی فام در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص دلایل افزایش مصرف برق و راهکارهای مقابله با آن اظهار داشت:مصرف انرژی در کشور ما 4 برابر متوسط جهانی است که بخشی از این مصرف بالا به دلیل استاندارد نبودن وسایل الکتریکی به خصوص وسایل سرمایشی بوده و نهادهایی همچون سازمان ملی استاندارد می بایست با نظارت بیشتر نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.


وی ادامه داد:همچنین راندمان ساختمان ها نیز در کشور ما پایین است و انرژی زیادی به دلیل عدم عایقکاری مناسب دیوار به هدر می رود که در این مورد هم سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی می بایست اقدامات لازم را انجام دهند.

حقی فام تصریح کرد:وزارت نیرو در بحث هوشمندسازی کنتورها و مدیریت هوشمند مصرف انرژی ورود پیدا کرده و این طرح به صورت پایلوت در بخش هایی از شهر تهران و مشهد اجرایی شده است.

وی افزود:این طرح در واحدهای اداری و تجاری عمومی قابلیت اجرایی بیشتری دارد چراکه اجرای آن در خانه ها متحمل صرف هزینه سنگینی است و در حال حاضر امکان پذیر نیست.

این مقام مسئول اظهار داشت:درحال حاضر 7 درصد مصرف انرژی در بخش خانگی است و برنامه وزارت نیرو اینست که تا 10 سال آینده تمامی بخش خانگی و از سال آینده مکان های عمومی و تجاری مجهز به کنتور هوشمند شوند.

حقی فام با اشاره به اینکه تعرفه پایین نیز یکی از دلایل افزایش مصرف محسوب می شود، تصریح کرد:در بسیاری از کشور ها با یک نظام تعرفه ای مصرف انرژی را مدیریت می کنند؛کمک به مردم و دادن سوبسید نباید از طریق تعرفه ارزان انرژی باشد چراکه این امر منجر به افزایش مصرف می شود.

معاون هماهنگی توزیع توانیر در خصوص میزان تلفات شبکه برق اظهار داشت:تلفات در بخش توزیع 11درصدو در بخش انتقال 2.5 درصد است؛متوسط جهانی تلفات توزیع 8درصد است و امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته این رقم در کشور ما به زیر 10 درصد می رسد و هدفگذاری نهایی ما8.7 درصد است.

حقی فام افزود:برای کاهش این رقم به نوسازی 30 درصد از شبکه توزیع برق نیاز است که اجرای آن هزینه ای معادل 15 هزار میلیارد تومان در بر دارد.

وی تاکید کرد :امید است با تامین منابع مالی تاب آوری شبکه توزیع در مقابل شرایط محیطی افزایش یابد و دیگر شاهد خاموشی در برخی نقاط کشور نباشیم؛فرآیند نوسازی شبکه توزیع برق از سال گذشته شروع شده و پیشرفت مناسبی داشته است.

انتهای پیام/

ضرورت مدیرت مصرف انرژی در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار